Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-20 23:21:41 följande:
Butiksbiträde? Den butiken vill jag jobba i. Jag hade 100 kr i timmen själv och 120 som mest som timvikarie i vården. Fick 18-19000 efter skatt på heltid i vården men det var för att jag jobbade varannan var tredje helg med sjuka pass under helgerna (7-21, dygnspass hela helgen).
En socionom tjänar alltså mycket mer och det utan att jobba 30 timmar Fredag-Söndag. Normala kontorstider plus otroligt mycket lättare arbete. Jag torkade bajs, spyor, blev slagen, kånkade, städade osv.
Men visst, så onödigt att jag utbildade mig till civilekonom och nu har ynka 36000 kr i månaden istället för 21000 innan skatt. Mån-Fre, 8-17. Hade ju lika gärna kunnat fortsätta vara timvikarie i vården och tjänat ännu mer...
Jag hade 149 kronor i timmen, och dubbel lön helger och kvällar. En socialsekreterare i min kommun blev knivhuggen förra sommaren, och hot tillhör vardagen så att det är ett lättare jobb kan jag inte hålla med om. Det är lättare för mig kanske, som inte tar åt mig av hot och har lätt för att förstå juridiken.
Ingångslönen för en socionom ligger runt 23-24 000 innan skatt om man inte bor i Stockholm, där ligger den runt 30-35. Det är dock inte det lättaste att flytta till Stockholm, utan pengar att köpa en bostadsrätt.