• Matildalinea

Rädsla att föda stort barn

Vill bara skriva av mig lite.. ber redan nu om ursäkt för den långa texten och hoppas att det är någon som kanske orkar läsa..

Som rubriken visar har jag rädsla för att mitt barn i magen skall vara större. Och jag vet att större inte alltid betyder svårare förlossning eller komplikationer, detta är bara något som jag är rädd för och har varit väldigt öppen med närjag har samtalat med min bm.. jag har alltid känt att hon förstår hur jag har känt mig. Jag är idag i v 36+5 och frågade idag min bm hur det fungerade med hinnsvepning, om detta är något man kan få testa om någon vecka för att se om det sätter igång, alltså när jag har kommit in i v 37+. Då säger hon till mig att det är absolut inget man gör förrän man gått 40 hela veckor om äns då. Och sen säger hon att man ska helst gå hela 40 veckor oavsett, då frågar jag hur det kommer sig eftersom bebis ör klar i v 37+0 och då borde det vara okej att testa, fungerar det inte så är inte bebis redo att komma ut. Har inte bett om igpngsättning med dropp eller snitt.. men hon menar att bebis ör klar i v 38+0? Och säger att jag måste ha missuppfattat den bm jag pratade med i helgen nör jag va inne på akut mottagning för gravida/precis förlösta, den bm sa nämligen att det gör absolut inget att bebis kommer nu då jag ända går in i v 38 nu på torsdag (37+0) klart det är bäst att stanna inne tills torsdag men annars inga problem alls. Och min bm idag utrycker istället att det absolut inte ska komma någon bebis nu för det är för tidigt och jag ?ser önda ut? som jag har ett bäcken som klarar av ett större barn..

anledningen till att jag ör rädd och tror det kan bli ett större barn är för det första är pappan till barnet väldigt stor, föddes 2 veckor tidigt och vägde 5 kg.. vi har diabetes i släkten på min sida, jag gjorde göukosbelastning som visade på gränsen (hon glömde av mig i 20 min så kan likagärna visat att jag har grav diabetes..) vi gjorde tul på akuten i slutet av feb och då visade det på 17% större än normalt för den dagen samt att min mage nu har rusat iväg och ligger över kurvan..

Är jag ensam om denna rädsla, hur har ni gjort och hur har eran bm hanterat detta, har ni fått hjälp eller är det bara för mig att försöka jobba med denna rädslan och hoppas på att barnet inte blir stort och att jag kanske inte gör över tiden ändå ..? Könner mig så nedstämd efter detta besöket :(

• Svar på tråden Rädsla att föda stort barn
  • Matildalinea
    fjanten skrev 2019-04-27 10:10:27 följande:

Jag förstår att du oroar dig! Men tro mig, stora barn är toppen Jag har fött två stora barn, och jag är inte en stor kvinna själv! Min första föddes ca 40 % större än snittet för tiden (4767 gram), och dottern runt 33 % större för tiden (3596 gram i vecka 37+0). Jag sprack inget med något av barnen, och då kom första ut med sugklocka. Det som är smidigt med stora barn är att de hjälper till mycket mer vid krystandet. Min första var betydligt trevligare att krysta ut än andra barnet - trots sugklocka och hans storlek.

Är nu gravid med 3:an och oroar mig inte alls för storleken!

Jag hoppas att du ändå kan finna något slags lugn i din situation. Det kommer nog gå finfint

P.s. ett husmorsknep för att starta igång förlossningen lite tidigare själv är jättenattljusolja. Svägerskan är bombsäker på att det fick igång hennes förlossning tidigare

Tack så mycket för ditt svar ! Haha vad är detta för olja ? :)

Försöker just nu underhålla mig med lite promenader och dricka hallonbladste med nejlika och kanel i samt basilikate med ingefära.. gör nog tyvärr ingen större skillnad men man blir ju lite uttråkad hemma så skadar ju inte att testa tänker jag :)
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-27 09:18:30 följande:

Kan inte annat än att hoppas att det är så .. fick göra ett tul nu i torsdags och tyvärr Köndes jag inte alls att det hjälpte trots att det visade bättre än senast. Läkaren som gör tul säger medans hon kikar att hon ser att det är ett större barn och att det gör allting svårare samt att hon ser med en gång att uppskattningen inte kommer bli bra pga. Hur bebis ligger då det är en massa skuggor från skelettet som gör att man inte ser riktigt vart bebis börjar och slutar. Vilket innebär att hon egentligen gissade på måtten. Så trots att det visade 8,7%+ istället för mer så kan jag ändå inte känna mig lugn eftersom hon sa detta utan snarare att det kommer bli ännu svårare för mig att få min Bm att lyssna på mig nu då hon kommer hänvisa till tul och att det såg bra ut.. just nu känns de som att mitt hopp är att hon har gissat extremt bra och/eller att min bebis kommer tidigare

