VCCS skrev 2019-05-24 09:11:12 följande:
Jag ska alltså tjäna, ett flertal tusental kronor i månaden mindre än någon som valt att inte plugga? Man kan inte jämställa en akademiker och en arbetares lön utan att ta hänsyn till att akademikern har minst 250 000 i studielån beroende på längden på utbildningen.
Jo det kan man visst! Min syster är tex översättare eftersom hon älskar det men hon tjänar som ett vårdbiträde. Hon visste det innan och valde yrket ändå för att hon vill.
Det är likadant med bibliotekarier, det är ett yrke som bara kostar samhället pengar (men vi har bibliotek för allmännyttan). Dom får ta att det inte är så hög lön, lönen består bara av skattepengar. På samma sätt tycker jag att lärare och sjuksköterskor är alldeles för upptagna av att ha höga löner idag.
Att vilja ha en mycket bättre arbetsmiljö är en sak men man ska faktiskt ha ett driv att vilja göra något för andra inom de yrkena.
Det är faktiskt upp till var och en om man vill ha studielån. Skådespelare och konstnärer som gått på Teaterhögskolan och Konstfack har faktiskt också studielån men det innebär inte att staten är skyldig dom fasta anställningar med garanterat högre månadslöner än snickare.
Om en arbetare arbetar i en bransch där hen har eftertraktad kompetens så är det faktiskt upp till arbetsgivaren att sätta lönen efter det.