• Sinv

    Är det svårt att få jobb som inköpare?

    Jag gjorde några spontana sena anmälningar till några yh-utbildningar som verkade någorlunda intressanta, och blev antagen till inköp och supply management. Inköpare tjänar ju väldigt bra generellt (40+ enligt SCB), och utbildningen är nog inte särskilt svår. Men hur ser arbetsmarknaden ut, är det svårt att få jobb? Jag har väldigt svårt att hitta någonting om just arbetsmarknaden. Jag länkar även till utbildningen.

    nbi.se/program/inkop-och-supply-management-vaxjo-2/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-21 21:14
    Jag har valt att tacka nej till utbildningen då jag inte känner mig säker på att yrket passar mig eller att jag ens är intresserad av yrkesrollen. Jag känner även att det finns för lite information om chanserna att få jobb efter utbildningen för att jag ska vara trygg med valet. Jag kan inte flytta nästan 5 timmar till Växjö för en utbildning jag inte har en aning om jag ens vill studera, det är svårt att få bostad och ska jag ge upp min fina lägenhet på 50kvm för att bli inneboende i ett litet rum för samma hyreskostnad någonstans långt bort från familj och vänner så vill jag vara säker på att det är någonting jag verkligen vill studera till. Därför väljer jag att avvakta och fundera ett tag till för att eventuellt påbörja en ny utbildning i vår, men som det känns just nu kommer jag att välja juristprogrammet antingen i Uppsala eller Stockholm.

  • Svar på tråden Är det svårt att få jobb som inköpare?
  • TQR735

    Eftersom lön är något som är viktigt för dig i ditt val hoppas jag att du förstått skillnaden på kursen du hänvisar och att bli  inköpare? 

    Efter din kurs har du möjlighet att få jobb som inköpassistent. Inte som upphandlare. Möjligen kan du efter ett antal år få möjligheten hos en arbetsgivare att få delta i upphandlingar men du inte förvänta dig att du kan få en upphandlingstjänst utan rätt utbildning

    Om det är upphandlare du vill bli så behöver du ha en upphandlingsutbildning vilket är en vidareutbildning på en kandidat eller masterexamen på högskola.

    Utbildningen du hänvisar till ger dig kompetensen att sköta avrop på färdiga avtal.
    En upphandlare är den som skapar upphandlingarna.

    Om en upphandlare har en ingångslön som nyexad på 35-40tkr/månad, går en assist in på 25-30tkr/månad.

  • Sinv
    TQR735 skrev 2019-07-21 20:21:30 följande:

    Eftersom lön är något som är viktigt för dig i ditt val hoppas jag att du förstått skillnaden på kursen du hänvisar och att bli  inköpare? 

    Efter din kurs har du möjlighet att få jobb som inköpassistent. Inte som upphandlare. Möjligen kan du efter ett antal år få möjligheten hos en arbetsgivare att få delta i upphandlingar men du inte förvänta dig att du kan få en upphandlingstjänst utan rätt utbildning

    Om det är upphandlare du vill bli så behöver du ha en upphandlingsutbildning vilket är en vidareutbildning på en kandidat eller masterexamen på högskola.

    Utbildningen du hänvisar till ger dig kompetensen att sköta avrop på färdiga avtal.
    En upphandlare är den som skapar upphandlingarna.

    Om en upphandlare har en ingångslön som nyexad på 35-40tkr/månad, går en assist in på 25-30tkr/månad.


    Det står inte på programmets hemsida att det är inköpsassistent som är enda möjliga yrket utan det står att utbildningen ska leda till jobb som inköpare eller offentlig upphandlare. Men, är inte insatt inom denna branschen ska jag inte påstå.
  • TQR735

    Absolut inte, men det är ett utbildningsföretag, dvs de vill locka folk att köpa deras produkt.

    De skriver faktiskt i texten att "Första jobben kan vara inköpsassistent", de nämner inte något annat jobb.

    Vist titten kan skilja sig på olika företag men detta är en utbildning för assistentjobb.

  • Sinv
    TQR735 skrev 2019-07-21 23:05:31 följande:

    Absolut inte, men det är ett utbildningsföretag, dvs de vill locka folk att köpa deras produkt.

    De skriver faktiskt i texten att "Första jobben kan vara inköpsassistent", de nämner inte något annat jobb.

    Vist titten kan skilja sig på olika företag men detta är en utbildning för assistentjobb.


