• Minigrisen01

Enda pojken i klassen

Hej!

Jag skulle behöva lite input hur ni andra skulle gjort/tänkt om ni var i samma situation.

Min son ska börja förskoleklass till hösten och vi har valt en mindre privat skola med bra rykte i staden som vi bor. Vi har alltså valt bort den kommunala skolan. Allt känns toppen på nya ?lilla? skolan allt verkar så genomtänkt men vi fick reda på att vår son kommer att vara enda killen i sin klass. 12 barn i gruppen och han är enda pojken. Skolan ser inget större problem med detta, men vi undrar hur detta ska gå?

Skulle ni valt den kommunala skola med två klasser med 20 barn i varje grupp och en pedagog (!) i varje klass eller skulle ni försökt på den andra skolan fast han är enda killen? Vill säga att den privata skolan känns verkligen bra men skon klämmer här att han kommer vara enda killen.

• Svar på tråden Enda pojken i klassen
  • Hypothalamus
    Anonym (Henrietta) skrev 2019-05-21 22:51:21 följande:

Jag hade bytt till den kommunala skolan. Hade det varit förskola och min son varit bara ett par år hade jag inte tvekat, men om förskoleklass, då formar det sedan även kompisrelationerna på fritiden och skolan ganska långt fram.

Jag hade varit orolig för att min pojke skulle kunna känna sig ensam. För pojkar och flickor har trots allt inte sällan lite olika sätt att leka på och intressen.

Men du känner ju så klart din pojke bäst, är han en lugn kille som mest gillar att sitta och pyssla och så?

Fast va? Vadå pyssla? Alla tjejer gillar inte att pyssla.
  • Anonym (Mamma)

Tolv barn låter toppen. Då kanske han kommer lära sig något. Se till att han leker med pojkar på fritiden. Träna fotboll tex.

• MajaMaria79

Jag tänker att det beror lite på hur de jobbar i den privata skolan. Där mina barn går (också privat) jobbar F-2 nästan alltid tillsammans. De har samma lärare och samma lokaler, så där spelar själva klassen inte så stor roll. 

Så för mig skulle arbetssättet vara avgörande. Har inte så goda erfarenheter av kommunal skola heller för något av våra tre barn. Och de har alla börjat kommunalt för att sedan byta över. 

• Anonym (Denn)

Jag hade valt den privata. Vad gör det egentligen om han få en massa tjejkompisar? Borde ju öka chansen att han blir en men som respekterar och förstår kvinnor i framtiden, vilket inte alla män är.

Dessutom finns det mindre risk att din son behöver gå med en massa drägg och andra vars föräldrar skiter i sina barn om du väljer den privata framför kommunala.

• Anonym (Denn)

Jag hade valt den privata. Vad gör det egentligen om han få en massa tjejkompisar? Borde ju öka chansen att han blir en men som respekterar och förstår kvinnor i framtiden, vilket inte alla män är.

Dessutom finns det mindre risk att din son behöver gå med en massa drägg och andra vars föräldrar skiter i sina barn om du väljer den privata framför kommunala.

• scanmia

Jag har en hemmasnickrad teori om att det är minoriteten som är vinnare i dylika konstellationer. Det är extremt användbart att kunna umgås med det motsatta könet och verkligen greppa de specifika sociala interaktionerna. Det krävs dock lite extra ansträngning och energi, varför många väljer att hålla sig kvar i det välkända och trygga om de har den valmöjligheten. 
    Gillar ni skolan i övrigt så hade jag gett det en chans. Se det som en extra förmån och utmaning som sonen får, men var väldigt lyhörda på att se till att han både klarar av den och att han även får vara med i andra situationer med annan könsfördelning.

• Anonym (T)

Hur jobbar den privata skolan i övrigt? Är det mycket samarbete över klasserna? Raster samtidigt? Har han vänner/aktiviteter utanför skolan?
    Är skolan bättre än den kommunala så hade jag testat för att se hur det gick. Jag personligen hade många killkompisar när jag var liten (barn är faktiskt inte så olika varandra) så jag tycker det är ett mindre problem än att gå i en sämre skola..
    Som någon redan nämnt så kan det ju faktiskt t.o.m vara en fördel för honom.

• Minigrisen01

Tack för alla svar! Underbart att den här sidan finns ibland när man behöver lite råd!! Det finns för och nackdelar med allt.

Det är raster samtidigt och samarbete över klasserna då det är en liten skola. Problemet är att han dels är ensam pojke men också en stor del i det hela är att han kommer gå i en del av staden än dem vi bor idag så han kommer ju inte känna någon. Vi har i framtiden tänkt flytta i närheten där skolan kommer att vara så vår plan är att han ska börja aktivitet, typ fotboll där alla hans klasskamrater kommer att gå så att han kommer in i gänget. Men om han går i privata skolan och sedan går i tex fotboll kommer han vara enda pojken i laget som inte går i den kommunala skola. Det känns som att det är jobbigt nog att börja i ny skola utan att känna någon men att han riskerar att bli än mer utanför om han dessutom går i en annan skola än alla andra pojkar i samma ålder.

Jag utan tvekan valt privata skolan om det hade funnits några fler pojkar men nu känns det som att han riskerar att bli utanför. Vi lutar åt den kommunal just nu, tänker att om det är för stökigt så byter vi till den privata.

• elin1989

Jag skulle ha valt kommunala. 1 pedagog på 20 barn är väl helt okej? Kommer själv ihåg lågstadiet, vi hade typ 23 barn i klassen och en lärare. Vi bor inte i Sverige och i min sons lågstadieklass är det en lärare på 30 barn. Det har inte varit några problem och min son har lärt sig massor under första året. Det finns två "special needs assistants" i klassrummet då det finns ett par barn med särskilda behov.

• Anonym (men chilla)

han kan väl leka med pojkar på fritiden? han har väl grannbarn att leka med osv?

• Anonym (Mamma)
    elin1989 skrev 2019-05-26 09:21:13 följande:

Jag skulle ha valt kommunala. 1 pedagog på 20 barn är väl helt okej? Kommer själv ihåg lågstadiet, vi hade typ 23 barn i klassen och en lärare. Vi bor inte i Sverige och i min sons lågstadieklass är det en lärare på 30 barn. Det har inte varit några problem och min son har lärt sig massor under första året. Det finns två "special needs assistants" i klassrummet då det finns ett par barn med särskilda behov.

Ja, det märks att du inte bott i Sverige på ett tag...i mina barns klasser var det va 20 elever och större delen av undervisningen gjordes i halvklass. Trots det var det stora problem med att hålla ordning, på lågstadiet, i ett välbeställt villaområde i stort sett utan invandrare och större sociala problem.
  • Panduro
    Anonym (Annika) skrev 2019-05-21 22:16:30 följande:

Jag hade valt den kommunala skolan, dels för att jag inte tror det är bra att han är den enda killen och dels för att jag tycker att 12 barn är en alldeles för liten klass. Ska de gå kvar i den klassen hela skolgången? Om det bara är ett år och de sedan slås ihop med en annan 12-barnsgrupp inför ettan är det en annan sak!

Nyfiken fråga; vad menar du med alldeles för liten klass? När jag gick åk 1-6 var vi 11 st. I högstadiet var vi 14 st i klassen och i gymnasiet var vi 11 st. Har bara positiva erfarenheter av mindre klasser.
Svar på tråden Enda pojken i klassen