Crash Man skrev 2019-07-12 08:52:03 följande:
Rökning är förbjuden på arbetstid i Bromölla kommun, så du kan knappast anklaga dem för att vara inkonsekventa. Läs intervjun med kommunalrådet jag länkade i tidigare inlägg. Om det aldrig var ett problem med muslimer som ber så är det ingen som påverkas negativt av detta beslut och därmed finns det ingen stor anledning att gnälla över det.
Jag har nämnt det tidigare; detta är en icke-fråga för mig. Jag bryr mig inte om det finns ett böneförbud eller ej. Det är dock märkligt att det väcks så pass starka känslor för att man inte får avvika från sina arbetsuppgifter på betald arbetstid.
Åsa skrev 2019-07-11 23:04:29 följande:
Kristenheten är inte homogen. Det är inte så väldigt ovanligt att be en halvtimma eller mer om dagen bland devota kristna. Du behöver inte gå till katolska gamla tanter, du hittar det likaväl i svenska frikyrkor som bland amerikanska protestanter. En bekant jobbar på ett företag i Västsverige grundat av missionare. De börjar arbetsdagen med en halvtimmas andakt, även anställda som inte är församlingsmedlemmar.
Katolska kyrkan har för övrigt bönetider vid fasta klockslag under dagen.
Visst finns det kristna som tar bönen mer seriöst och muslimer som tar bönen mindre seriöst. Därmed är det inte helt orimligt att det finns ett böneförbud på betald arbetstid.
Så du anser alltså att du är kapabel att avgöra mina kunskaper om islam efter tre inlägg på familjeliv. Kul för dig. Jag tror själv att mina kunskaper om religion är betydligt större än många andra gymnasielärares.
Fast varför ska man förbjuda något som inte är ett problem och aldrig varit det och varför bara inrikta sig på muslimer? Nu fick dom iofs problem när en kristen anmälde sig själv. Problemet med förbudet är att dom införde det för att peka ut muslimer som ett problem. Fast dom aldrig varit det. Är det inget problem varför du införa ett förbud.
Uppenbarligen är det inte en ickefråga för dig och gissar jag rätt är du en SD anhängare som inte gillar muslimer men kör med standardfrasen "Jag är inte rasist men". Sen återigen om man ska förbjuda en sak som inte är ett problem då får man vara konsekvent och förbjuda allt som inte är jobb på arbetstid. Prata med varandra, hämta kaffe, ta en bensträckare m.m
Jag kan basera dina kunskaper baserat på dina inlägg och att dom är tvärs emot vad imamer säger och var professorer säger. Och jag baserar det på min erfarenhet av religionslärare som jag haft. Dom har alltid varit kristna och alltid haft väldigt basal kunskap om andra religioner än kristendomen. Skulle tro att det är samma med dig.