Inlägg från: Crash Man |Visa alla inlägg
  • Crash Man

Ska folk få BE på arbetstid?

Jag har inga problem med ett böneförbud på arbetstid; jag tycker snarare att det är logiskt. Det känns dock som om många missförstår vad böneförbudet egentligen handlar om.

1. Detta gäller bara de som är anställda inom kommunens verksamheter. Inte den privata sektorn.

2. Det gäller böneförbud under betald arbetstid - en person får fortfarande be på sin rast.

Man kan dessutom inte jämföra den kristna bönen med den muslimska. Den kristna bönen innebär att man knäpper fingrarna och ber tyst i femton sekunder. Den muslimska bönen kräver för det första att man ska ha ett eget rum, man ska tvätta sig, rulla ut en bönematta. En bön tar c:a tio minuter.

Jag hoppas att fler kommuner tar efter Bromöllas förbud. Lite lustigt även att godhetsvänstern är väldigt snabba på att poängtera hur pass elaka sverigedemokraterna är som vill förbjuda folk från att inte utöva sitt arbete, men när vänsterstyrda Filipstad körde kommunens ekonomi i botten hördes inte ens syrsorna.

• Crash Man
    KillBill skrev 2019-07-11 18:24:52 följande:
    Många pauser under en arbetsdag är betalda. Det gäller tex kaffepaus, rökpaus, toalettpaus, paus för att kolla mobilen, paus för att ta ett samtal med skola eller dagis o.s.v Att just paus för bön ska vara förbjudet är befängt.

SD politikerna i Bromölla har har troligen hämtat inspiration till sitt böneförbud från gamla kommunistdiktaturer som sovjet och Nordkorea där mänskliga rättigheter inte respekteras.
    Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig egentligen inte om det finns ett böneförbud eller inte. Det är på gränsen till en icke-fråga för mig. Det är dock kul att se reaktionerna från alla politiskt korrekta muppar.

Alla arbetsplatser tillåter inte rökpaus, eller paus för att använda mobilen för privata samtal oavsett om det är till ungarnas dagis eller ej, vilket jag anser att arbetsgivarna ska ha rätt att förbjuda. Vill man röka/ringa eller be så bör det ske på obetald rast, vilket även kommunalfullmäktigen har gett klartecken för.

Det här böneförbudet på arbetstid, vad är det som gäller egentligen?

? Obetald rast har vi inga synpunkter på. Det är under betald arbetstid som detta gäller, säger Eric Berntsson.

Det är märkligt att det väcks så starka känslor över att en kommun inte tillåter att man avviker från sitt arbete under betald arbetstid.

Är det verkligen rimligt att jämföra detta med Sovjetunionen eller Nordekorea? Är förbud mot att be på betald arbetstid verkligen att jämföra med att bli bortrövad av röda armén mitt i natten och förd till Gulag?

• Crash Man
    Oschlaka skrev 2019-07-11 22:01:35 följande:
    Sprider du lögner eller har noll kunskap??
    Har du någon seriös källa på vad muslimska bönen kräver???
    Jag är gymnasielärare i religion så jag antar jag har viss kunskap om religion.
  • Crash Man
    Ocdkille skrev 2019-07-11 23:04:26 följande:
    Dom borde då vara konsekventa och förbjuda rökning m.m eftersom det är samma sak. Dessutom var det och har aldrig varit något problem med muslimer som ber. Det är det man retar sig på att dom inriktar sig på att visa att muslimer ska hållas på plats. Det är ju det som det handlar om. SD är ett nazistparti och kommer alltid vara det.
    Rökning är förbjuden på arbetstid i Bromölla kommun, så du kan knappast anklaga dem för att vara inkonsekventa. Läs intervjun med kommunalrådet jag länkade i tidigare inlägg. Om det aldrig var ett problem med muslimer som ber så är det ingen som påverkas negativt av detta beslut och därmed finns det ingen stor anledning att gnälla över det.

