Inlägg från: Anonym (Inte miljövänligt att vara fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte miljövänligt att vara fattig)

Hur mycket kan du offra för klimatet?

lövet2 skrev 2019-09-06 23:47:14 följande:

Om man är fattig i Sverige, så lever man nog automatiskt ganska miljövänligt. Återanvänder, handlar inget onödigt, reser inte omkring, kör bil så lite och sällan som möjligt.
    I nuläget lever jag så miljövänligt jag kan. Det kan förstås bli bättre, men just nu vet jag inte av någon större grej som jag kan ändra på.

Det håller jag absolut inte med om. Billiga alternativ är ofta mer miljöskadliga än dyrare och håller ofta betydligt kortare tid så att nytt måste köpas. Jag har också varit fattig, under flera års tid och min konsumtion var betydligt mer miljöskadlig då än nu.

Då storkunsumerade jag Gorbyspiroger och små panpizzor eftersom det var billigt, vill inte tänka på vad köttet i dem kom ifrån, men det var knappast svenskt.

Sådant skulle jag aldrig äta idag, när jag har andra valmöjligheter. Jag äter ofta annat än kött, men när jag köper kött blir det antingen svenskt viltkött, som faktiskt är klimatneutralt enligt Naturskyddsföreningen eller KRAV-märkt kött från någon gård inom några mils radie. Sådant kunde jag bara drömma om när jag var fattig.

Då köpte jag i princip alla mina kläder hos billiga kedjor och kvaliteten och livslängden på dem blev därefter. Herregud, vad tror man att man får för pengarna om man köper ett par jeans för 199 eller en tröja för 49? Och det var ingen idé att ge kläderna till återvinng heller när de spruckit i sömmarna en gång för mycket, eftersom jag själv har arbetat på en av de större second hand-kedjorna visste jag att de inte ville ha trasiga kläder ens för att skänka till välgörenhet utan att sådant kasseras direkt. Nu kanske det finns bättre system för att återvinna själva textilierna och använda dem till något annat, men det fanns det inte då. Oavsett vilket så är det inte klimat-och miljövänligt med vardagskläder som blir förstörda så att de inte går att använda redan efter tio tvättar.

På hösten /vintern köpte jag billiga stövlar i miljöovänligt PU.material och hade jag tur höll de en vinter men oftast fick jag köpa nya efter tre månader eftersom de slets ut så snabbt.

Min garderob idag är helt annorlunda. Jag har en baddräkt som varken blekts eller förlorat passform   trots att jag använt och tvättat den minst en gång i månaden  i två år Jag har skinnstövlar som hållit tre vintrar.  Jag har finbyxor, kjolar och kavajer jag haft i sju år. Jag har en hög  trosor som visserligen kostade 250 kronor styck i inköp men som hållit sig snygga  i fem år och  efter  oräkneliga tvättar.

Jag skulle kunna fortsätta gå igenom område efter område, elektronik, barnvagnar, husgeråd, möbler... men jag tror att jag redan fått fram vad jag vill säga.

Att vara fattig är inte bara dyrt, det är ofta miljöovänligt också

Och det här med bil:

Även om jag inte hade bil själv när jag var fattig  så bad jag ofta någon i min omgivning om skjuts till stormarknaden och det blir ju knappast mer miljövänligt för att det inte var jag som körde bilen eftersom personerna som körde aldrig hade gjort de där bilresorna om det inte varit för mig. Det var liksom inte så att jag passade på att hänga med när de änså skulle till Willys eftersom de skulle aldrig ha kommit på tanken att handla där själva.
    Anonym (Fiffi) skrev 2019-09-07 08:30:18 följande:
    Håller med. Mitt tips är att köpa dyrt när man väl köper och att köpa tjänster när man vill unna sig lyx - massage, frisören, teater, bio, konserter, museibesök, fönsterputsning mm. Då mår både miljön och nationalekonomin bra.
    Varför skulle tjänster automatiskt vara mer miljövänligt att konsumera  än produkter? Frisörer använder ofta produkter som är allt annat än miljövänliga. Fönsterputsare och massörer likaså.
    Anonym (Fiffi) skrev 2019-09-07 09:08:50 följande:
    Du levde inte billigt. Du levde kortsiktigt.

Så här levde jag de åren jag hade lite pengar: Jag åt mycket ärtor, rotfrukter, lök, gröt mm. Bakade brödet själv. Kläder köptes bra begagnade, men inte många. Bytte kläder med kompisar vid behov. Dammsugare lånade jag av en granne. Lappade och lagade. Cyklade eller tog bussen till affären. Så gott som alla möbler o husgeråd var ärvda, från containrar eller loppis.

Billigt och miljövänligt.
    Kul för dig då. Du verkar ha haft ett bra och hjälpsamt nätverk omkring dig när du hade ont om pengar.

Men jag hade inga kompisar med samma klädstorlek som jag själv, jag hade storlek 34 på den tiden. Och mina kompisar var för övrigt lika ointresserade som jag själv att ha på sig jeans som spruckit upp i skrevet eller jumprar som spruckit upp i ärmhålan. De ville verkligen inte byta till sig mina utslitna kläder. Och ja, jumprarna försökte jag laga genom att sy för hand med tråd i samma färg , för någon symaskin hade jag inte råd med men när jag lagat samma tröja på samma ställe tre gånger brukade jag ge upp.

Jag hade heller inte den relationen till mina grannar att jag kunde ringa på och be att få låna deras dammsugare. Eftersom jag var ensamstående med ett litet barn på 40 kvadrat behövde jag dammsuga ganska ofta och hade jag varannan dag ringt på hos någon granne jag inte hade någon annan relation till än att vi brukade hälsa på varandra i trappen hade de förmodligen anmält mig för ofredande till slut.

Jag åt också en hel del rotfrukter när jag var fattig, linssoppa med allehanda rotfrukter som ingredienser var en paradrätt hemma hos mig. Men varken jag eller mitt barn ville äta samma sak varje dag.

Cykla till affären?

Ja, det var precis vad jag vanligtvis gjorde, cyklade till affären i mitt närområde. Men eftersom allting var betydligt dyrare där än på Willys som låg betydligt längre bort så åkte jag regelbundet till Willys för att spra pengar.

Ärvda möbler hade jag också en hel del och de flesta av dem har jag fortfarande kvar trots att jag inte är fattig längre. Men ingen kan ärva det man behöver just nu på beställning.

Leta möbler i containrar är absolut ingenting att skryta om att man gör, det är som att be om att få vägglöss och de medel som används vid sanering mot vägglöss är allt annat än miljövänliga.
    Anonym (Fiffi) skrev 2019-09-07 11:27:48 följande:
    Du väljer själv vilka tjänster du köper.
    Det är klart jag gör. Vad jag menar är att det inte automatiskt är mer klimat- och miljövänligt att konsumera tjänster och upplevelser än produkter.

För övrigt tror jag mer på  regleringar på stats-eller EU-nivå av vilka ämnen som ska vara tillåtna i vilka produkter än att enskilda individer ska ta in miljöofferter på exakt vilka ämnen den och den frisören eller hantverkaren använder . Men det är en diskussion för sig.
    Anonym (NOW) skrev 2019-09-07 20:59:00 följande:
    Kan tänka mig att offra allt för Gretas och klimatets skull.
    För GRETAS  skull?

Varför i hela världen då?

Nu är visserligen frågan inriktad på ens personliga liv och vardag så det är ju inte märkligt alls  att folk svarar därefter.
    Men jag tycker det är konstigt generellt att folk automatiskt börjar tänka på sin personliga konsumtion, och enbart på den när det talas om att offra saker för klimatet.

Hur många är beredda att offra tid, kraft och engagemang på gemensamma lösningar för miljön och klimatet ?

Som att organisera sig kommunpolitiskt  för att få bort brasilianskt kött, det kött som belastar miljön och klimatet allra mest från  kummunala verksamheter som skola och äldreomsorg?

Eller genom att engagera sig  i en Rekoring, en lokal sammanslutning som ger fler människor möjlighet att på ett enkelt sätt kunna köpa lokalproducerade livsmedel.?

Finns förstås många fler exempel.

Men det  är alltså inte att stå på torget på fredagar i de lokala FFF-manifestationerna jag tänker på utan att aktivt delta i mer konkreta lösningar på gruppnivå.

Att till exempel  alternativ till palmolja i fler och fler produkter blivit allt vanligare och mer lättillgängliga är ju just ett resultat av ett engagemang på gruppnivå och inte av  enskilda individers konsumtionsval.

Handlar det om en allmän individualisering av det svenska  samhället att miljö- och klimatdebatten så ofta  ensidigt fokuserar på vår individuella konsumtion och vår individuella livsstil?

Medlemsskap i politiska partier och fackföreningar har ju blivit allt ovanligare de senaste 10- 15 åren. Tror vi svenskar inte längre på att gå ihop i grupp och kämpa för konkreta gemensamma lösningar på problem?

Anonym (naturens vän) skrev 2019-09-07 01:39:24 följande:
    Bra inlägg! Känner igen det där med fattigdom. Man kan glömma köpa ekologiskt och närproducerat. Man köper som du säger billiga produkter och kläder så pressade i pris att man stödjer slaveri, och jag vill inte ens tänka på gifterna som finns i dem. Det värsta slöseriet tyckte jag var just med kläder, skor och textiler som alla hade samma arbetsinsats, dragkedjor, sömmar, fickor och annat men så undermålig kvalitet att de trillade ihop och förlorade formen efter bara ett par tvättar. Hade jag kunnat lägga 100-200 kronor mer hade jag kunnat köpa produkter som vara i flera år och blivit billigare istället för mängder av urusel kvalitet på materialet trots allt investerat jobb i varje produkt och ohållbara material och utsläpp.

Jag hade aldrig råd att handla på erbjudanden heller, t ex 3 för 2 eller storförpackningar.

Köpte bara här och nu, en och en av allt, och billigaste tänkbara från Ö & B och Lidl och liknande.

I och för sig hade jag inga som helst pengar till bil, flygresor eller någon resa alls och fick återvända allt och ha samma saker tills de fullkomligen rasade ihop så på det viset var jag ju miljövänlig.
    Kunde aldrig nånsin konsumera något miljöanpassat eller lågenergialternativ. Använde t ex vanliga glödlampor, ojordade lampor och elartiklar som var livsfarliga och kunnat skapa kortslutning i hela  huset, gammal kyl och frys som gav skyhöga elräkningar eftersom jag inte hade råd att investera i något för att hålla kostnader nere.

Blev mycket palmolja och transfett som säkert kloggade igen avloppen med!! För att inta tala om ugnen som gick varm non stop till all matlagning, uppvärmning och hemmabak.

Det är jävla oeffektivt för planeten och ett ovärdigt helvete och slöseri med liv och energi att vara fattig och en fara för allmänheten.
    Precis som du är inne på hänger hälsa, miljö , säkerhet och åtminstone något så när drägliga arbetsvillkor för de som producerat en vara väldigt ofta intimt ihop. Och alla de där sakerna tvingas man offra som fattig.

Att jag konsumerar betydligt mer miljövänligt nu när jag inte längre är fattig har för mig med mycket, mycket mer än miljö- och klimattänk att göra.

Mer miljövänliga varor är ofta bättre för hälsan, både den egna och andras. De som tillverkat de mer miljövänliga varorna har ofta bättre arbetsförhållanden. Att köpa närproducerad eller åtminstone svenskproducerad mat handlar för mig också mycket om att jag tycker det är oerhört viktigt att hela Sverige ska leva och att det ska vara praktiskt möjligt att försörja sig på livsmedelsproduktion i Sverige. Att jag inte köper annat kött än svenskt viltkött och KRAV-märkt från gårdar inom några mils radie handlar för mig mycket om att jag tycker att djur i den utsträckning det är möjligt ska få leva så naturliga liv som möjligt. Att jag den utsträckning det är praktiskt möjligt och rimligt väljer bort varor producerade i Kina handlar förstås dels om den ständiga tillbyggnaden av  kolkraftverken i landet men också mycket om att det är slaveriliknande arbetsvillkor och förbud mot fria fackföreningar i Kina.

Kort sagt handlar det helt enkelt om att vissa saker vill jag mycket gärna stödja aktivt och andra saker vill jag  verkligen inte stödja och därför väljer jag bort dem i den mån det går.

Med detta sagt så tror jag  inte att mina konsumtionsval gör någon större skillnad alls för klimatet eller miljön i det stora hela.  Som jag skrivit på andra ställen i tråden så är jag övertygad om att det är kollektiva lösningar på gruppnivå som krävs och jag önskar att människor överlag slutade vara så oerhört individfokuserade och navelskådande i klimat- och miljöfrågan.

Men trots det så tycker jag att det är underbart att idag då jag inte längre är fattig kan ha den makten över mitt liv och min tillvaro att jag i relativt stor utsträckning genom min konsumtion kan välja vad jag vill stödja och inte vill stödja.
Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?