Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-25 19:17:07 följande:
Måste du svara så trevligt och reflekterande när jag sågat dig totalt i tråden? Haha, wow, det är nog första gången jag sett någon på familjeliv som tänkt om efter en tråd istället för att bli ännu mer säker på sin sak.
Jag tror att du kommer få en lön som är högre än du haft påsommarjobbet när du är färdig socionom. Dessutom kommer den höjas kontinuerligt med tiden. Du kan alltid lägga ditt löneförslag när du söker jobbet.
Ja, om du är från England så vet du ju hur det är att leva i ett klass-samhälle med tydligare klyftor än i Sverige. Jag har bott i Skottland i 3 år och min bror bor i London och är gift med en tjej där, det var ju mer tydligt vilken klass man kom ifrån och att arbetarklassen mer sällan än här började läsa på universitetet.
Eller vad är din erfarenhet? Min bror jobbar ändå som forskare och hans tjej som lärare men jag måste säga att vår lägenhet i Sverige (och dom flesta lägenheterna i Sverige) har en högre standard än deras hus, dom har inte ens på värmen dygnet runt på vintern utan bara några timmar på morgonen och kvällen. Förskolan är också svindyr där (fast verkar MYCKET bättre än i Sverige!)
Jag älskar England men är glad att England är England och Sverige Sverige, glad att en arbetarkille eller tjej, tillochmed barn till föräldrar som levt på soc och missbrukat KAN läsa till läkare gratis här och skapa ett annat liv än det dom föddes in i.
Också att man kan läsa en massa såkallade flumkurser då jag anser att det bara är bra när människor utbildar sig och får mer kunskap. Min plan är att alltid läsa någon 7,5 på distans utanför arbetstid tills jag går i pension och sen plugga på heltid olika saker resten av livet...
Ja, högermannen har inte redogjort för hur mycket han tjänar och vad det är han vill kunna konsumera som inte går med hans höga lön. Troligen hade han inte haft det jobbet eller någon utbildning utan arbetarrörelsen för Sverige utan arbetarklassen hade inga möjligheter för andra än överklassen att studera. Än mindre leva sånt lyxliv som jag tror att högermannen lever.
Det var faktiskt tack vare sågningarna jag fick i tråden, som gjorde att jag reflekterade över verkligheten och mina åsikter. Jag behövde få höra helt andra perspektiv för att kunna tänka om, och inse att mycket av det jag trodde var felaktigt. Jag var så blint inställd på min liberala ideologi, att jag vägrade ta in att jag kanske inte ens sympatiserade med ideologin jag känt med under lång tid.
Jag tänker även att vissa kommentarer jag skrev var rent provocerande, och det var oavsiktligt men jag förstår era reaktioner till stor del.
Förhoppningsvis blir min lön högre efter examen och när jag söker jobb i en annan kommun, då alla jämförelser som finns visar att min kommun är en av de sämst betalda kommuner för just socionomer. Jag ska göra min VFU-period i en annan mindre närliggande kommun som enligt dessa jämförelser har ett ganska högt löneläge, i nivå med stockholmskommunerna så jag hoppas på att kunna bli anställd där efter praktiken. Jag får tillägga att jag hatade att jobba inom både handels och vården av olika skäl, så det känns skönt att slippa det vilket också är en anledning att plugga vidare men lönen borde ligga lite högre så jag i alla fall inte förlorar på utbildningen med tanke på studielånen. Jag har inte tidigare jobbat extra under utbildningen, för att det är ett ganska välfyllt schema vissa veckor och det fungerar inte riktigt som arbetstagare att säga att man enbart kan jobba helger, kvällar och de vardagar som passar mig. Vi har inte heller fri rätt att komplettera hur mycket frånvaro som helst utan finns begränsningar där, så min utbildning är inte så lätt att kombinera med extrajobb. Vårt schema ser olika ut varje vecka också, så det är svårt för en arbetsgivare att anpassa ett arbetsschema efter vårt schema. Jag har sökt en del extrajobb men inte fått något på grund av att det inte har gått att kombinera tidsmässigt men fortsätter leta efter någonting som går att kombinera, så jag kanske under en period kan slippa ta studielån.
Jo, vet hur det är att leva i ett riktigt klassamhälle med stora klyftor där plånboken avgör välfärden man får ta del av. Jag har samma erfarenheter därifrån, att det mest är infödd övre medelklass och överklass som studerar vidare på universitet. Medborgarna lägger också en större vikt där vid klasstillhörighet än här, även om det självklart existerar klassförakt även här. Jag skulle dock säga att klassföraktet här inte är riktat mot arbetarklassen, utan snarare underklassen. Jag tycker bättre om Sverige i helhet, även om inte allting fungerar riktigt bra (Ex. vårdköer). Jag tycker svenska språket är ganska enkelt, men har svårt för de och dem men försöker att lära mig vilket ord jag ska använda i vilket sammanhang.
Jag har tänkt att läsa en eller två extrakurser i höst på distans inom ledarskap och organisationsvetenskap samtidigt som jag har VFU. Jag var dock sen med ansökan så vet inte hur höga chanserna är att bli antagen inom den antagningskvoten, men det kommer ju fler chanser att läsa extra kurser.
Utifrån hans inlägg tvivlar jag på att han faktiskt har så mycket pengar som han vill utge sig för att ha, det kändes mer som ett överdrivet sätt att argumentera på. Våra skatter är internationellt sett höga, men gemene man betalar inte 60% i skatt som han pratade om utan lönen ska vara väldigt hög för att komma upp i den skattesatsen.