Inlägg från: Smecker |Visa alla inlägg
  • Smecker

Ska folk få BE på arbetstid?

Vilken löjlig diskussion.

Jag har haft personal som vid anställning frågat om det är tillåtet att be på arbetet (nota bene, inte på arbetstid). Mitt svar har alltid varit "det beror på när och var du är". Om de vill be på rast (dvs, ej arbetstid) på lagret där de inte stör någon och det inte går ut över arbetet, varsågod. Om de befinner sig ute hos kunderna så är det olämpligt, oavsett om det är rast eller inte.

Ingen har haft några invändningar, ingen har klagat, alla har skött det snyggt. Vad har jag då att anmärka på?

Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Maya84 skrev 2019-07-10 15:44:21 följande:
    Vad är det DU inte förstår?

Att förbjuda bön under arbetstid är ju just för att arbetsgivaren ska slippa hantera situationer han inte känner att han har någon makt över, då dessa som vill be alltid kan hänvisa till religions-friheten!!!!!!!
    Om en man vill gå till en moské varje fredag 2 timmar tidigare från arbetet, och arbetsgivaren inte tillåter detta, då är det alltså i konflikt med rätten att utöva sin religion! Superenkelt!

Vad är problemet? På arbetet ska man arbeta, inte få betalt för att utöva sina personliga ritualer!!! Är det svårt att förstå?
    Har du någonsin varit arbetsgivare eller arbetsgivarens representant (dvs chef)? Det känns inte riktigt som om du är insatt i hur anställningsavtal/kollektivavtal/arbetstidslag etc fungerar.
  • Smecker
    Maya84 skrev 2019-07-10 16:04:05 följande:
    Nu finns det ju dessa som kräver att få be på arbetstid i andra företag, oavsett vad som sker på din arbetsplats.
    Det har ju hänt att arbetsgivare blivit anmälda till diskrimineringsombudsmannen, eftersom arbetsgivaren inte accepterade att låta någon springa till mosken på arbetstid.

Bara för att man själv har en fungerande arbetsplats, där anställda accepterar reglerna, betyder det väl knappast att det inte excisterar någon annastans?
    Återigen:
    Har du någonsin varit arbetsgivare eller arbetsgivarens representant (dvs chef)? Det känns inte riktigt som om du är insatt i hur anställningsavtal/kollektivavtal/arbetstidslag etc fungerar.

Man skapar en fungerande arbetsplats genom att följa gällande avtal, lagar och regler. Att arbetsgivare blivit anmälda till DO betyder i sak absolut ingenting, så länge arbetsgivaren följer gällande avtal, lagar och regler. Vad "dessa" dom kräver att få be på arbetstid vill och inte vill betyder absolut ingenting, så länge arbetsgivaren följer gällande avtal, lagar och regler. Jag förstår inte syftet med ditt inlägg, annat än möjligtvis att skapa ett populistiskt storm i ett vattenglas, ett vattenglas som inte ens existerar då det inte finns någon som helst inneboende motsättning mellan till exempel religionsfrihet och arbetsrätts-/-tidslag.
  • Smecker
    Kverulant67 skrev 2019-07-13 00:43:09 följande:

Varför jämföra rökning med bön???
    Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....

Nej, alla har inte rätt till 5 min i timmen till att göra något helt annat. Ännu en som missförstått det.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?