Crash Man skrev 2019-07-13 18:33:40 följande:
Det jag menar med radikaliserade muslimer är de som anser att det är rätt att mörda eller på något annat vis skada de som avviker från religion.
T.ex
Muslimer som anser att homosexualitet ska vara straffbart.
Muslimer som anser att det ska vara straffbart att vara en avhoppare från islam.
Muslimer som anser att omoraliskt beteende, t.ex sex före äktenskapet ska vara straffbart.
Muslimer som stödjer barnäktenskap, kvinnlig omskärelse eller vill att kvinnors rättigheter ska vara kraftigt marginaliserade.
Andelen muslimer som håller minst en av dessa åsikter är mellan 40-50%. Om du såg videon jag länkade nämner han även att 52% av alla muslimer i Storbritannien tycker att homosexualitet ska vara straffbart.
Detta baseras på en undersökning gjort av amerikanska pewresearch 2013. Så, ja. Islam är ett mycket större problem än vad folk tror.
KillBill skrev 2019-07-13 13:53:52 följande:
Vad anser du förresten om SDs förslag att anställda inom vården ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter genom att hänvisa religiös övertygelse? Tycker du att det är rimligt att kristna och muslimer ska ha rätt att vägra delta i en abort eller preventivmedelsförskrivning?
Abortfrågan är en politisk fråga jag inte stödjer SD. Ska jag vara helt ärlig ser jag inget större moraliskt problem om vi skulle abortgränsen. Även om jag inte stödjer SD i abortfrågan ser jag inte samvetsfriheten som ett problem av följande orsaker.
1. Det kommer aldrig gå igenom. Så vitt jag är det bara SD och KD som driver frågan. Sannolikheten att de skulle få igenom frågan är minimal.
2. Även om de skulle få igenom förslaget tror jag inte det kommer påverka vården särskilt mycket. Sverige är väldigt liberala i abortfrågan jämfört med andra länder så jag tror de flesta barnmorskor skulle vara ok med att utföra aborter.
Även om jag inte stödjer SD i abortfrågan tycker jag att motståndet mot dem är överdrivet. Vet du till exempel vad Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxembourg, Nederländerna, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Tyskland och Ungern har gemensamt? Jo, alla dessa länder har abortgränsen vid 12 veckor precis som Sverigedemokraterna vill. Det är bara i Sverige de ses som superradikalt att vilja sänka abortgränsen.Nej, vi är inte samma person.
Du påstår att ALL forskning visar att 40-50% av världens muslimer är radikaliserade. Alla som funderar genom ditt påstående förstår att det handlar om fördomsfullt svammel. Det är anmärkningsvärt att en religionslärare inte förstår detta.
Det finns många kristna som har samma syn på homosexualitet som radikala muslimer. Har du glömt den svenska pingstpastorn Åke Green och hans tal om att homosexualitet är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen?
Jag anser att det är ett problem att vi har politiska partier i riksdagen som driver fundamentalistisk politik något jag anser att SD och ibland också KD har gjort eller gör när det gäller exempelvis synen på abort, samvetsfrihet och synen på transsexuella (där SD och KD under förrförra mandatperioden ansåg att transsexuella skulle tvångssteriliseras trots att det kränkte mänskliga rättigheter).
Sverige är idag ett sekulärt land. Varför ska vi anpassa vår lagstiftning efter abortlagstiftning i länder där abortlagstiftning har formats av konservativa kristna värderingar?