Inlägg från: Charlieellerså |Visa alla inlägg
  • Charlieellerså

Bebis som nästan helt slutat sparka

Felixias skrev 2019-07-08 12:39:53 följande:

Ja just nu undrar jag hur jag ska klara ca 12 veckor till med det här, psykiskt. Om hon fortsätter såhär. Hoppas, hoppas, hoppas hon kommer igång lite eller att jag känner hennes rörelser mer när hon blir lite starkare. Att det här är några undantagsveckor eller något.

Vi ringde iaf in igår, fick göra ett till sånt test först där jag skulle äta något jättejättesött, dricka nåt kallt och ligga på vänster sida i en timme, sen ringa tillbaka. 

Gjorde det och kände en liten rörelse. Ringde tillbaka och de ville vi skulle komma in. Då var kl typ 11 på kvällen.

CTG + ultraljud såg iaf jättebra ut, de mätte flödet i navelsträngen igen, moderkakan såg bra ut, de mätte även flödet i nån åder i huvudet. De sa hon hade det jättebra. Men att jag gjort helt rätt som ringt in och att de ska ta sånt här på allvar.

Jag var nästan desperat efter ett svar, HUR ska jag kunna avgöra om nåt är fel när steget efter detta är inga rörelser alls? Läkaren var ganska bra och sa att det kan vara så att hon rör sig mycket mer än vad jag kan känna, att efter att livmodern blivit större så kan liksom moderkakan sträckas ut och såklart också blivit större och kan täcka ett större område än innan. Frågade hur jag ska göra med rörelserna nu och då sa hon att jag ska ta en halvtimme varje morgon efter frukost (+likadant efter middag) och ligga helt stilla i ett tyst rum med händerna på magen i en halvtimme. Hon ville att jag iaf skulle känna nån form av rörelse morgon, em och kväll. Annars skulle jag ringa in igen, och hellre 10 gånger för mycket än en gång för lite som hon sa.

Men nu idag har jag känt av små rörelser på morgonen, kände väldigt svagt men såg på magen att den rörde sig, så nu kan jag väl vara lugn till i eftermiddag haha.

Men om nån orkar läsa allt och har varit med om liknande så vill jag jättegärna höra!

Jag hade det som dig under min förra graviditet. Eller i slutet av den. Min bebis var väldigt aktiv men runt v 35 så ändrades detta helt. Jag kände den knappt alls och då hade jag prövat AALLA knep för att få igång den. Jag hade moderkakan i framväx men det hade ju inte spelat någon roll innan. Jag åkte in och ringde in flera gånger. Bebis hade vänt sig inåt och antagligen förändrades hur jag kände honom pga det. Men jag kunde omöjligen avgöra hur han hade det där inne och frågade som dig hur jag skulle kunna avgöra när jag skulle åka in. I v 38 så bestämde överläkaren för att det var bättre att sätta igång mig då han faktiskt var fullgången och hon förstod dilemmat. Nu har ju du några veckor mer än så tills bebis ska komma ut men vill säga att det KAN vara så här utan att något är fel men att som de sagt till dig alltid ska kollas upp oavsett.
  • Charlieellerså
    Felixias skrev 2019-12-01 23:21:13 följande:

Om någon som googlar hittar hit; några månader har gått och min bebis ligger här bredvid mig och snarkar <3

Jag hade helt enkelt en graviditet med JÄVLIGT oregelbundet rörelsemönster. Nästan inte alls i flera dagar, till väldigt mycket vissa dagar. Väldigt upp och ner. Inte ens dagen jag födde kände jag några rörelser. Vi var säkert på förlossningen för ctg och ultraljud 10 gånger där i slutet.

Kallt vatten funkade inte, socker funkade inte (väldigt sällan iaf) och tror aldrig hon buffade tillbaka under hela graviditeten. Kunde ibland känna sparkar utanpå magen med handen utan att känna dem på insidan.

Barnmorskorna trodde helt enkelt det berodde på moderkakan. Jag kunde bara känna sparkar på två små ställen på magen, resten låg förmodligen blockerat av moderkakan.

Så om nån googlar och hittar hit: åk in och kolla, hellre 100 gånger för mycket än en gång för lite. Och det är inte alla som känner att det är "cirkus i magen", vissa känner väldigt lite.

Oj, såg detta nu. Grattis till frisk liten bebis
Svar på tråden Bebis som nästan helt slutat sparka