Du kanske kan få ett planerat snitt om du skulle vilja? Men även om ditt barn är något större så betyder inte det att du går spricker. Du kan skriva i ditt förlossningsbrev att du är oroad för skador och vill bli guidad till hur du ska andas, krysta osv. Vissa föder bebisar på 3kg som spricker, vissa föder 4-5kg utan en skråma. Det kommer gå galant för dig!
  • fjanten
    Matildalinea skrev 2019-04-27 16:35:33 följande:

Tack så mycket för ditt svar ! Haha vad är detta för olja ? :)

Försöker just nu underhålla mig med lite promenader och dricka hallonbladste med nejlika och kanel i samt basilikate med ingefära.. gör nog tyvärr ingen större skillnad men man blir ju lite uttråkad hemma så skadar ju inte att testa tänker jag :)

Det var någon slags olja som fanns i några kapslar hon köpte på hälsokraft eller liknande. Det ska innehålla något ämne, postaglandin eller vad det heter, som sägs starta förlossningar
  • Matildalinea
    Kronärtskockan skrev 2019-04-28 08:16:22 följande:

Du kanske kan få ett planerat snitt om du skulle vilja? Men även om ditt barn är något större så betyder inte det att du går spricker. Du kan skriva i ditt förlossningsbrev att du är oroad för skador och vill bli guidad till hur du ska andas, krysta osv. Vissa föder bebisar på 3kg som spricker, vissa föder 4-5kg utan en skråma. Det kommer gå galant för dig!

Snitt är ju ingenting jag vill egentligen, hade hoppats på att min bm vill hjälpa mig med hinnsvepning för att starta igång det liiite mer ?naturligt? men just nu vet jag varken ut eller in ...ska till läkaren imorgon och prata om detta så får vi se hur det går :) försöker och tänka bort rädslan, är tyvärr ibland lättare sagt än gjort haha. Tack så mycket :)
  • Matildalinea
    fjanten skrev 2019-04-28 08:24:02 följande:

Det var någon slags olja som fanns i några kapslar hon köpte på hälsokraft eller liknande. Det ska innehålla något ämne, postaglandin eller vad det heter, som sägs starta förlossningar

Jaha ! Aldrig hört talas om innan trots väldigt mycket googlande på husmors tips på igångsättning hahaha
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-28 19:43:18 följande:

Snitt är ju ingenting jag vill egentligen, hade hoppats på att min bm vill hjälpa mig med hinnsvepning för att starta igång det liiite mer ?naturligt? men just nu vet jag varken ut eller in ...ska till läkaren imorgon och prata om detta så får vi se hur det går :) försöker och tänka bort rädslan, är tyvärr ibland lättare sagt än gjort haha. Tack så mycket :)

Ja stå på dig och säg att du är livrädd osv så kanske de kan göra en hinnsvepning!
  • Matildalinea
    Kronärtskockan skrev 2019-04-28 22:50:30 följande:

Ja stå på dig och säg att du är livrädd osv så kanske de kan göra en hinnsvepning!

Tack för peppen ! Idag Kändes det så bra efter mitt samtal med läkaren. Jag berättade om min oro samt att det är något som inte stämmer, antingen stor bebis eller fel datum jag är beräknad på. Fick förklara hur och varför jag trodde och kände så och efter lite räkning och titt i tidigar anteckningar samt mått från mina olika ul höll hon med och tyckte att jag skulle flyttas fram hela 8 dagar med en beräknad bf 7/5 :D imorgon ska jag även få hjälp med att boka in en hinnsvepning. Känns som en sten släppt ifrån hjärtat! Så tråkigt bara att man ska behöva kämpa så mycket för att någon äntligen skall lyssna. Hon sa även till mig att de va bra att jag stod på mig :)
  • Körsbärsdalen
    Matildalinea skrev 2019-04-29 15:56:07 följande:

