Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Ska folk få BE på arbetstid?

Kverulant67 skrev 2019-07-13 00:43:09 följande:
    Varför jämföra rökning med bön???
    Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....
    Det där med vad 5 minuter per timme är och att få göra ngt helt annat verkar vara en sammanblandning mellan rast och paus.  Så här beskrivs skillnaden till exempel

https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Rast-och-paus/

"Det är skillnad på rast och paus, men de är båda viktiga för en bra arbetsmiljö. Med rast menas ett längre avbrott, till exempel en lunchrast. Under rasten får man fritt förfoga över sin tid och kan lämna arbetsplatsen. Rasten räknas inte som arbetstid.

Utöver rasterna ska de anställda kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får man inte lämna arbetsplatsen, och pausen räknas som arbetstid. Arbetstidslagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara, utan säger rent allmänt att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

• Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 14:42:35 följande:
    Jag jämför ändå inte. Det är helt ok att du gör det.
    Om du menar att IS enbart 'är' Sharialagar och att SD enbart 'är' en fråga om rätten av för en kristen tro avstå vissa yrkesrelaterade uppgifter så är det rimligt att du påstår att KillBills inlägg är en jämförelse av IS och SD.

Om du menar att IS och SD är mer än dessa frågor så är det naturligtvis inte ett rättvist påstående att IS och SD jämförs.

Jag uppfattar KillBills inlägg som att SD har (en eller flera) värderingar som befinner sig i samma kvadrant på WVS värdekarta som en del av IS värderingar befinner sig. Det är iofs inte ngn nyhet, att SD inte är i takt med den större delen av 'de Svenska Värderingarna'  enligt WVS

• Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 16:37:46 följande:
    Det köper jag absolut inte. Det finns stöd i koranen och hadither.
    Man kan även jämföra Jesus med Muhammed, som dessa två religioner följer, så ser man en stor skillnad. Dock har jag problem med båda religionerna, men det är en annan sak.
    IS förhållande till Islam kan väl i någon mening liknas vid inkvisitionens (välj själv lämplig) förhållande till Kristendom.

De 3 abrahamitiska religionerna har samma gud, änglar och delvis profeter och grundtankar -  så det är inte orimligt att du har problem med inte bara en av dem  - om du nu inte är som SD som är en del av en 'värdegrupp' som hatar andra som befinner sig i samma 'värdegrupp'. Med 'värdegrupp' menar jag att värderingar finns i en specifik del av WVS-kartan. 

• Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 20:04:29 följande:
    Jag har problem med alla de tre religionerna. Grundtankar och ideer kan dock skilja väldigt mycket, t.o.m. inom samma religion. Det finns de som tolkar bibeln bokstavligt och det finns de som tolkar mer symboliskt, samt att det cherrypickas mycket. Detta är inte lika vanligt inom islam, då koranen påstås vara direkt från Gud. Och den ska läsas på rätt språk och inget får tolkas eller vridas på.
    För sisådär 25 år sedan hade jag förmånen att få tillbringa tid i ett land tillsammans med ett flertal lokala medborgare. I landet fanns och finns fortfarande radikala islamister. En dag åkte vi till fastlandet för en del byråkratiska uppgifter och för att hämta material.  Väl på fastlandet passerade vi en kontroll där de kontrollerade om vi smugglade ris eller om vi var del av de radikala islamisterna. Efter att vi passerat kontrollen säger en av killarna:

- Du vet, det finns 58 varianter av islam, men bara en som är sann.

Jaha, säger jag vänligt för jag vill inte förolämpa ngn, Vilken är det som är sann?

- Det är det de krigar med varandra om....

Även om det var ett skämt, så var det som alla skämt värda sitt namn med en allvarlig underton.

Ditt påstående om att islam inte kan tolkas eller vridas på inget annat än obildat och fördomsfullt.
  • Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 21:15:44 följande:
    Jag sade aldrig att islam inte KAN tolkas eller vridas, jag sade att sen inte SkA tolkas eller vridas. Stor skillnad. Och jag vet mycket väl att det finns olika tolkningar.
    Så nej, jag var inte obildad eller fördomsfull i detta fallet. Men kan säkert vara det ibland.
    Så DU är alltså den som kan avsluta de interna stridigheterna inom islam eftersom DU vet vilken av de 58 varianterna som är sann

haha - jag ska se om du kan få nobelpriset i fred - om nu inte Greta får det
  • Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 22:26:30 följande:
    Jag kan absolut inte avsluta de interna stridigheterna. Vad får dig att tro det?
    Har jag ens varit i närheten av att påstå det?
    Och jag tror ingen är sann.
    Jag ironiserade över ditt påstående att de islamska texterna inte ska tolkas eller vridas då det är helt uppenbart att ett av skälen till att det finns 20-30 olika varianter av islam som alla kan påstå sig vara den riktiga tolkningen av profetens ord.

Även om du inte menade det så gjorde du dig iom ditt uttalande (omedvetet?) skyldig till att påstå att det finns en version av islam som omfattar den riktiga tolkningen av islam och dess skrifter. Vad ska alla varianter av islam nu tro - att du säger att de tolkat texterna fel och att de eller någon annan variant är de som inte tolkats utan förståtts rätt?
  • Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 22:53:48 följande:
    Det är egentligen inte jag som påstår att koranen ska läsas på arabiska, tas bokstavligt, inte ett enda ord är lögn. Nästan alla muslimer jag hört, pratat med, skrivit med, har påstått det.
    Det är nästan komiskt att du tror detta kommer från mig.
    Det jag tycker är roande är att du inte i ditt argument tar med att olika varianter av islam tar sin variant av islam som den som rätt återger deras profets ord.

Det är uppenbart att din argumentation i fråga om att missa detta försvagar ditt argument väsentligt. Vilken eller vilka varianter menar du är den som tas bokstavligt? Är det alla varianter? Är det vissa?   Hur du än svarar så kommer vi att landa i att alla varianter inte kan vara lika i bokstavlig mening.
  • Padirac
    oanonym skrev 2019-07-19 15:29:25 följande:
    Nej, alla kan inte vara lika bokstavliga. På wiki står det att översättningar inte räknas som koranen i sig, det är tolkningar.
    Tror detta gäller de flesta s.k. koranskolor. De är också i stort sett överens om att koranen är Guds sista bud till alla människor i hela världen. Inget mer ska komma.
    Det är tydligen för svårt att begripa att av alla 20+ versioner av Islam som finns idag så anser inte enbart en av dessa att de är den rätt uppfattade och sanna tron och alla andra att de är orätta och osanna i sin Islamska tro.

"- Öhh , vi tror på en falsk version av islam"

Alla versioner uppfattar sig som den rätta och sanna versionen av Islam. En följd av detta är att det finns 20+ uppfattningar om den bokstavliga läsningen av koranen på arabiska.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?