    Okej, tur att jag tackade nej då:)
  • smurfen 11
    TQR735 skrev 2019-07-21 20:21:30 följande:

    Eftersom lön är något som är viktigt för dig i ditt val hoppas jag att du förstått skillnaden på kursen du hänvisar och att bli  inköpare? 

    Efter din kurs har du möjlighet att få jobb som inköpassistent. Inte som upphandlare. Möjligen kan du efter ett antal år få möjligheten hos en arbetsgivare att få delta i upphandlingar men du inte förvänta dig att du kan få en upphandlingstjänst utan rätt utbildning

    Om det är upphandlare du vill bli så behöver du ha en upphandlingsutbildning vilket är en vidareutbildning på en kandidat eller masterexamen på högskola.

    Utbildningen du hänvisar till ger dig kompetensen att sköta avrop på färdiga avtal.

    En upphandlare är den som skapar upphandlingarna.

    Om en upphandlare har en ingångslön som nyexad på 35-40tkr/månad, går en assist in på 25-30tkr/månad.


    Tack för din info. Det finns en uppsjö av dessa utbildningar idag, och som du säger alla ger inte rätt kompetens.

    Däremot finns det en del yh utbildningar på 2 år som bara riktar in sig på upphandlare. Man måste alltså inte gå högskola idag för att bli upphandlare. Jag själv har sökt en sån yh och kommit in. Där medverkar offentliga sektorn i samråd med skolan om vilken kompetens de vill studenter ska ha.

    Misstänker dock ingång lön är lite lägre än 35-40, vilket för mig är helt ok.
  • TQR735
    smurfen 11 skrev 2019-07-22 10:41:46 följande:
    Tack för din info. Det finns en uppsjö av dessa utbildningar idag, och som du säger alla ger inte rätt kompetens.

    Däremot finns det en del yh utbildningar på 2 år som bara riktar in sig på upphandlare. Man måste alltså inte gå högskola idag för att bli upphandlare. Jag själv har sökt en sån yh och kommit in. Där medverkar offentliga sektorn i samråd med skolan om vilken kompetens de vill studenter ska ha.

    Misstänker dock ingång lön är lite lägre än 35-40, vilket för mig är helt ok.
    Hej!

    Delar gärna med mig av det jag kan, då jag jobbar i offentlig verksamhet (kommun) och har mycket att göra med upphandlingsenheten då den är underställd mig.

    Hos oss har vi en ganska traditionell grupp, en upphandlingschef, han är civilekonom med upphandlingstillägg, som även är upphandlare på halvtid, denne har två upphandlare som båda är vidareutbildade jurister. Dvs först har de gått på universitetet och blivit jurister för att sedan läsa vidare för att bli upphandlare.
    Utöver detta har de på enheten tre upphandlingsassistenter, som båda gått motsvarande utbildningen du nämner,

    Givetvis finns chansen att jobba sig upp om man kommer till rätt arbetsgivare och visar framfötterna. Men känner inte till någon upphandlare under 50 år som inte har högskola i grunden.

    Däremot finns det ett enormt behov av flera upphandlingsassistenter hos kommunerna. ånga kommuner väljer även att ansluta sig till nationella ramavtal såsom sk´sl kommentus avtal, just för att då behöver de inte ha upphandlare på plats utan det räcker med assistenter som kan göra avrop.
  • Sinv
    TQR735 skrev 2019-07-22 11:39:44 följande:
    Hej!

    Delar gärna med mig av det jag kan, då jag jobbar i offentlig verksamhet (kommun) och har mycket att göra med upphandlingsenheten då den är underställd mig.

    Hos oss har vi en ganska traditionell grupp, en upphandlingschef, han är civilekonom med upphandlingstillägg, som även är upphandlare på halvtid, denne har två upphandlare som båda är vidareutbildade jurister. Dvs först har de gått på universitetet och blivit jurister för att sedan läsa vidare för att bli upphandlare.
    Utöver detta har de på enheten tre upphandlingsassistenter, som båda gått motsvarande utbildningen du nämner,

    Givetvis finns chansen att jobba sig upp om man kommer till rätt arbetsgivare och visar framfötterna. Men känner inte till någon upphandlare under 50 år som inte har högskola i grunden.

