sextiotalist skrev 2019-05-23 11:45:19 följande:
Skämtar du, 20 år och enhetschef, 21 år och enhetschef?
Vet du, du behöver nog skaffa dig många års arbetslivserfarenhet om du ska kunna bli chef. Du är 21 och tror att du vet och kan allt. Att vara chef är betydligt mer än så, att dessutom bli chef inom ett område som redan idag har präglats av dåligt ledarskap är än värre om man inte har lång erfarenhet.
Om det är som du skriver, då förstår jag mycket väl varför det är så mycket problem inom både vård och omsorg samt socialtjänsten.
Problemet med socialtjänsten idag är att det är allt för många nykläckta socionomer som ska svåra beslut, som faktiskt kräver både livserfarenhet och arbetslivserfarenhet för att kunna ta.
Som chef innebär att du, förutom leda och fördela arbete, även ska vara mentor och stöd för de anställda. Kunna leda utvecklingssamtal, hantera kriser i organisationen. Att kunna hantera massmedia. Kunna arbetsrätt etc etc
Var ute 10 år som färdig socionom, sedan kan du börja fundera på chefsroll
Man kan absolut inte bli chef direkt inom socialtjänsten, där måste man arbeta som socialsekreterare ett antal år innan chefspositionerna ens är inom räckhåll. Men det är inte ovanligt få chefsjobb direkt efter examen inom äldreboende/lss-boende.
Vi är ungefär 90 studenter och det fanns ungefär 10 platser som enhetschef under VFU-terminen. Flera av dessa är i min ålder (97:a) eller yngre. Som sagt tog jag inte det men ångrar det nu, då vissa av dessa som tagit detta påstår att arbetsplatserna sagt att dem aldrig någonsin skulle anställa en enhetschef som inte haft VFU som det.