• Anonym (Lo)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Nu har ju inte någon myndighet uttalat sig i TS fall än, men är det fler än jag som har den absoluta känslan att man far hårdare mot en moder än mot en fader?

Att en mamma förväntas förstå, förväntas att ta ansvar, förväntas att i allt anpassa sig, förväntas att ge sig för "att behålla friden mellan dig och fadern" osv. En pappa som tex aldrig hämtar eller lämnar barnen på sagd tid ska det ses mellan fingrarna med. "Han försöker ju." "Du kanske inte ska bråka om det så det blir spänt mellan dig och fadern."

Jag har själv hört kvinnor berätta om hur soc sagt till dom: jamen han säger ju att han inte tagit droger på en månad. Vi får väl tro på honom då. Vi prövar att barnen får åka till honom igen. Osv.

Tänker även på hovrättsfallet där fadern misshandlat barnen och suttit i fängelse för det. Barnen ville sedan inte åka till honom. Mamman sa att de får bestämma själva hur de vill göra. Mamman förlorar då vårdnaden.

Mamman har alltså bara ansvar och pappan har bara rättigheter.

Förlåt TS för mitt inlägg. Blir bara så arg och ledsen. Se till att ha ett bra ombud. Skaffa referenser på din person. Från chef. Dagispersonalen. Från sjukvården.

Lycka till!!

• Anonym (Lo)
    Kjell2 skrev 2019-09-03 21:29:56 följande:

Med vårdnad och boende på annan ort blir det han som i praktiken styr umgänget om inget fastställt schema.

Du bör yrka på schema.

TS bör väl yrka på gemensam vårdnad med barnen varannan vecka i första hand. I andra hand ett schema på umgänget.

Sedan måste det ju gå att få till ett snabbeslut i ärendet som gäller from nu.

Jag undrar även vad rätten kan tycka om att pappan undanhållit barnen från sin mor. Hade en mamma gjort så är jag personligen rätt säker på att hon hade straffats hårt.
  • Anonym (Lo)

Undrar samma som Kjell2, ni måste snarast möjligt yrka på ett snabbt beslut. Det går inte att vänta på rättens dom. Vad jag förstår har ju pappan redan haft dom undanhållna från dig i 4 månader!

Konstigt att inte din advokat gjort detta, särskilt som hen vet att pappan sannolikt gör detta för att kunna flytta med barnen.

Ring din advokat imorgon på morgonen, elda på nu!

Framhåll smsen från ditt barn som skriver att den vill vara med dig, betona att detta skadar barnet.

Lycka till!

• Anonym (Lo)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 11:14:47 följande:

Han gör verkligen allt för att hålla oss ifrån varandra. Hela veckan har jag velat träffa dom men han skyller på diverse saker hela tiden. imorgon ska deras kusin döpas och jag vill såklart att dom ska följa med men han påstår att dom inte är hemma fast barnen säger något annat, att dom ska vara hemma och få besök.

Jag hoppas verkligen att det han håller på med kommer straffa sig i längden. Det här är verkligen det värsta jag varit med om, jag saknar mina barn så mycket!

Har du informerat din advokat om detta? Vad säger hen då?

Har ni yrkat på ett snabbeslut nu?
  • Anonym (Lo)

Först och främst: GRATTIS! Vad underbart :)

Sedan undrar jag om det har sagts något om pappans motiv och beteende? Är det någon; soc, advokat, tingsrätt etc som kommer att ifrågasätta pappan för detta? Eller läggs allt bara ner nu?

Varför jag frågar är för att jag hört om mammor som gjort liknande som ditt ex, men där har mamman istället straffats hårt och förlorat vårdnaden helt till pappan. Det känns ganska rättslöst om det ska vara så olika från person till person, eller beroende på kön.

Jag kan dock absolut förstå om du i ditt fall bara vill ha lugn och ro och få se dina barn regelbundet. Hoppas att pappan nu är samarbetsvillig i framtiden.

• Anonym (Lo)
    Lilyje skrev 2020-05-18 22:02:07 följande:

Grattis! se till att det blir ordentligt nedskrivet så han inte ändrar sig sen.

Detta!!! Så viktigt att det blir korrekt dokumenterat och undertecknat!
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist