Ska folk få BE på arbetstid?
Det här är bra! Det ska bli intressant att se vad de töntiga Bromöllapolitikerna i SD, KD, och M som röstade igenom förbudet gör nu..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rbdk/bad-pa-arbetstid--anmaler-sig-sjalv
Det här är bra! Det ska bli intressant att se vad de töntiga Bromöllapolitikerna i SD, KD, och M som röstade igenom förbudet gör nu..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rbdk/bad-pa-arbetstid--anmaler-sig-sjalv
SD och kompisarna i KD och M visar tydligt att de inte är mogna uppdraget att styra en kommun med arbetsgivaransvar för ett stort antal människor.
Vad anser du om SDs förslag att religiösa anställda i vården ska ha rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter genom att hänvisa till moral/samvete/religion?
Sveriges Kommuner och Landsting, Läkarförbundet, Vårdförbundet, Svenska Barnmorskeförbundet, Svensk Förening för Obstetrik & Gynekologi är alla starkt kritiska och är av uppfattningen att svensk abortvård kommer försämras med SDs förslag
Jag har inga problem med ett böneförbud på arbetstid; jag tycker snarare att det är logiskt. Det känns dock som om många missförstår vad böneförbudet egentligen handlar om.
1. Detta gäller bara de som är anställda inom kommunens verksamheter. Inte den privata sektorn.
2. Det gäller böneförbud under betald arbetstid - en person får fortfarande be på sin rast.
Man kan dessutom inte jämföra den kristna bönen med den muslimska. Den kristna bönen innebär att man knäpper fingrarna och ber tyst i femton sekunder. Den muslimska bönen kräver för det första att man ska ha ett eget rum, man ska tvätta sig, rulla ut en bönematta. En bön tar c:a tio minuter.
Jag hoppas att fler kommuner tar efter Bromöllas förbud. Lite lustigt även att godhetsvänstern är väldigt snabba på att poängtera hur pass elaka sverigedemokraterna är som vill förbjuda folk från att inte utöva sitt arbete, men när vänsterstyrda Filipstad körde kommunens ekonomi i botten hördes inte ens syrsorna.
Jo även personal inom vården får ta exempelvis toalettpauser.
Jag arbetar i ett stort företag med tusentals anställda och ett flertal är kristna eller muslimer. Bön på arbetstid har aldrig orsakat några problem men är övertygad om att det har inträffat när det funnits utrymme för det.
Politikerna i Bromölla har bekräftat att man inte har haft problem med böner på kommunens arbetsplatser. Ändå har man beslutat att "Bönestund på betald arbetstid är inte tillåtet". Kommunen har alltså förbjudit anställda att under arbetstid be en stilla bön i avskildhet. Det ska bli mycket intressant att se vad som händer med den kristna socialsekreterare i Bromölla som anmält sig själv. Om inte kommunen agerar så är det nära till handla att tro att kommunen ser mellan fingrarna när det handlar om kristen bön och att förbudet är riktat mot bön inom andra religioner och då hoppas jag att DO agerar.
Som jag sagt flera gånger tidigare så är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet på en arbetsplats och det fungerar oftast utmärkt. Om en anställd har önskemål om att be under arbetsdagen kan arbetsgivaren och arbetstagaren komma överens om formerna för detta men skulle detta av någon anledning inte fungera så är det arbetsgivarens beslut som gäller.
Varför vill SDs politiker införa förbud mot något som inte är ett problem? Som jag sagt tidigare så handlat detta om populistisk signalpolitik. Att SD har förbjudit något som är en del av de mänskliga rättigheterna för tankarna till den gamla Sovjettiden och till Nordkorea.
Varför jämföra rökning med bön???
Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....
Nej, alla har inte rätt att göra vad de vill 5 minuter i timmen. I Bromölla har SD bestämt att det ska vara förbjudet att be även om detta sker under en kort 5-minuters paus under arbetstiden. SD blir mer och mer totalitärt.