Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Ska folk få BE på arbetstid?

Oschlaka skrev 2019-07-13 22:11:01 följande:

Du är en new ager ju...ger ord egna definitioner 

Det är snarare New Age att jämställa bön med meditation. Min åsikt är att det KAN vara samma sak, men absolut inte alltid.

Och jag har aldrig sagt att jag ägnar mig åt varken det ena eller det andra, så dina åsikter om mig tar jag med en nypa salt.
  • oanonym
    nihka skrev 2019-07-13 22:49:45 följande:

Då förstår du att man kan göra det så likt och olikt som man själv vill.

Exakt.
  • oanonym
    nihka skrev 2019-07-13 16:38:57 följande:

Ja, detta är ett exempel på att SD vill ha lagar och regler baserade på religion. SD-sharia.

Fast det är frivilligt och har inget med någon specifik religion att göra.
  • oanonym
    Oschlaka skrev 2019-07-13 22:56:51 följande:

alltid existerar inte!

Jag tar dina åsikter med en nypa socker för det är godare än salt :P

Bra argument. Nu fick jag mig en funderare ...
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 10:35:04 följande:

Jag försvarar inte någon typ av religiös fundamentalism. Jag kritiserar att SD driver politik som bygger på konservativa kristna värderingar något som jag menar är fel i ett sekulärt samhälle. Hade SD drivit politik som bygger på konservativa muslimska värderingar hade jag varit lika kritisk.

Du skrev i ett tidigare inlägg att "Jag tycker det är radikalt att se ner på kvinnor, utbildning, homosexualitet" Jag håller med. Därför reagerar jag när SD hyllar samhällsutvecklingen i Viktor Orbáns Ungern trots att landet är extremt

ojämställt, att kvinnor som vågar kritisera det ungerska styret vittnar om trakasserier och att judar och homosexuella vittnar om att att mängden hot mot dem har ökat kraftigt de senaste åren. Jag tycker att det är läskigt att riksdagspartiet SD har Ungern som föregångsland, håller du med?

Japp, jag håller med. Dock gör jag skillnad på IS och SD.
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 13:30:54 följande:

Vad är det för kommentar? Det finns väl ingen som inte gör skillnad på IS och SD?

Du lutar åt det hållet, när jag läser mellan raderna.

Du jämförde direkt ett SD-förslag med Sharialagar. Ett förslag som även innefattar ickereligiösa och var frivilligt.
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 13:43:06 följande:

Det finns en del främlingsfientliga som menar att IS utför muslimska terroristbrott men det är lika fel som att hävda att Anders Behring Breivik och Brenton Tarrant (attentatet i Christchurch) utfört kristna terroristbrott. 

De i IS verkar övertygad om att de gör Guds vilja, samt att de kommer belönas i efterlivet. Det är i alla fall min uppfattning. Hur övertygad Breivik var/är vet jag inte.

Och man behöver knappast vara främlingsfientlig för att anse att IS har med islam att göra. De hittar ju stöd i koranen och hadither. Att vara kritisk till åsikter, ideologier, religioner, o.s.v. har inget med främlingsfientlighet att göra (för mig i alla fall).
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 13:47:59 följande:

Ja sharia är exempel på att lagstiftningen styrs/påverkas av religionen. När SD vill ändra lagen så att vårdpersonal i Sverige  ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter baserat på religion och moral så är det exempel på något liknande. 

Jag jämför ändå inte. Det är helt ok att du gör det.
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 16:04:12 följande:

Islam har lika lite koppling till IS som Kristendomen har koppling till Anders Bering Breivik.

Det köper jag absolut inte. Det finns stöd i koranen och hadither.

Man kan även jämföra Jesus med Muhammed, som dessa två religioner följer, så ser man en stor skillnad. Dock har jag problem med båda religionerna, men det är en annan sak.
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 17:25:10 följande:

Du påstår att det finns stöd i koranen för terrorism. Det stämmer inte, men du får gärna länka till källor för ditt påstående. Muslimer tror också på Jesus.

Jag vet att muslimer tror på Jesus. Men Muhammed går före.

Terrorism har jag inte nämnt, men att döda otroende står det om i koranen. Och andra hemskheter. Lägg även till hadither som vissa följer.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?