Inlägg från: Swagger |Visa alla inlägg
  • Swagger

Ska folk få BE på arbetstid?

Anonym (Betald tro!) skrev 2019-07-05 12:06:44 följande:
    Eller annat som har med religion att göra.

Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.
    Nej, folk ska inte be på arbetstid. Religion är helt privat i Sverige, helt skilt från staten och en arbetsgivare ska inte behöva betala för det lika lite som att någon ska lägga pussel på arbetstid.

Man kanske skulle starta en pussel-religion....?
  • Swagger
    Anonym (N) skrev 2019-07-05 12:08:25 följande:
    Tydligen får man ju gå till MVC på betald arbetstid när man är gravid, så varför inte.
    Så är det väl inte. Man får gå till läkaren och även MVC, men inte behöver arbetsgivaren betala för den tiden. 
  • Swagger
    BeautifulLiz skrev 2019-07-05 12:08:43 följande:
    Ja, om den tiden räknas som rast. Annars, nej.
    Rasten är ju inte betald arbetstid.
  • Swagger

Läs på om Medvetna Trossamfundet www.medvetnatrossamfundet.se/

Verkar finnas en del galet där, men intressant är att deras religion säger att de bara får äta vegansk kost så deras barn ska få en sådan kost i skolan/förskolan.

Det går ju att starta en religion där barnen bara äter svensk oxfilé...

• Swagger
    Blomman1215 skrev 2019-07-05 17:28:39 följande:
    Jag tycker att det beror på.. Det handlar inte om många minuter, man kan dra av det på rasten. Är det ett arbete där det inte funkar att gå ifrån en liten stund då är det så, men finns möjligheten så tycker jag att arbetsgivaren kan va lite flexibel. Det gynnar ju arbetsgivaren att ha nöja anställda som mår bra.
    På rasten kan du ju göra vad du vill, men det ska inte tvingas på alla svenska arbetsgivare att de måste betala för när deras personal vill be. Det kommer ju självklart skapas rök-religioner, eller allt möjligt annat du kan tänka dig.

"När jag lägger pussel ber jag till min pussel-gud och det måste jag göra 10 minuter varje timma."
  • Swagger
    scanmia skrev 2019-07-06 13:19:38 följande:
    Är man präst så borde det väl snarast ingå i arbetsbeskrivningen att göra det.
    Jag har stött på en kollega som gick och bad under dagen och det störde inte alls. Några minuter i stöten och han var fullt kapabel att planera sin tid så att det inte var ett hinder. Han var även lite gullig på så sätt att han bad för att våra experiment skulle lyckas, eller att något projekt skulle vara framgångsrikt.

Givetvis kan det inte funka för alla yrken: tågföraren kan inte bara stanna tåget och be sina böner och en läkare kan inte stanna upp mitt i en operation. Men för alla som själva kan planera sina raster under arbetsdagen (och en hel del andra om omgivningen uppvisar ett uns av flexibilitet) så är det väl inga problem?
    De flesta, alla?, tycker väl att man får göra vad man vill med sina raster. Frågan är ju om betald arbetstid.
  • Swagger
    Oschlaka skrev 2019-07-06 18:01:09 följande:
    om du firar jul..kan inte du fira jul utan att äta julmat?
    Ska den ätas på betald arbetstid? Det har missat helt!
  • Swagger
    Oschlaka skrev 2019-07-06 23:38:36 följande:
    Folk få be på sina arbetsplats när de har lust för det om arbgiv. tillåter det!
    Det är väl inte det som är frågan här. Frågan är väl om den svenska staten ska tvinga alla arbetsgivare att tillåta arbetsgivare att be till sina gudar på betald arbetstid, med vilka ritualer det kan inkludera?

Eller har jag missförstått hela denna diskussion?
  • Swagger
    Swagger skrev 2019-07-08 17:12:14 följande:
    Det är väl inte det som är frågan här. Frågan är väl om den svenska staten ska tvinga alla arbetsgivare att tillåta *arbetsgivare att be till sina gudar på betald arbetstid, med vilka ritualer det kan inkludera?

Eller har jag missförstått hela denna diskussion?
    ...tillåta *arbetstagare...

Alltså en arbetstagare kommer kunna kräva att få be på betald arbetstid under den tid som dess religion och religionens ritualer "kräver" att den troende ber.
  • Swagger

Jag trodde diskussionen gällde huruvida arbetsgivare måste låta arbetstagare be på BETALD arbetstid, inte om de tar en paus och ber eller om de ber samtidigt som de ändå sitter på toaletten..., utan just den betalda arbetstiden och möjligen vissa speciella tider och även andra ritualer.

Inte specifikt muslimer och inte något om SD.

Det står alla fritt att starta en religion, liksom medvetna trossamfundet gjort.
    www.eleonoramora.se/medvetna-trossamfundet/
    Då kan man definiera vilka böneritualer som ens egen religion ska ha. Måste då arbetsgivaren då låta arbetstagaren följa dessa bara för att det är en religion?

Trots att staten i Sverige sedan flera år inte har någonting med religion att göra. Det finns ingen statsreligion i Sverige. Det är en ren privatsak som står var och en fritt att utöva (på sin fritid, trodde jag).

Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?