    Däremot finns det ett enormt behov av flera upphandlingsassistenter hos kommunerna. ånga kommuner väljer även att ansluta sig till nationella ramavtal såsom sk´sl kommentus avtal, just för att då behöver de inte ha upphandlare på plats utan det räcker med assistenter som kan göra avrop.
    Jaha, tycker utbildningsföretagen ska vara lite mer öppna och inte innehålla så mycket falsk marknadsföring.

    Är det samma med denna utbildning att det står att man ska kunna bli redovisningsekonom men egentligen förmodligen landar som ekonomiassistent eller redovisningsassistent? Det står även att med erfarenhet kan man bli controller, ekonomiansvarig eller ekonomichef. Jag såg annonser för ekonomichef, högskole/universitetsnivå av ekonomi var ett krav på samtliga av jobben, ingen ens nämnde YH-utbildning som acceptabel för den sorts tjänster. Känns som detta också kanske är lite falsk marknadsföring då?

    www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/redovisningsekonom-2/

    Nej, det blir nog en juristutbildning för mig istället från januari.
  • Michael 310

    Det beror väl helt på hur man är som person vad man kan få för jobb med erfarenhet och vilken typ av företag man jobbar på. En utbildning är alla gånger en bra bas. Men efter 20 år i arbetslivet borde den erfarenhet man skaffat sig väga ganska tungt med. Sen är såklart utbildning krav för vissa typer av jobb, men det finns många som det inte är det för med.

  • smurfen 11
    TQR735 skrev 2019-07-22 11:39:44 följande:

    Hej!

    Delar gärna med mig av det jag kan, då jag jobbar i offentlig verksamhet (kommun) och har mycket att göra med upphandlingsenheten då den är underställd mig.

    Hos oss har vi en ganska traditionell grupp, en upphandlingschef, han är civilekonom med upphandlingstillägg, som även är upphandlare på halvtid, denne har två upphandlare som båda är vidareutbildade jurister. Dvs först har de gått på universitetet och blivit jurister för att sedan läsa vidare för att bli upphandlare.

    Utöver detta har de på enheten tre upphandlingsassistenter, som båda gått motsvarande utbildningen du nämner,

    Givetvis finns chansen att jobba sig upp om man kommer till rätt arbetsgivare och visar framfötterna. Men känner inte till någon upphandlare under 50 år som inte har högskola i grunden.

    Däremot finns det ett enormt behov av flera upphandlingsassistenter hos kommunerna. ånga kommuner väljer även att ansluta sig till nationella ramavtal såsom sk´sl kommentus avtal, just för att då behöver de inte ha upphandlare på plats utan det räcker med assistenter som kan göra avrop.


    Mycket uppskattat för dina svar!

    Den jag har tackat ja till är en på 2 år yh som sagt, ska gå in och kolla exakt vad det står vad den kan leda till.

    Men assistent, känns som man kommer stå och stampa som det då ju. Jag är idag inskriven på en kandidatutbildning inom vård, och planen att bli enhetschef inom vård sen, men är tveksam att fortsätta då det ser ut som det gör inom vården.

    Vilka nackdelar kan du se inom din bransch, för upphandlare?
  • smurfen 11
    Sinv skrev 2019-07-23 07:14:44 följande:

    Jaha, tycker utbildningsföretagen ska vara lite mer öppna och inte innehålla så mycket falsk marknadsföring.

    Är det samma med denna utbildning att det står att man ska kunna bli redovisningsekonom men egentligen förmodligen landar som ekonomiassistent eller redovisningsassistent? Det står även att med erfarenhet kan man bli controller, ekonomiansvarig eller ekonomichef. Jag såg annonser för ekonomichef, högskole/universitetsnivå av ekonomi var ett krav på samtliga av jobben, ingen ens nämnde YH-utbildning som acceptabel för den sorts tjänster. Känns som detta också kanske är lite falsk marknadsföring då?

    www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/redovisningsekonom-2/

    Nej, det blir nog en juristutbildning för mig istället från januari.


    Jag har också sökt till tuc på distans, upphandlare, och de verkar seriösa iaf.

    Vad jag sett ang upphandlare iaf, är att de även söker folk med yh kompetens.
  • TQR735
    smurfen 11 skrev 2019-07-23 13:33:52 följande:
    Mycket uppskattat för dina svar!

    Den jag har tackat ja till är en på 2 år yh som sagt, ska gå in och kolla exakt vad det står vad den kan leda till.

    Men assistent, känns som man kommer stå och stampa som det då ju. Jag är idag inskriven på en kandidatutbildning inom vård, och planen att bli enhetschef inom vård sen, men är tveksam att fortsätta då det ser ut som det gör inom vården.

