VCCS skrev 2019-05-22 11:13:56 följande:
Jag jobbar fortfarande som en socionom, och med samma arbetsuppgifter. Dessutom skiljer det bara 10-20 kr i timmen som socionom när det gäller att ha examen och inte ha examen, hade jag vetat att det skulle bli ett skjut rejält uppåt med lönen efter examen hade jag varit lugnare. Faktum är att det skiljer 10 000 i månaden i ingångslön mellan min kommun och Stockholm ex, och 7000-8000 mot vissa grannkommuner som Söderköping och Valdemarsvik.
Även om jag är sommarvikarie, så krävs det att ha studerat 4 terminer på programmet för att få sommarjobba där så kraven är högre än inom restaurang handels osv, och jag hade högre timlön inom både handels, restaurang och café. Även om det är ett sommarvikariat borde lönen vara högre än den är, den är för låg punkt slut.
Och? Du är fortfarande inte socionom, utan en sommarvikarie. Och du har sökt jobb på ett ställe som inte betalar den lön du vill ha. Och du kopplar det till att "akademiker röstar rött, och det borde de inte".
Det finns ju ingen som helst logik i ditt resonemang, så varför inte bara sluta gnälla och leta rätt på en kommun som är riktigt genomblå och se om de uppskattar dig mer?
F.ö, hade inte "de röda" funnits så hade du inte ens haft ett sommarjobb för det är på grund av just "de röda" som den som du vikarierar för har en lagstadgad semester, "punkt slut"...