Akademiker som röstar rött, varför?
Gillar inte frågeställningen alls. Är visserligen själv akademiker, men jag ser ingen motsättning mellan mig akademiker och arbetare. Det ena är inte finare än det andra. Det är heller inte givet vem som tjänar mest.
Motsättningen ligger istället mellan de som arbetar och de som inte gör det. Det är väldigt få som förstår hur höga skatterna på arbete är. Det är tårta på tårta på tårta. I slutskedet finns bara smulor kvar. 30% i sociala avgifter. Därutöver måste arb.givaren finansiera din tjänstepension eftersom det statliga systemet brakat ihop. Sen kommer 30-60% i inkomstskatt. Därefter måste 25% betalas i moms på alla inköp. Då har jag inte ens nämnt punktskatter på alkohol och bensin. Sen tillkommer trängselskatt för de som vill åka till jobbet. Av en arbetsgivarutbetalning om 80000 blir det 25000 kvar till arbetaren när allt är betalt.
Många akademiker tycker de är väldigt mycket finare än andra. De är godhtesknarkare. De fattar inte hur hög skatt de betalar. Men de vill väl och matar det korrupta systemet med pengar.
Håller med om att frågeställningen är konstig och att det inte behöver vara motsättning mellan arbetare och akademiker.
I nästa resonemang låter det däremot som förra alliansens utslitna liberala arbetarbluff. Det låter så fruktansvärt fånigt när man dessutom hävdar att motsättningen ligger mellan de som har jobb och de som inte fått något jobb..
Förmodligen är en pytte liten del av de som saknar arbete lata parasiter men då kan man kallt räkna med att alla samhällsgrupper har sin beskärda del av latmaskar oavsett jobb eller tillgångar. Så just det håller inte som argument för att dra in på mer för att sänka skatter.
Ska du läsa Reinfelds "sovande folket" för oss nu? Jag lastar inget särskilt parti för det "korrupta systemet" som du kallar det.
Däremot lastar jag fisliberala filosofier som smugit sig in lite över allt både hos vänstern och högern samt de konservativa dårarna.
Lite trött blir man på alla förvirrade frihetsprofeters som vill plocka frihetspoäng genom att avreglera allt det gemensamma och demokratiska vi har för att ge makten åt de få privata frihetskämpa som i frihetens namn har råd att köpa sitt egenintresse så mycket utrymme de önskar..