Inlägg från: Anonym (Alkoholist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alkoholist)

Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug

Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..

• Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug
  • Anonym (Alkoholist)
    nnnnnnnn skrev 2019-08-19 19:15:41 följande:

Kanske motivera dej genom att ta pengarna som det kostar och lägga i en glasburk?

Säg att 6 starköl kostar 60- 100 kr, så varje dag du inte dricker så kan du lägga den summan i kontanter i en glasburk.

Viktigt att det är glas så du kan se hur det ökar varje dag!

Så kan du använda pengarna till något roligare än att dricka ett par liter vätska varje dag.

Kämpa på!

Bra jobbat hittills!

Tack för bra tips! Har faktiskt laddat hem en app som jag för över 100 kr till dagligen. Så ser man hur det växer där, mer 1000 kr nu! Det är faktiskt en bra sporre så kan man unna sig något sen :) men suget att titta i appen och tänka ?ja men till helgen har jag ju lite pengar över då så kan köpa lite öl och kanske en vinflaska!? sitter i.. men jag tävlar MIT mig själv. Jag ska verkligen försöka hålla mig undan att plocka ut pengarna till alkohol, dom ska få gå till någon trevlig hotellvistelse eller liknande är min tanke. Ev en bil om jag lyckas hålla mig länge..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (X) skrev 2019-08-19 19:10:29 följande:

Har just inget råd att ge men ville ändå säga att det är ett bra beslut du tagit. Kanske kan du söka hjälp och stöd hos AA?

Är själv i samma situation, har dock inte slutat än men bestämt att nu efter semestern, då måste en ändring ske. Har börjat få hälsoproblem, som jag förstår är alkoholrelaterade men än har inga prover hos läkaren fått dom att misstänka något...bara en tidsfråga.

Så än en gång, bra beslut och lycka till. ?

Jag hejar på dig! Kan jag så kan fan alla! Både mamma och pappa är beroende. Pappa dog i alkoholism och mamma är narkoman. Så jag har det i generna.

Aa vet jag inte, ha varit på några möten när jag låg på ett beroendehem men va då där som anhörig och kände mig rätt malplacerad på mötena.. men kanske ska ge det en chans till!

Och du borde inte vänta! Det sa jag också där vid julen 2017. Tänkte att ja men efter nyår blir jag nykter. Sen va det efter påsk blir jag nykter. Sen va det efter sommaren blir jag nykter. Sen va det jamen efter halloween blir jag nykter. Sen efter jul blir jag nykter och nu sitter jag här och har haft allt från semestrar till högtider att skylla på.. och sen fick jag bara nog. Va tvungen nu innan nåt katastofalt interäffade. Så försök du också! Nu är det nytt för mig men det är nog garanterat värt det! Lycka till! Och häng kvar här så kan vi stötta varandra om du vill. Och om su väljer att bli nykter men får bakslag så kan vi prata om det så lovar jag att göra samma..
  • Anonym (Alkoholist)
    Mackan1978 skrev 2019-08-19 19:11:58 följande:

Försök kämpa! Du är jätteduktig som kämpar på, fortsätt med det.

Jag kan vara ditt stöd.

Tack! Lite pepp funkar alltid! Känner mig redan nöjd med att jag inte åkte på bolaget idag trots stort sug. Och ångesten börjar dra sig tillbaka.
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 19:16:31 följande:

Bra kämpat! Starkt av dig. Jag tror det kan vara bra att berätta för nån vad du går igenom, för stöd. Anonyma alkoholister? Sysselsätta dig med något. Korsord? Nån hobby?

Jag har klarat mig igenom samma sak, men jag hade druckit mindre än du och under kortare period, så jag förstår hur tufft du har det.

Tack!! Skönt att du förstår :) även tråkigt att det ska behöva va så såklart. Aa har jag provat om du läser ett annat svar men har suttit nu med lite patiens och låtit tiden gå. Annan hobby har jag inte ork till, har så ont i kroppen av, vad jag kan gissa, är abstinens. Annars är det väl långa promenader med hunden. Och korsord löste jag mycket med pappa inann han gick bort. Det var kul så ska köpa mig en sån tidning :) tack för tips!
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 19:16:31 följande:

Bra kämpat! Starkt av dig. Jag tror det kan vara bra att berätta för nån vad du går igenom, för stöd. Anonyma alkoholister? Sysselsätta dig med något. Korsord? Nån hobby?

Jag har klarat mig igenom samma sak, men jag hade druckit mindre än du och under kortare period, så jag förstår hur tufft du har det.

