Inlägg från: Anonym (Johanna_e) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna_e)

Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?

Barbro45 skrev 2019-07-19 16:47:26 följande:

Ser ut som de lakansskydd man har om man är inkontinent eller har en stomi som riskerar att läcka.

Fast hon skriver att de är 60 x 20 cm stora så är nog knappast lakanskydd, De brukar ju vara betydligt större.
  • Anonym (Johanna_e)
    Fjäril kär skrev 2019-07-19 17:47:35 följande:

Ser ut som dåtidens babyblöjor. Såna hade jag som liten. Är född 77. Man la såna i en plastsnibb och knöt.

Tror inga bebisar ens på den tiden hade så stora blöjor, de skulle nog täcka hela bebisen om de är 60 cm långa, även om jag håller med om att de liknar sådana. Är själv född 75 så har haft dessa och kommer ihåg plast snibbarna man använde. Var nog inte de skönaste man kunde ha på sig men fannas ju inte mycket annat 
  • Anonym (Johanna_e)
    fanola skrev 2019-07-19 19:58:06 följande:
    Nej de har du rätt i, låter lite väl stort! Såg bara bilden å läste tydligen inte så bra!

Nej då har jag faktiskt ingen aning! :)
    Hur stora är blöjorna man använder i äldrevården egentligen, tänkte om de var större förr i tiden kanske så de gick använda som iläggsblöjor som du skrev. bara en tanke men de låter ju väldigt stora. TS skrev ju att de kunde ha legat på vinden länge...
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 20:35:12 följande:

Här är t ex ett exempel som är 40 gånger 90 så det finns även ännu större:

www.svbutik.se/inkontinensskydd/81-abri-man-premium-slipguard-7331246650470.html

Ok, Har ju inte jobbat i vården på några år så vet inte hur man gör nu men den du visade hade ju plast på baksidan så den kan väl inte funka som iläggsblöja eller?

Var ju någon som sa att de såg ut som babyblöjor förr i tiden man satte fast med plast, skulle det kunna vara att detta var motsvarande fast för vuxna eller fanns inte sånt till till vuxna på den tiden. Tänkte om de legat på vinden under väldigt lång tid. Någon som vet??
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 21:04:25 följande:
    Det var för att visa att strl stämmer och inte är för stor.

Vi har exakt sådana som visas på ts bild. Eller exakt kan jag ju inte vara säker på, men de ser ut så.
    Ok, Är det vanligt att de används i äldrevården nu. När jag jobbade i vården för 10 år sedan kan jag inte minnas att det användes iläggsprodukter i blöjorna. och jag har inget minne av att det läckte igenom speciellt ofta
    Är blöjorna sämre nu idag än tidigare eller hur kommer det sig att de behövs nu? 
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 21:44:16 följande:
    De används inte jättemycket men ibland, beror ju på personen som har dem.
    Jag har jobbat länge i vården och jag tycker nog det varit samma ungefär hela tiden, dvs på vissa läcker det aldrig och på andra läcker det jämt.
    Aha,  känner inte igen det men kanske beror på vilken typ av boende man jobbar på. Jag vet att jag minns att i alla fall en av vår SSKor sa att man absolut aldrig fick använda dubbla blöjor på några boende utan skulle bytas oftare istället. Därför intressant höra hur man tänker numera...
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 22:17:27 följande:
    Jo jag har också hört det men SSK lever inte riktigt i samma verklighet som uskor, saker låter fint i teorin men fungerar inte i praktiken. Mycket pga att vi är alldeles för lite personal för att hinna med. Tråkigt men sant.
    Ja fanns ju en anledning till att jag slutade inom vården även om jag är säker på vi var personal då än nu. Tråkigt att de gamla ska behöva behandlas så.
    Är kanske så att SSKorna inte riktigt har koll på den dagliga vården. Vet att just detta med dubbla blöjor var väldigt uttalat hos alla sköterskor och chefer att det var förbjudet och det var risk för utskällning om någon såg det. Det skulle bytas oftare istället

Men sen hörde jag också kommentarer från bland annat chefer att moderna blöjor var så bra att de aldrig blev våta så det gjorde inget att de gamla låg och kissade flera gånger i samma blöja för det blev ändå inte blött!!

Känner du igen dig här också?
  • Anonym (Johanna_e)
    Tiina87 skrev 2019-07-19 23:49:10 följande:
    Finns blöjor som har en bra uppsugningsförmåga och då inte behöver bytas så speciellt ofta. De kan för många hålla i runt 8h men det finns även de där blöjorna inte håller så länge.
    Oj, 8 timmar det låter väldigt länge. Har för mig att när jag jobbade bytte vi betydligt oftare på dem. 
    Menar du att vissa gamla kan gå med samma blöja i 8 timmar om de inte kissat tillräckligt i blöjan, det kan ju inte vara skönt. Det borde ju märkas för dem för var skulle kisset annars ta vägen.
    Jag jämför också med när min son var liten och hade blöja  då bytte man ju på honom betydligt oftare än så
Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?