Inlägg från: Kawthar |Visa alla inlägg
  • Kawthar

Ska folk få BE på arbetstid?

fridalin skrev 2019-07-08 21:49:34 följande:

Vilken arbetsgivare accepterar dessa avbrott?

Praktisk58 skrev 2019-07-08 21:55:46 följande:

Med att tvätta händer och fötter, byta om, ta fram mattan, gå till bönerummet, be, rulla ihop mattan, byta om, gå tillbaka, så tar bön ca 45 min. minimum.

Ehm, känner att jag måste rätta er på en del punkter. Först av all, ja dessa är bönetiderna för ett dygn, vi ber 5 ggr om dagen. Fajr som är morgonbönen, ber vi med två rakkah som tar ca 3 min. Med tvagningen innan kan man lägga till 1 min. Dhuhr och asr är två böner som vi ber på dagen och dessa böner kan vi slå ihop, så det blir ett bön-tillfälle. Likaså med maghrib och isha bönerna, även dessa kan vi slå ihop så det blir 3 böne-tillfällen under ett helt dygn. Ett böne-tillfälle tar ca 10 min med tvagning. Alltså tiden en annan kollar i mobilen, går på toaletten, tar en kaffe, ringer ett samtal eller snick-snackar med kollegan. En annan sak är att man inte måste be dom exakta tiderna som bilden här visar, utan det finns flexibilitet bönernas tider och när dom bes. Detta är endast tiderna när bönerna faller in på dagen/natten.

Detta är inget annat än ett politiskt utspel som sd propagerar med. Som vanligt blåser dom upp ett icke-problem till enorma proportioner för att samla på sig dom obildades röster.
  • Kawthar
    Praktisk58 skrev 2019-07-09 12:25:32 följande:

Nu är det givetvis inte tal om förbud mot att be inom sig.

Muslimer ber i huvudsak inte inom sig.

Det skall vara på en matta, axel mot axel med sidomannen på rätt tid.

Du verkar inte förstå att förbudet rör sig om organiserad bön

Ännu en gång hittar du på saker, vad beror det på?

- det behöver inte vara en matta

-man kan be ensam, utan en ?sidoman? brevid sig

-har redan beskrivit tidpunkterna, det är väldigt flexibelt

Organiserad bön? Hur menar du?
  • Kawthar
    KillBill skrev 2019-07-10 09:15:15 följande:

Det här är bra! Det ska bli intressant att se vad de töntiga Bromöllapolitikerna i SD, KD, och M som röstade igenom förbudet gör nu..

www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7rbdk/bad-pa-arbetstid--anmaler-sig-sjalv

Bra, men tror inte riktigt dom menade ?den typen? av bön, dom kommer nog bara syfta på att den ingår i den svenska kulturen.Det gäller alla andra böner (läs muslimers) böner.

Sen ,jg vet inte denne kommunarbetares syfte, att visa oss att vi alla är drabbade och förbudet inte endast drabbar muslimer och att det är något vi alla borde ställa oss emot, eller är det för att förminska problemet att sd medvetet gör dessa utfall mot islam och muslimer.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?