Glömde säga att jag pratar med maken helt öppet om suget och abstinens samt att jag går i terapi för andra saker (som fick mig att börja dricka bla) och har pratat lite smått om detta. Inte att jag dricker varje dag men att jag har problem att hantera alkoholen.
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Också) skrev 2019-08-19 19:41:10 följande:

Jag har klarat min andra nyktra dag i dag. Har gått förvånansvärt bra, men jag har problem med sömnen. Att somna nykter är inte lätt...

Jag drack ca 2 liter vin varje dag.

Jag försöker ta en dag i taget. En väldigt bra sida och forum är alkoholhjälpen. Många i samma sits som stöttar varandra!

Åh gud vad bra kämpat! Det är skitsvårt att sova utan att va påverkad! Jag har ätit sömnmedicin sen jag va 5 år och har idag lergigan och theralen att sova på men inget går upp emot en totaldäckning av alkohol. Kämpa på! Det är skitsvårt och du kanske kommer uppleva abstinens men härda! Bara skriva här om du upplever bakslag så kan vi pusha varandra! Ska kolla ib alkoholhjälpen också!
  • Anonym (Alkoholist)
    Mackan1978 skrev 2019-08-19 19:53:19 följande:

Försök sysselsätta dig med annat, gör saker, ta promemader, skaffa hobbys, åk till någon bekant och hälsa på. Gör allt för att vara sysselsatt.

Jag försöker men orken tar slut så fort pga abstinens.. jag vill helst va hemma och låsa in mig så jag inte blir frestad.. men förstår tanken. Brukar ta långpromenader med hunden. Min make gillar också alkohol så vi försöker hålla oss nyktra tillsammans tack och lov. Annars är det tvätta och städa som gäller. Dock orolig att mina ätstörningar ska komma tillbaka när jag inte har alkoholen.. men försöker äta regelbundet och göra saker jag tycker är kul..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Också) skrev 2019-08-19 19:56:31 följande:

Tack! Jag tog två lergigan i natt, men var ändå sömnlös...

Ingen abstinens idag, igår var värre! Även om jag inte sovit mer än ett par timmar på morgonen, så var det så skönt att vakna nykter. Slippa ångesten, svettningarna och dallrigheten inombords.

Ja jag hade glömt hyr det kändes att vakna utan ångest och tung i huvudet. Baksmälla fick jag aldrig nuförtiden, förmodligen för att jag va så van, men kände mig mycket lättare att kliva upp på morgonen dessa dagar..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:19:32 följande:

Du är superduktigt! Heja dig! 

Ett förslag: ladda hem en tränings-app (jag har en som heter freele*ics). Så imorgon kör du ett 20-30 min träningspass när suget slår in. Gör gott för kroppen! Sedan ett långt skönt bad.

Tack för tips men pga ätstörningar (anorexi och bulimi) som bröt ut pga träning så hånler jag mig ifrån träning och tar promenader istället. Är rädd att bli sjuk igen när jag håller mig nykter. Men ska försöka hitta en träningskompis så jag har ?övervak? om det börjar gå för långt för jag tycker att träning är kul. Men så rädd för sjukdomarna igen. Bytte piller mot träning och träning mot ätstörning och ätstörning mot alkoholism så jag vet att jag måste se upp. Annars är det ett toppenförslag som garanterat hjälper många :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:29:14 följande:

*=t

Plöj någon TV-serie kanske kan vara något?

Ja hellre det :) har snöat in på orange is the new black som jag glor på på kvällarna. Så skönt att komma ihåg avsnitten dagen efter :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Tjej28) skrev 2019-08-19 21:01:30 följande:

Här är också en som kämpar :( har i snitt druckit sjukt mycket per vecka och skäms väldigt mycket för det. Inser att jag måste sluta nu. Drack senast i lördags. Idag när jag åkte hem från jobbet så smög sig tanken på att jag kanske skulle gå förbi systemet. Det är konstigt för det är inte direkt ett sug och jag får ångest av tanken men ändå vill jag göra det? Har sån ångest ibland och alkoholen dövar så har självmedicinerat. Lever ett välordnat liv annars men mår så jävla dåligt av att missbruka alkohol i smyg. Ingen vet :(

Skulle verkligen behöva någon att chatta med, typ på kik där det är smidigare? Någon som vill?

Himla duktigt av dig att våga berätta här ändå! Jag självmedicinerar också. Lever med ångest och post traumatiskt stress syndrom och alkoholen har blivit min bästa vän. Du har ingen partner att prata med? Hade gärna pratat men då måste jag outa mitt nick och det går inte för jag är rätt ?känd? här på fl..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:42:25 följande:

När det blir som svårast, kom då ihåg att du är sjukt duktig! Gå in och läs den här tråden kanske?