    Vilka nackdelar kan du se inom din bransch, för upphandlare?
    Assistent är förmodligen vad man börjar med om du har denna typ av utbildning.
    Men som Michae­l 310 skrev så kan man ofta avancera om mana är rätt person på rätt ställe, men räkna med ett antal år som assistent innan du kan gå vidare. Det gäller även att du hittar en arbetsgivare som är beredd att ge dig chansen att gå vidare. 

    Det finns ett ganska stort behov av upphandlare men som i alla branscher då du kommer till kompetenta tjänster. Detta betyder inte att alla får jobb, men om du är duktigt på det du gör med rätt inställning finns det jobb.
    Däremot upplever jag att behovet av upphandlare r styrt på grund av krångla upphandlingsregler. Känner inte någon i någon kommun som inte är trötta på LOU strulet, så om reglerna skulle ändras i framtiden kan behoven på dessa tjänster ändras. Men det gäller nästan alla kvalificerade tjänster.. 
  • smurfen 11
    TQR735 skrev 2019-07-23 18:23:48 följande:
    Assistent är förmodligen vad man börjar med om du har denna typ av utbildning.
    Men som Michae­l 310 skrev så kan man ofta avancera om mana är rätt person på rätt ställe, men räkna med ett antal år som assistent innan du kan gå vidare. Det gäller även att du hittar en arbetsgivare som är beredd att ge dig chansen att gå vidare. 

    Det finns ett ganska stort behov av upphandlare men som i alla branscher då du kommer till kompetenta tjänster. Detta betyder inte att alla får jobb, men om du är duktigt på det du gör med rätt inställning finns det jobb.
    Däremot upplever jag att behovet av upphandlare r styrt på grund av krångla upphandlingsregler. Känner inte någon i någon kommun som inte är trötta på LOU strulet, så om reglerna skulle ändras i framtiden kan behoven på dessa tjänster ändras. Men det gäller nästan alla kvalificerade tjänster.. 
    Mm kan tänka mig man börjar som assistent, det låter logiskt. I min utbildning står det att man kan jobba med strategiska inköp, och även upphandlare, inköpare inom offentlig sektor, uh assistent, avtalscontroller och anbudsansvarig.

    Vad är bökigt med LOU?

    Är det ett yrke med tidvis stress eller stress hela tiden?

    Sitter man inne på ett kontor hela dagen?
  • TQR735
    smurfen 11 skrev 2019-07-24 21:08:54 följande:
    Mm kan tänka mig man börjar som assistent, det låter logiskt. I min utbildning står det att man kan jobba med strategiska inköp, och även upphandlare, inköpare inom offentlig sektor, uh assistent, avtalscontroller och anbudsansvarig.

    Vad är bökigt med LOU?

    Är det ett yrke med tidvis stress eller stress hela tiden?

    Sitter man inne på ett kontor hela dagen?
    Ska absolut inte säga att det kan vara intressant att arbeta med upphandlingar, men läs gärna på lite så du kommer in i det hela. Alltid bra att förstå vad man ger sig in i.
    Har lagt till ett mindre urval av länkar om bl.a. lou efter svar på fråga 1.

    1. LOU, lagen om offentlig upphandling, är ett tröskverk, om det inte räcker att svenska lagar är inkörda i det kommer det hela tiden nya eu direktiv.
    Förenklat kan man säga att allt en offentlig verksamhet ska köpa in måste ut på upphandling varor och tjänster, finns lite regler om saker som heter bland annat riktat och direktupphandling men det handlar normalt om mindre summor av engångsköp. 

    Regerverket är riktigt drygt att jobba med från beställaren måste vi vara löjligt övertydliga för att verkligen få vad vi vill ha.

    Normalt skulle man kunna säga att när du tar fram en upphandling lämnar du ifrån dig 2-3 sidor med vad du vill ha och får tillbaka 50-60 sidor upphandlingstext.

