Ska folk få BE på arbetstid?
fridalin skrev 2019-07-08 21:49:34 följande:
Vilken arbetsgivare accepterar dessa avbrott?
Praktisk58 skrev 2019-07-08 21:55:46 följande:
Med att tvätta händer och fötter, byta om, ta fram mattan, gå till bönerummet, be, rulla ihop mattan, byta om, gå tillbaka, så tar bön ca 45 min. minimum.
Ehm, känner att jag måste rätta er på en del punkter. Först av all, ja dessa är bönetiderna för ett dygn, vi ber 5 ggr om dagen. Fajr som är morgonbönen, ber vi med två rakkah som tar ca 3 min. Med tvagningen innan kan man lägga till 1 min. Dhuhr och asr är två böner som vi ber på dagen och dessa böner kan vi slå ihop, så det blir ett bön-tillfälle. Likaså med maghrib och isha bönerna, även dessa kan vi slå ihop så det blir 3 böne-tillfällen under ett helt dygn. Ett böne-tillfälle tar ca 10 min med tvagning. Alltså tiden en annan kollar i mobilen, går på toaletten, tar en kaffe, ringer ett samtal eller snick-snackar med kollegan. En annan sak är att man inte måste be dom exakta tiderna som bilden här visar, utan det finns flexibilitet bönernas tider och när dom bes. Detta är endast tiderna när bönerna faller in på dagen/natten.
Detta är inget annat än ett politiskt utspel som sd propagerar med. Som vanligt blåser dom upp ett icke-problem till enorma proportioner för att samla på sig dom obildades röster.