Tips på underhållande serie:

The Americans

www.netflix.com/se-en/title/70269397

Tack <3
  • Anonym (Alkoholist)
    lammet skrev 2019-08-19 20:58:23 följande:

Så fort suget och ångesten slår till så måste du distrahera hjärnan. Börja Sticka, tugga tuggummi, måla i en målarbok, plantera om blommor, stryk kläder, lyssna på ljudbok, podcast. Ångesten kommer att lägga sig efter en stund och för varje dag kommer du få lite lite lättare att häva suget. Efter några veckor komme du känna dig tryggare med att du kan häva suget och ångesten och det kommer ge dig kraft att fortsätta vara nykter en dag till.

Jag distraherar ihjäl mig! Haha!

Jag är expert på att distrahera mig pga min fd ätstörning. Ångesten och suget efter mat är liknande det jag går igenom nu och det kunde jag distrahera bort. Då borde jag kunna fixa detta också. Jag kollar mycket youtube, då går tiden och ofta får jag skratta och leva mig in i andras liv :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Tjej28) skrev 2019-08-19 22:10:49 följande:

Tack detsamma! Det var så skönt att läsa din tråd och känna att man inte är ensam även om jag såklart inte vill att du ska ha samma svårigheter :( medicinerar du för din ångest och ptsd? Har samma diagnoser.

Nej är singel. Har dejtat men alltid dragit mig undan till slut för att det blir svårare att dölja missbruket och att jag inte minns grejer dejter har berättat för att jag varit full när vi smsat. Blir så pinsamt :(

Känner så igen det där med att glömma vad man sagt eller gjort. Många gånger har jag skämts när jag berättat samma historia flera gånger för maken. Eller när jag messat med vänner. Men brukar skylla på att jag är glömsk. Eller att jag hade ångest och tappat lite av minnet. Det är vanligt vid ptsd också..

jag har medicinerat med catapresan mot ptsd men slutade när det slutade verka. Nu äter jag bara lergigan och theralen vid behov samt sömn. Tror det är vanligt att självmedicinerar vid dessa diagnoser samt många andra..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Periodare) skrev 2019-08-20 14:45:59 följande:

Här är en till som gärna hakar på i tråden. Har spontant inga tips att ge utöver de du har fått, men gillar att skriva oh läsa med/om andra i liknande sits. Själv är jag frånskild förälder och har som regel att aldrig dricka om jag är ensam eller ensam med barnen (har barnen runt 35% gissar jag). Reser ofta (ca 1-1,5 vecka/månad) med jobbet och dricker långt mer än jag ?tål? varje kväll då. Känns pinsamt och oerhört oproffessionellt, men hellre det än att jag gör det när jag har barnen. Hoppas dock kunna få styr på det hela snart, vill inte ha det så här. Bestämde mig för 4 veckor helt utan alkohol nu i augusti när jag bara varit hemma, är inne på sista av de 4 nu, så varit nykter i drygt 3 veckor. Hoppas sen att jag inte klappar ihop helt efter det, men jag vet själv att jag inte kommer sluta helt och hållet för alltid, så får ta delmål för att få kontrollen.

Åh så duktig du är! 4 veckor, wow.. hoppas jag också tar mig dit! Siktar på en vecka i taget. Eller iaf en dag som det känns just nu. Sen kanske man vågar ta en vecka i taget.

Jag fick medicin då jag sa att jag hade svårt att kontrollera mängden (vågade inte säga att jag drack varje dag så skyllde på för mycket rätt sällan) och jag fick medicinen campral. Tänkte att den kanske skulle hjälpa mig ändå.. men nej.. men läst om många andra som blivit hjälpta av den! Den ska ta bort själva suget så man känner sig nöjd med ett glas ungefär. Så slipper man bli kalas varje gång. Det är ett tips jag kan ge dig - om du vågar ta kontakt med sjukvården så fråga om den medicinen. Kram på dig och kämpa på! Och skriv jättegärna hur mycket du vill här :)
  • Anonym (Alkoholist)
    Phalaenopsis skrev 2019-08-20 15:17:35 följande:

Det finns ingen annan "blodtrycksmedicin" som kan hjälpa då? Har du kollat med din läkare?

Hade 38 olika mediciner för ett år sedan. Min läkare är väldigt givmild. Skriver ut oxynorm och adhdmedicin fast jag inte har ont och heller inte har adhd. Jag är någon form av försökskanin för honom tror jag.

Slutade på psyket för mig då.. blev helt knäpp av alla mediciner..
  • Anonym (Alkoholist)

Jag höll mig nykter i en månad. Sen sket det sig. Jag försökte men det gick inte.. mamma hamnade på intensiven med cancer i levern så jag tog ett återfall.. jag blir aldrig nykter vad det verkar..

Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug