Inlägg från: MeandHim |Visa alla inlägg
  • MeandHim

Graviditet, SGI- ekonomi. Behöver hjälp.

Ni som har koll på ekonomi, SGI osv.

Vi hade planerat att försöka bli gravida i slutet av sommaren. Däremot har jag blivit arbetslös då företaget jag jobbade för gick i konkurs i mars.

Jag och min kille har båda två barn sen innan och planerar att bygga hus.

Frågan är, hur mkt kan man få i lån som Som arbetslös? Hur länge måste man jobba innan man kan bli mammaledig? Min SGI är skyddad då jag söker jobb. Killen har bra jobb och vi har pengar att lägga in i kontantinsats.

Börjar bli gammal och vill inte vänta för länge med barn men vill ha ett bra boende såklart.

Kanske nån som har koll eller bara förslag/råd?? :)

• Svar på tråden Graviditet, SGI- ekonomi. Behöver hjälp.
  • MeandHim

Precis det jag trodde oxå. Pratade precis igenom en 1/års plan där jobb är prio ett för min del. Barn får helt enkelt vänta ett år...Har lite ströjobb än sålänge men förhoppningsvis ett chefsjobb på G :)

Är väldigt strukturerad och vill gärna ha en plan.

Tack för hjälpen :)

• MeandHim
    hesselgren skrev 2019-06-27 20:46:30 följande:

Inte för att jag har koll när det gäller ekonomi och lån, men vi fick låna pengar för att köpa vårat hus när jag var mammaledig/arbetslös (varit arbetslös sen jag slutade gymnasiet och var mammaledig med andra barnet), vi hade pengar till kontantinsatsen och vi fick båda stå på huset/lånet. Så det kanske ror på lite vart i Sverige man bor och vilka summor vi pratar om? ????

Sen fick vi även ta ett till lån när vi höll på att renovera huset, då jobbade jag dock som vikarie (och höll på att plugga) och mäklaren var hit och värderade huset innan så då är väl förutsättningen en annan.. ????

Jaha :) ja det kanske är olika. Sen tror jag man ska hålla sig till de mindre bankerna än Swedbank Nordea osv för där får man aldrig lån. Jag har en bostadsrätt jag kommer göra en ordentlig vinst på, plus att killen har ett extremt välbetalt jobb. Vi vill ha ca 4 miljoner i lån.
  • MeandHim
    Ballerini skrev 2019-07-15 10:36:15 följande:

Precis, det är hushållets sammanlagda inkomst som räknas. Om den ena har en bra inkomst kan det vara tillräckligt. Har ni båda två lön innebär det att ni kan låna mer. :)

Aha, tack! :)
Svar på tråden Graviditet, SGI- ekonomi. Behöver hjälp.