Jag har nämnt det tidigare; detta är en icke-fråga för mig. Jag bryr mig inte om det finns ett böneförbud eller ej. Det är dock märkligt att det väcks så pass starka känslor för att man inte får avvika från sina arbetsuppgifter på betald arbetstid.
    Åsa skrev 2019-07-11 23:04:29 följande:
    Kristenheten är inte homogen. Det är inte så väldigt ovanligt att be en halvtimma eller mer om dagen bland devota kristna. Du behöver inte gå till katolska gamla tanter, du hittar det likaväl i svenska frikyrkor som bland amerikanska protestanter. En bekant jobbar på ett företag i Västsverige grundat av missionare. De börjar arbetsdagen med en halvtimmas andakt, även anställda som inte är församlingsmedlemmar.

Katolska kyrkan har för övrigt bönetider vid fasta klockslag under dagen.
    Visst finns det kristna som tar bönen mer seriöst och muslimer som tar bönen mindre seriöst. Därmed är det inte helt orimligt att det finns ett böneförbud på betald arbetstid.
    Ocdkille skrev 2019-07-11 23:08:22 följande:
    Ha ha för att vara gymnasielärare verkar du ha dålig koll. Och jag tror inte att du har bättre koll än imamer eller universitetsprofessorer. Sen ska jag vara ärlig vad jag minns av mina lärare i religion så hade dom koll på kristendomen men inte mycket koll på dom andra religionerna förutom det mest grundläggande. Jag misstänker att du dessutom är obehörig lärare men det är ett antagande bara.

Så du anser alltså att du är kapabel att avgöra mina kunskaper om islam efter tre inlägg på familjeliv. Kul för dig. Jag tror själv att mina kunskaper om religion är betydligt större än många andra gymnasielärares.

• Crash Man
    Ocdkille skrev 2019-07-12 23:41:15 följande:
    Fast varför ska man förbjuda något som inte är ett problem och aldrig varit det och varför bara inrikta sig på muslimer? Nu fick dom iofs problem när en kristen anmälde sig själv. Problemet med förbudet är att dom införde det för att peka ut muslimer som ett problem. Fast dom aldrig varit det. Är det inget problem varför du införa ett förbud.

Uppenbarligen är det inte en ickefråga för dig och gissar jag rätt är du en SD anhängare som inte gillar muslimer men kör med standardfrasen "Jag är inte rasist men". Sen återigen om man ska förbjuda en sak som inte är ett problem då får man vara konsekvent och förbjuda allt som inte är jobb på arbetstid. Prata med varandra, hämta kaffe, ta en bensträckare m.m

Jag kan basera dina kunskaper baserat på dina inlägg och att dom är tvärs emot vad imamer säger och var professorer säger. Och jag baserar det på min erfarenhet av religionslärare som jag haft. Dom har alltid varit kristna och alltid haft väldigt basal kunskap om andra religioner än kristendomen. Skulle tro att det är samma med dig.
    Den kristna personen som anmälde sig själv kommer inte få några negativa konsekvenser, precis som om en muslim inte skulle få några konsekvenser. Böneförbudet känns mer som symbolpolitik än något verkligt lagstiftande vilket är en av anledningarna till varför det blir en icke-fråga. Jag är inte särskilt förtjust i symbolpolitik oavsett om det kommer från Sverigedemokraterna eller Miljöpartiet. Det jag gillar med detta förslaget är att det fick några politiskt korrekta muppar att gå i taket.

Du har hälften rätt av de fyra påståendena du gjorde om mig. Jag är en SD-anhängare som ogillar islam, men jag använder aldrig frasen "jag är inte rasist men.." och jag tycker detta är en icke-fråga. Det är en icke-fråga eftersom det inte ger några reella konsekvenser och för att det inte påverkar mig. Mitt liv blir varken bättre eller sämre för att de kommunanställda inte får be på arbetstid därmed förblir det en icke-fråga.

Även om jag röstar SD så delar jag inte deras åsikter i alla frågor; jag är inte det minsta socialkonservativ, utan snarare liberal. Men eftersom det inte finns några liberala partier så är SD det som står mig närmast. Jag har egentligen ingenting emot invandrare - jag är emot en invandringspolitik Sverige bedriver. Vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka. SD är till exempel det tredje största partiet bland utrikesfödda.

