Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Ska folk få BE på arbetstid?

oanonym skrev 2019-07-14 13:38:50 följande:
    Du lutar åt det hållet, när jag läser mellan raderna.

Du jämförde direkt ett SD-förslag med Sharialagar. Ett förslag som även innefattar ickereligiösa och var frivilligt.
    Ja sharia är exempel på att lagstiftningen styrs/påverkas av religionen. När SD vill ändra lagen så att vårdpersonal i Sverige  ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter baserat på religion och moral så är det exempel på något liknande. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Padirac skrev 2019-07-14 15:47:38 följande:
    Om du menar att IS enbart 'är' Sharialagar och att SD enbart 'är' en fråga om rätten av för en kristen tro avstå vissa yrkesrelaterade uppgifter så är det rimligt att du påstår att KillBills inlägg är en jämförelse av IS och SD.

Om du menar att IS och SD är mer än dessa frågor så är det naturligtvis inte ett rättvist påstående att IS och SD jämförs.

Jag uppfattar KillBills inlägg som att SD har (en eller flera) värderingar som befinner sig i samma kvadrant på WVS värdekarta som en del av IS värderingar befinner sig. Det är iofs inte ngn nyhet, att SD inte är i takt med den större delen av 'de Svenska Värderingarna'  enligt WVS

Precis.
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 14:40:55 följande:
    De i IS verkar övertygad om att de gör Guds vilja, samt att de kommer belönas i efterlivet. Det är i alla fall min uppfattning. Hur övertygad Breivik var/är vet jag inte.

Och man behöver knappast vara främlingsfientlig för att anse att IS har med islam att göra. De hittar ju stöd i koranen och hadither. Att vara kritisk till åsikter, ideologier, religioner, o.s.v. har inget med främlingsfientlighet att göra (för mig i alla fall).

Islam har lika lite koppling till IS som Kristendomen har koppling till Anders Bering Breivik.

• KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 16:37:46 följande:

Det köper jag absolut inte. Det finns stöd i koranen och hadither.

Man kan även jämföra Jesus med Muhammed, som dessa två religioner följer, så ser man en stor skillnad. Dock har jag problem med båda religionerna, men det är en annan sak.

Du påstår att det finns stöd i koranen för terrorism. Det stämmer inte, men du får gärna länka till källor för ditt påstående. Muslimer tror också på Jesus.
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 19:57:21 följande:
    Jag vet att muslimer tror på Jesus. Men Muhammed går före.

Terrorism har jag inte nämnt, men att döda otroende står det om i koranen. Och andra hemskheter. Lägg även till hadither som vissa följer.

I gamla testamenteten som både är en helig skrift för kristna och judar står det om att otrogna kvinnor, homosexuella och olydiga barn ska stenas till döds. Det var i gamla testamentet som den kristna pastorn Åke Green hämtade inspiration när han liknade homosexualitet med en cancersvulst på samhällskroppen.

Genom historien har många
    män och kvinnor fått sätta livet till i kristendomens namn 

• KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 20:43:52 följande:

[quote=79759099][quote-nick]KillBill skrev 2019-07-14 20:37:58 följande:[/quote-nick]

I gamla testamenteten som både är en helig skrift för kristna och judar står det om att otrogna kvinnor, homosexuella och olydiga barn ska stenas till döds. Det var i gamla testamentet som den kristna pastorn Åke Green hämtade inspiration när han liknade homosexualitet med en cancersvulst på samhällskroppen.

Genom historien har många män och kvinnor fått sätta livet till i kristendomens namn 

[/quote

Japp. Som tur är bryr sig inte dagens svenska kristna så värst mycket om GT. GT är nog den värsta skriften.

Du hävdar att det finns stöd för Daesh/IS i Koranen men tonar betydelsen av  vidrigheter som beskrivs i kristendomens heliga skrifter. Du är faktiskt inte det minsta objektiv i detta. Problemen med våld finns inom alla Abrahamitiska religioner. För att ta ett exempel från kristendomen så hade den kristna kyrkan en central roll under folkmordet i  Rwanda  i mitten av -90 talet där nästan 900 000 människor fick sätta livet till (betydligt fler än under inbördeskriget i Syrien).

• KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 21:24:47 följande:
    Har jag förstått dig rätt; IS har inte med islam att göra, men folkmordet i Rwanda har med kristendomen att göra? Är det rätt uppfattat?

IS har alltså inte stöd i sina texter, men de kristna som var inblandad i folkmordet har stöd i sina texter?
    Folkmordet i Rwanda har lika lite eller lika mycket med kristendom att göra som Daesh/IS har med Islam att göra.

Jag betraktar inte folkmordet i Rwanda  som en kristen handling (även om det utfördes av människor som betraktade sig som kristna). Jag betraktar inte heller Daesh/IS brott mot mänskligheten  i Syrien som en islamisk handling (även om det utfördes av människor som betraktar sig som muslimer). 

Jag betraktar inte Anders Bering Breiviks terrordåd i Oslo som dödade 77 oskyldiga människor som en kristen handling trots att han själv hävdade att han tillhörde ett nätverk som var en kristen version av al-Qaida.  
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 22:53:48 följande:

Det är egentligen inte jag som påstår att koranen ska läsas på arabiska, tas bokstavligt, inte ett enda ord är lögn. Nästan alla muslimer jag hört, pratat med, skrivit med, har påstått det.

Det är nästan komiskt att du tror detta kommer från mig.

Du är inskränkt i din syn på islam. Det finns liberala utövare och fundamentalister inom islam precis som det finns i andra religioner. I Köpenhamn finns det tex en Moské som bara har kvinnliga imamer.
  • KillBill
    Sinv skrev 2019-07-19 21:59:38 följande:

Människor kan få be på arbetet under raster i och med religionsfriheten men då avskilt, tycker inte de ska få göra det offentligt överhuvudtaget för då drabbar det rätten att slippa religion i det offentliga rummet för oss ateister, vår religionsfrihet är lika viktig som för de religiösa. Jag tycker inte att man ska få be på arbetstid, oavsett vilken religion det handlar om då arbetstiden ska användas till arbetsuppgifter och inte privata åtaganden. Jag tycker även religiösa friskolor ska förbjudas. 

Du säger att man inte ska få be på arbetstid. Gäller det även om en anställd väljer att be några minuter i avskildhet i stället för att ta en kaffepaus? 
  • KillBill
    Finne84 skrev 2019-07-23 18:52:02 följande:

Bara om det är lika för alla.
    Får muslimer be på arbetstid? om svaret är ja då måste även Kristna få be på arbetstid, och hinduer, buddhister, asatroende, judar etc.

Är det bara en grupp tillhörande en specifik religion som får be på arbetstid, t ex den mest vanligaste då i nya Europa, muslimerna, men kristna måste stå tillbaka och gömma sina kors och inte prata om sin tro alls, då är det fel.
    Det ska vara rättvist.
    Jag är Kristen och tycker att be är oerhört avslappnande, speciellt om man har en stressig dag, men jag tar inte upp en mikrofon så att min bön hörs i hela arbetsplatsen då min uppgift inte är att dra till mig uppmärksamhet som bedjare utan tillbringa tid med min älskade Herre Jesus Kristus.

Vad har du fått det ifrån att det bara skulle vara en religion som får be på arbetstid och att kristna får stå tillbaka, gömma kors etc? Det sprids en del fördomar om att det är så, men det stämmer inte att det är så.  

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet på arbetsplatsen och om du du ber på arbetstid så bör du få detta godkänt. Det flesta arbetsgivare/arbetstagare brukar hitta former för hur bön ska kunna hanteras på arbetsplatsen. Det gäller emellertid inte i Bromölla kommun där SD, KD tillsammans med M infört totalt böneförbud under arbetstid på kommunens arbetsplatser (gäller samtliga religioner). Det är ett rätt märkligt förbud för enligt kommunen så har man inte haft problem med bön på kommunens arbetsplatser.

Jag kan tycka att om någon bestämmer sig för att be några minuter i ställer för att ta en kaffepaus  eller hämta en frukt så är detta något som borde kunna accepteras på arbetsplatsen. 
  • KillBill
    Artikeln handlar om kristna i Storbritannien alltid ska ha rätt att bära kristna symboler på arbetet. Den brittiska regeringen vill enligt artikeln inte garantera detta. men detta är ju inget som bara gäller kristna. Förmodligen anser den brittiska regeringen, i likhet med den svenska, att det är arbetsgivarna som bestämmer vad som ska gälla på arbetsplatsen. 
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?