    Detta är vad upphandlaren hos offentlig verksamhet gör. Sedan behöver utföraren dvs den sm vill slja något till exempelvis kommunen ofta en egen upphandlare som ska hjälpa dig svara på detta underlag och lämna in ett anbud

    Det är en stressig dyr och rörig soppa, har haft med detta att göra i 20 år så jag förstår det men betyder inte att jag gillar det.

    skl.se/demokratiledningstyrning/upphandling/strategiskstyrningforsorjningsstrategi/overlamnaverksamhetlouellerlov/laromlagarforoffentligupphandling.11009.html

    skl.se/demokratiledningstyrning/upphandling/upphandlingsprocessenforfragningsunderlag.10278.html

    open.karnovgroup.se/offentlig-upphandling/lou

    inkopsradet.se/domstolskoll/

    www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/

    2. Beror på vilken roll du har, om du deltar i upphandlingar är de oftast alltid stressiga det är ont om tid och det kan kosta en väldigt massa miljoner om det blir  fel. Om du sitter och gör avrop dvs beställer efter färdiga avtal, är det nog ett mer rutinjobb, förmodligen här man startar som assistent.

    3. Vet inte varför en upphandlare skulle lämna sitt kontor förutom om man ska på möten på annan plats. Så jag skulle säga att du sitter på kontoret eller på mötet hela dagarna. Allt som handlar om kompetens i specifika frågor är det andra som har så ingen anledning att du ska besöka byggen eller något annat.


  • smurfen 11
    TQR735 skrev 2019-07-24 23:57:17 följande:

    Ska absolut inte säga att det kan vara intressant att arbeta med upphandlingar, men läs gärna på lite så du kommer in i det hela. Alltid bra att förstå vad man ger sig in i.

    Har lagt till ett mindre urval av länkar om bl.a. lou efter svar på fråga 1.

    1. LOU, lagen om offentlig upphandling, är ett tröskverk, om det inte räcker att svenska lagar är inkörda i det kommer det hela tiden nya eu direktiv.

    Förenklat kan man säga att allt en offentlig verksamhet ska köpa in måste ut på upphandling varor och tjänster, finns lite regler om saker som heter bland annat riktat och direktupphandling men det handlar normalt om mindre summor av engångsköp. 

    Regerverket är riktigt drygt att jobba med från beställaren måste vi vara löjligt övertydliga för att verkligen få vad vi vill ha.

    Normalt skulle man kunna säga att när du tar fram en upphandling lämnar du ifrån dig 2-3 sidor med vad du vill ha och får tillbaka 50-60 sidor upphandlingstext.

    Detta är vad upphandlaren hos offentlig verksamhet gör. Sedan behöver utföraren dvs den sm vill slja något till exempelvis kommunen ofta en egen upphandlare som ska hjälpa dig svara på detta underlag och lämna in ett anbud

    Det är en stressig dyr och rörig soppa, har haft med detta att göra i 20 år så jag förstår det men betyder inte att jag gillar det.

    skl.se/demokratiledningstyrning/upphandling/strategiskstyrningforsorjningsstrategi/overlamnaverksamhetlouellerlov/laromlagarforoffentligupphandling.11009.html

    skl.se/demokratiledningstyrning/upphandling/upphandlingsprocessenforfragningsunderlag.10278.html

    open.karnovgroup.se/offentlig-upphandling/lou

    inkopsradet.se/domstolskoll/

    www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/

    2. Beror på vilken roll du har, om du deltar i upphandlingar är de oftast alltid stressiga det är ont om tid och det kan kosta en väldigt massa miljoner om det blir  fel. Om du sitter och gör avrop dvs beställer efter färdiga avtal, är det nog ett mer rutinjobb, förmodligen här man startar som assistent.

    3. Vet inte varför en upphandlare skulle lämna sitt kontor förutom om man ska på möten på annan plats. Så jag skulle säga att du sitter på kontoret eller på mötet hela dagarna. Allt som handlar om kompetens i specifika frågor är det andra som har så ingen anledning att du ska besöka byggen eller något annat.


    Tack för dina länkar, och svar, ska undersöka närmare!

    Ok tänkte man besökte ställen sen när upphandling var klar, för att se allt blev bra.

    Ska verkligen tänka över detta iom att jag redan har en plats på universitetet men inom vård. Men hur man än vänder på sig har man alltid rumpan bak, finns ju alltid plus och minus med alla yrken.

    Vad är mest positivt skulle du säga? Nåt har hållt dig kvar i yrket.
  • smurfen 11

    Någon mer som har tankar eller så kring att arbeta som upphandlare eller upphandlarassistent?

  • smurfen 11

    Någon mer som har tankar eller så kring att arbeta som upphandlare eller upphandlarassistent?

Svar på tråden Är det svårt att få jobb som inköpare?