Akademiker som röstar rött, varför?
Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?
Det är tack vare arbetarrörelsen du ens har en utbildning, det är arbetarrörelsen som drivit på att den fattiga massan ska bilda sig och kunna göra klassresor. Jag antar att du inte är överklass eftersom du gnäller på din lön och alltså inte ärvt 500 miljoner av din far, direktören/Greve Silfverhielm. Högern är emot bildning, dom vill enbart ha utbildningar som leder till jobb och förstår inte nyttan med en massa kulturarbetare och bibliotekarier som är dom kvinnliga akademiker du snackar om.
Kvinnliga civilingenjörer, ekonomer, gymnasielärare, läkare osv tjänar nämligen jävligt mycket mer än busschaufförer, lokalvårdare och undersköterskor.
Till sist; man röstar inte vänster för att man är en fet egoist som röstar på det parti som gynnar just min plånbok utan man röstar vänster med tanke på allas bästa, just att alla ska ha en chans att få utbildning och en dräglig uppväxt och kunna bli det dom drömmer om.