Tack för peppen ! Idag Kändes det så bra efter mitt samtal med läkaren. Jag berättade om min oro samt att det är något som inte stämmer, antingen stor bebis eller fel datum jag är beräknad på. Fick förklara hur och varför jag trodde och kände så och efter lite räkning och titt i tidigar anteckningar samt mått från mina olika ul höll hon med och tyckte att jag skulle flyttas fram hela 8 dagar med en beräknad bf 7/5 :D imorgon ska jag även få hjälp med att boka in en hinnsvepning. Känns som en sten släppt ifrån hjärtat! Så tråkigt bara att man ska behöva kämpa så mycket för att någon äntligen skall lyssna. Hon sa även till mig att de va bra att jag stod på mig :)

Tyvärr är det lite så med framförallt kvinnovård... Man får skrika jäkligt högt för att bli hörd. Hoppas allt går bra för dig!
  • JodiBabe
    Matildalinea skrev 2019-04-27 09:18:30 följande:
    Kan inte annat än att hoppas att det är så .. fick göra ett tul nu i torsdags och tyvärr Köndes jag inte alls att det hjälpte trots att det visade bättre än senast. Läkaren som gör tul säger medans hon kikar att hon ser att det är ett större barn och att det gör allting svårare samt att hon ser med en gång att uppskattningen inte kommer bli bra pga. Hur bebis ligger då det är en massa skuggor från skelettet som gör att man inte ser riktigt vart bebis börjar och slutar. Vilket innebär att hon egentligen gissade på måtten. Så trots att det visade 8,7%+ istället för mer så kan jag ändå inte känna mig lugn eftersom hon sa detta utan snarare att det kommer bli ännu svårare för mig att få min Bm att lyssna på mig nu då hon kommer hänvisa till tul och att det såg bra ut.. just nu känns de som att mitt hopp är att hon har gissat extremt bra och/eller att min bebis kommer tidigare
    Tycker du ska byta bm.. Ogillar personer som bara klappar en på huvudet och inte tar ens instinkt på allvar.
    Grymt att läkaren lyssnade på dig! Bra att du stod på dig!
  • Matildalinea
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-30 08:59:20 följande:

Tyvärr är det lite så med framförallt kvinnovård... Man får skrika jäkligt högt för att bli hörd. Hoppas allt går bra för dig!

Tack så mycket :) vi siktar nu istället på att bf datum är 7e maj och jag har fått preliminär tid för hinnsvepning den 6e :) beror lite på hur mina brovsvar ser ut på fredag då kag idag hade lite högt undertryck och protein +1 i urinen idag. Men går allt som det ska så blir det hinnsvepning som förhoppningsvis fungerar och en bebis nästa vecka <3
  • Matildalinea
    JodiBabe skrev 2019-04-30 09:37:19 följande:

Tycker du ska byta bm.. Ogillar personer som bara klappar en på huvudet och inte tar ens instinkt på allvar.Grymt att läkaren lyssnade på dig! Bra att du stod på dig!

Tack så mycket för stöttningen ! Mår mycket bättre nu och hinnsvepning är bokad :D bara hoppas inte mina värden skenar iväg då jag hade lite högt undertryck och +1 i urinen idag
  • Kronärtskockan

Åh vad bra! Då kanske du får hinnsvepningen runt 4-5 maj då?! Man brukar få/kan få tre hinnsvepningar om inget händer något har jag hört! Ska du igångsättas annars den 7e maj?
  • Matildalinea
    Kronärtskockan skrev 2019-05-01 21:53:11 följande:

Åh vad bra! Då kanske du får hinnsvepningen runt 4-5 maj då?! Man brukar få/kan få tre hinnsvepningar om inget händer något har jag hört! Ska du igångsättas annars den 7e maj?

Hinnsvepningen är bokad 6e maj, kan ju alltid hoppas att det drar igång av sig själv innan haha... har nytt bm besök imorgon då jag hade lite högt undertryck och protein +1 i urinen, hoppas allt ser bra ut imorgon, annars vet jag inte om dom kanske sätter igång mig för havandeskaps men tror de ska vara lugnt :) ska även fråga vad vi gör om hinnavepningen inte lyckas, det pratade vi nämligen aldrig om Haha
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-05-02 05:30:09 följande:

Hinnsvepningen är bokad 6e maj, kan ju alltid hoppas att det drar igång av sig själv innan haha... har nytt bm besök imorgon då jag hade lite högt undertryck och protein +1 i urinen, hoppas allt ser bra ut imorgon, annars vet jag inte om dom kanske sätter igång mig för havandeskaps men tror de ska vara lugnt :) ska även fråga vad vi gör om hinnavepningen inte lyckas, det pratade vi nämligen aldrig om Haha

Hur har allting gått?
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn