Hur mycket kan du offra för klimatet?
Norrut skrev 2019-09-08 02:57:16 följande:
Offra och offra...
Jag gör massvis som anses miljövänligt (källsorterar, odlar egna grönsaker, föder upp mitt eget kött, köper närodlat och ekologiskt, reser aldrig utomlands, inreder med ärvda möbler, använder kläder tills de går sönder, stylar aldrig håret eller använder smink) men exakt INGEN av de sakerna är en uppoffring utan bara så som jag gör, min livsstil, som jag offrat just ingenting för.
Det är en intressant fråga, för när jag funderar på det inser jag att jag faktiskt inte är beredd att offra särskilt mycket alls för miljön (som i faktiskt offra och göra sådant som är obekvämt för mig personligen).
Tygblöjor på ungen, räknas det? Det känns lite som en uppoffring varje gång han bajsat faktiskt.
Precis, om man ska prata om att offra så ska det rimligen vara saker man gör nu eller skulle vilja börja med om man hade råd/hade tid, men som man skulle sluta med eller avstå ifrån med hänsyn till klimatet. Jag har t ex själv en gammal bensinsnål bil som sjunger på sista versen och funderar nu på om jag helt ska avstå från att köpa en bil, köpa en laddbil (som är svårt eftersom jag bor i BR och alltså inte har egen uppfart som jag kan sätta laddpåle på) eller köpa en vanlig bensinbil trots att man inte borde. Det ÄR väldigt bekvämt att ha egen bil och slippa passa tider eller buss-/tåglinjer, och det är nog det jag har svårast att offra. Flygresor, kött, berg av kläder eller många barn är jag inte intresserad av. En flygresa vartannat - vart tredje år har det varit för oss de senaste tio åren och det vore synd att aldrig mer kunna flyga till andra långväga platser, men man vänjer sig säkert.