• Cis

Väntar på nipt. 8 arbetsdagar nu. Fler som väntar?

Denna väntan gör mig galen. Läser att de flesta får vänta 7-8 arbetsdagar. Mitt borde kommit nu tycker jag. Men är ju också mitt i känslig semesterperioden. Men man kan ju inte hjälpa att tänka att det betyder att det är dåligt resultat och det läggs ju inte ut på sidan och på min mvc jobbar läkaren bara tisdagar.

Fler som väntar? Lämnade mitt test 23/7

• Svar på tråden Väntar på nipt. 8 arbetsdagar nu. Fler som väntar?
  • Anonym (Vecka 15)

Mitt svar kom efter 10 dagar. (Testade onsdag, svaret kom fredag veckan därpå)

• Cis
    grossess skrev 2019-08-03 09:12:58 följande:

Vi gjorde nipt 25/7 på Mama Mia karlavägen och väntar också....

Känns ju skönt att vi båda inte fått svar och lite bättre nu när du gjort det efter mig och tack och lov inte fått svar. Gråtit massa i morse för är så rädd. Pratat igenom ordentligt nu var vi ska göra om det skulle visa något för vill ha det helt bestämt innan resultatet. Hemsk väntan. Nästa gång tänker jag göra ett kub också så man iaf vet hur nackspalten ser ut och har ett hum på vad man bör förvänta sig. I mitt landsting erbjuds man nipt direkt när man är över 32.

Ni valde nipt själva privat eller har ni redan gjort kub innan?
  • grossess

Vi valde nipt privat, kostar 5500 inkl ultraljud, hon kollade nackspalten på det också och sa att det såg bra ut. Vad fint att bli erbjuden nipt efter 32års ålder! Här erbjuds det bara om man får dåligt på kub, och kub tror jag inte heller ingår, eller det erbjuds säkert om man överstiger en viss ålder... Men som sagt vi valde nipt direkt istället.

Jag försöker tänka att det är semestertider och tar lite tid att få svar. Och det KAN ju ta upp till 14 arbetsdagar så är väl bara att stå ut i väntan... du är inte ensam iaf, jag har loggat in säkert 20ggr om dagen senaste dagarna....

skriv gärna här när du fått svar!

• MissKelli

Vi ska göra NIPT på måndag. Är så nervös och hoppas att det inte tar evigheter att få svar!

• Cis
    MissKelli skrev 2019-08-03 16:39:48 följande:

Vi ska göra NIPT på måndag. Är så nervös och hoppas att det inte tar evigheter att få svar!

Hade jag fått göra om senaste två veckorna har jag valt att bekosta ett kub samtidigt som niptet. Vi fick ju nipt gratis men har inte gjort något ul runt vecka 12 så jag sitter ju i blindo och väntar på nipt resultat. Grossess här i tråden gjorde ju ul i samband med niptet och fick veta att nackspalten var okej. Alltså är det väldigt låg risk att det skulle vara något på hennes nipt ju. Jag hade velat veta för 10 dagar sedan även om det skulle vara en bred nackspalt för då hade jag varit mer korrekt mentalt inställd. Även om det skulle innebära att sen den breda nackspalten skulle visa sig vara ingenting. Nu är det som att vänta totalt i blindo. Sett min mage växa och blivit mer fäst vid barnet. Hemskt om jag skulle behöva ta bort det! Ställt in mig på abort nu typ :(
  • Cis
    grossess skrev 2019-08-03 10:27:09 följande:

Vi valde nipt privat, kostar 5500 inkl ultraljud, hon kollade nackspalten på det också och sa att det såg bra ut. Vad fint att bli erbjuden nipt efter 32års ålder! Här erbjuds det bara om man får dåligt på kub, och kub tror jag inte heller ingår, eller det erbjuds säkert om man överstiger en viss ålder... Men som sagt vi valde nipt direkt istället.

Jag försöker tänka att det är semestertider och tar lite tid att få svar. Och det KAN ju ta upp till 14 arbetsdagar så är väl bara att stå ut i väntan... du är inte ensam iaf, jag har loggat in säkert 20ggr om dagen senaste dagarna....

skriv gärna här när du fått svar!

Vad underbart att ni gjorde ett ul i samband med niptet och såg normal nackspalt. Då borde det ju vara osannolikt att det skulle vara något på ert nipt? Håller tummarna.

Ska ringa min bm på måndag och säga att läkaren måste ringa mig det första han gör på tisdag om det är så att dem sitter och trycker på ett dåligt resultat. Ska jobba tisdag och är ju jobbigt att få det samtalet på jobbet.

Lovar att uppdatera här direkt efter jag fått svar. Gärna du också.. Även om du får svar innan mig. Även om det är väldigt negativt för mig så vill jag veta det så jag är mer förberedd på det ev läkarsamtalet på tisdag <3 betyder ju inte det värsta ändå, mitt sjukhus kanske va sega med att skicka iväg proverna. (vår BVC har bara läkare inne på tisdagar så borde få resultatet då om det är dåligt)
  • MissKelli
    Cis skrev 2019-08-03 18:21:40 följande:

Hade jag fått göra om senaste två veckorna har jag valt att bekosta ett kub samtidigt som niptet. Vi fick ju nipt gratis men har inte gjort något ul runt vecka 12 så jag sitter ju i blindo och väntar på nipt resultat. Grossess här i tråden gjorde ju ul i samband med niptet och fick veta att nackspalten var okej. Alltså är det väldigt låg risk att det skulle vara något på hennes nipt ju. Jag hade velat veta för 10 dagar sedan även om det skulle vara en bred nackspalt för då hade jag varit mer korrekt mentalt inställd. Även om det skulle innebära att sen den breda nackspalten skulle visa sig vara ingenting. Nu är det som att vänta totalt i blindo. Sett min mage växa och blivit mer fäst vid barnet. Hemskt om jag skulle behöva ta bort det! Ställt in mig på abort nu typ :(

Vi betalar för NIPT själva så vi kommer inte att lägga till kub också. Däremot gör de ul här innan testet för att fastställa ålder på fostret. Jag ska försöka snacka mig till lite ytterligare info om de kanske kan kika på nackspalten lite när de ändå är igång.
  • Cis
    MissKelli skrev 2019-08-04 07:46:39 följande:

Vi betalar för NIPT själva så vi kommer inte att lägga till kub också. Däremot gör de ul här innan testet för att fastställa ålder på fostret. Jag ska försöka snacka mig till lite ytterligare info om de kanske kan kika på nackspalten lite när de ändå är igång.

Dom gör likadant här. Men då görs ul i v 8-10 typ och tror det är för tidigt då för att yttra sig om nackspalten eftersom det är så viktigt med tiden för kub? Men vet inte, kanske kan man få ett hum ändå :)
Svar på tråden Väntar på nipt. 8 arbetsdagar nu. Fler som väntar?