Akademiker som röstar rött, varför?
Gillar inte frågeställningen alls. Är visserligen själv akademiker, men jag ser ingen motsättning mellan mig akademiker och arbetare. Det ena är inte finare än det andra. Det är heller inte givet vem som tjänar mest.
Motsättningen ligger istället mellan de som arbetar och de som inte gör det. Det är väldigt få som förstår hur höga skatterna på arbete är. Det är tårta på tårta på tårta. I slutskedet finns bara smulor kvar. 30% i sociala avgifter. Därutöver måste arb.givaren finansiera din tjänstepension eftersom det statliga systemet brakat ihop. Sen kommer 30-60% i inkomstskatt. Därefter måste 25% betalas i moms på alla inköp. Då har jag inte ens nämnt punktskatter på alkohol och bensin. Sen tillkommer trängselskatt för de som vill åka till jobbet. Av en arbetsgivarutbetalning om 80000 blir det 25000 kvar till arbetaren när allt är betalt.
Många akademiker tycker de är väldigt mycket finare än andra. De är godhtesknarkare. De fattar inte hur hög skatt de betalar. Men de vill väl och matar det korrupta systemet med pengar.