Om man ägnar stor tid åt att prata med sina arbetskamrater istället för att jobba så är det ett problem, nu menar jag givetvis inte om man pratar om arbetet eller om man arbetar samtidigt som man pratar. Men om man sitter i kafferummet och snackar skit i tio minuter istället för att jobba är det givetvis ett problem, precis som om det är ett problem att man avviker från sitt arbete för att be i tio minuter. Det samma gäller med bensträckare. Sträcker man på benen i en halvminut - inget problem. Ställer man sig och stretchar i tio minuter så är det ett problem.

Jag tror att mina kunskaper om islam är större än vad det är hos gemene man eftersom jag tänkt lite mer utanför boxen. Islam är inte en monolitisk religion. Det finns tolkningar som är fredliga och det finns tolkningar som är mindre fredliga. När jag läste religionsvetenskap på universitetet lärde vi oss att de flesta troende inte är radikala. Du vet den där politiskt korrekta smörjan om att religioner i själva verket står för kärlek, fred och gemenskap. Det är bullshit. Jag var till exempel över trettio år när jag slutligen insåg att nästan hälften av USAs befolkning tror att jorden är 6000 år gammal, och när det kommer till islam. Låt oss säga att det är inte 1-2% av världens muslimer som är radikaliserade, all forskning visar att det är mellan 40-50%.

Så: ja. Jag är emot islam - vilket alla rationella människor bör vara.

• Crash Man
    KillBill skrev 2019-07-13 13:34:39 följande:
    Kan du utveckla vad du menar när du på tal om radikaliserade muslimer påstår att "all forskning visar att det är mellan 40-50%" ? Sa du att du var lärare i religionskunskap? Förvånad
    Det jag menar med radikaliserade muslimer är de som anser att det är rätt att mörda eller på något annat vis skada de som avviker från religion.

T.ex

Muslimer som anser att homosexualitet ska vara straffbart.
    Muslimer som anser att det ska vara straffbart att vara en avhoppare från islam.
    Muslimer som anser att omoraliskt beteende, t.ex sex före äktenskapet ska vara straffbart.
    Muslimer som stödjer barnäktenskap, kvinnlig omskärelse eller vill att kvinnors rättigheter ska vara kraftigt marginaliserade.

Andelen muslimer som håller minst en av dessa åsikter är mellan 40-50%. Om du såg videon jag länkade nämner han även att 52% av alla muslimer i Storbritannien tycker att homosexualitet ska vara straffbart.

Detta baseras på en undersökning gjort av amerikanska pewresearch 2013. Så, ja. Islam är ett mycket större problem än vad folk tror.
    KillBill skrev 2019-07-13 13:53:52 följande:

Vad anser du förresten om SDs  förslag att anställda inom vården ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter genom att hänvisa religiös övertygelse? Tycker du att det är rimligt att kristna och muslimer ska ha rätt att vägra delta i en abort eller preventivmedelsförskrivning?

Abortfrågan är en politisk fråga jag inte stödjer SD. Ska jag vara helt ärlig ser jag inget större moraliskt problem om vi skulle abortgränsen. Även om jag inte stödjer SD i abortfrågan ser jag inte samvetsfriheten som ett problem av följande orsaker.

1. Det kommer aldrig gå igenom. Så vitt jag är det bara SD och KD som driver frågan. Sannolikheten att de skulle få igenom frågan är minimal.

2. Även om de skulle få igenom förslaget tror jag inte det kommer påverka vården särskilt mycket. Sverige är väldigt liberala i abortfrågan jämfört med andra länder så jag tror de flesta barnmorskor skulle vara ok med att utföra aborter.

Även om jag inte stödjer SD i abortfrågan tycker jag att motståndet mot dem är överdrivet. Vet du till exempel vad Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxembourg, Nederländerna, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Tyskland och Ungern har gemensamt? Jo, alla dessa länder har abortgränsen vid 12 veckor precis som Sverigedemokraterna vill. Det är bara i Sverige de ses som superradikalt att vilja sänka abortgränsen.
    KillBill skrev 2019-07-13 14:11:34 följande:
    Är du Crash Man?
    Nej, vi är inte samma person.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?