• Matildalinea

Rädsla att föda stort barn

Vill bara skriva av mig lite.. ber redan nu om ursäkt för den långa texten och hoppas att det är någon som kanske orkar läsa..

Som rubriken visar har jag rädsla för att mitt barn i magen skall vara större. Och jag vet att större inte alltid betyder svårare förlossning eller komplikationer, detta är bara något som jag är rädd för och har varit väldigt öppen med närjag har samtalat med min bm.. jag har alltid känt att hon förstår hur jag har känt mig. Jag är idag i v 36+5 och frågade idag min bm hur det fungerade med hinnsvepning, om detta är något man kan få testa om någon vecka för att se om det sätter igång, alltså när jag har kommit in i v 37+. Då säger hon till mig att det är absolut inget man gör förrän man gått 40 hela veckor om äns då. Och sen säger hon att man ska helst gå hela 40 veckor oavsett, då frågar jag hur det kommer sig eftersom bebis ör klar i v 37+0 och då borde det vara okej att testa, fungerar det inte så är inte bebis redo att komma ut. Har inte bett om igpngsättning med dropp eller snitt.. men hon menar att bebis ör klar i v 38+0? Och säger att jag måste ha missuppfattat den bm jag pratade med i helgen nör jag va inne på akut mottagning för gravida/precis förlösta, den bm sa nämligen att det gör absolut inget att bebis kommer nu då jag ända går in i v 38 nu på torsdag (37+0) klart det är bäst att stanna inne tills torsdag men annars inga problem alls. Och min bm idag utrycker istället att det absolut inte ska komma någon bebis nu för det är för tidigt och jag ?ser önda ut? som jag har ett bäcken som klarar av ett större barn..

anledningen till att jag ör rädd och tror det kan bli ett större barn är för det första är pappan till barnet väldigt stor, föddes 2 veckor tidigt och vägde 5 kg.. vi har diabetes i släkten på min sida, jag gjorde göukosbelastning som visade på gränsen (hon glömde av mig i 20 min så kan likagärna visat att jag har grav diabetes..) vi gjorde tul på akuten i slutet av feb och då visade det på 17% större än normalt för den dagen samt att min mage nu har rusat iväg och ligger över kurvan..

Är jag ensam om denna rädsla, hur har ni gjort och hur har eran bm hanterat detta, har ni fått hjälp eller är det bara för mig att försöka jobba med denna rädslan och hoppas på att barnet inte blir stort och att jag kanske inte gör över tiden ändå ..? Könner mig så nedstämd efter detta besöket :(

• Svar på tråden Rädsla att föda stort barn
  • meicc

Min första vägde 3.5 och min andra 5. Andra förlossningen var SÅ mycket lättare! Gick som en dans och ingen bedövning.

• jennie08

Min tredje bebis vägde mest av alla syskon och det var den absolut lättaste förlossningen.

Ville bara lugna lite med att det inte alltid blir en hemsk förlossning bara för att bebisen är stor.

Däremot så tycker jag att din bm bör ta din oro på allvar och se till att du får hjälp att bearbeta din oro.

• Losan
    Phalaenopsis skrev 2019-04-24 23:31:17 följande:

Min dotter förväntades väga 4,6 kg och jag tjatade till mig planerat snitt. Vi gjorde TUL för att min man vägde över 5 kg. Var inte direkt imponerad av gynekologen: "För det mesta går det ju bra." "Du menar att 30 % av kvinnorna som föder barn på mer än 4,5 kg får bestående men?"

Jag skulle själv som läkare aldrig låtit bli att operera på de premisserna, men eftersom inte förlossningsskador vid vaginala förlossningar inte räknas som vårdskador så gills de liksom inte. Vid snitt däremot räknas minsta infektion som vårdskada.

Ja, och när hon kom ut vägde hon 4,0 kg, hade ett rätt stort huvud och jag var ute i löpspåret efter två veckor.  Glad

Du har möjligtvis ingen källa eller länk till att "ca 30% av de som föder barn på mer än 4.5kg får men". Jag har läst att det går en gräns för stort barn vid 4.5kg men förlossningsläkaren jag pratade med hävdade bestämt att 4.5kg är fullt normalt. Min dotter vägde 4490g men läkaren tyckte inte att det var något man behövde ta någon större hänsyn till denna gången. Då slutade ändå dotterns förlossning med snitt för kroppen inte orkade sista biten.
  • Matildalinea
    meicc skrev 2019-04-25 15:49:07 följande:

Min första vägde 3.5 och min andra 5. Andra förlossningen var SÅ mycket lättare! Gick som en dans och ingen bedövning.

Tack :)
  • Matildalinea
    jennie08 skrev 2019-04-25 18:08:50 följande:

Min tredje bebis vägde mest av alla syskon och det var den absolut lättaste förlossningen.

Ville bara lugna lite med att det inte alltid blir en hemsk förlossning bara för att bebisen är stor.

Däremot så tycker jag att din bm bör ta din oro på allvar och se till att du får hjälp att bearbeta din oro.

Tack för att du delade med dig :)
  • Phalaenopsis
    Losan skrev 2019-04-25 20:59:12 följande:

Du har möjligtvis ingen källa eller länk till att "ca 30% av de som föder barn på mer än 4.5kg får men". Jag har läst att det går en gräns för stort barn vid 4.5kg men förlossningsläkaren jag pratade med hävdade bestämt att 4.5kg är fullt normalt. Min dotter vägde 4490g men läkaren tyckte inte att det var något man behövde ta någon större hänsyn till denna gången. Då slutade ändå dotterns förlossning med snitt för kroppen inte orkade sista biten.

Ska se om jag kan hitta det igen. Dottern är fem år nu. ????
  • pyret013
    Losan skrev 2019-04-25 20:59:12 följande:

Det beror ju lite på vilken vecka msn föder i går du över tiden med två veckor så behöver inte 4.5 kg nödvändigtvis vara stort. Men 4,5 kg anses som stort vid vecka 40+0. Mitt barn som föddes så stort fick diagnosen för stor för sin födelsevecka i journalen. Ja, det var en diagnos, konstigt nog. Att 30% skulle få men har jag aldrig hört men läkaren på förlossningen sa att 4,5kg innebär en ökad risk för komplikationer för så väl mamma som bebis. Men allt gick bra för oss kan jag fylla i.
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-24 22:50:34 följande:

Fy låter inte alls kul och detta är en stor del jag är rädd för, att ligga där och krysta i x antal h för att sedan inse att det inte går, eller i värsta fall att bm ber en fortsätta köra så man spricker mellan himmel och jord :( tog dom beslutet om snitt för lång igångsättning eller insåg dom tillslut att bebis var för stor ?

Jag har hört att vikten är svårare att uppskatta på större barn, kan det vara så att dom lättare uppskattas mindre då så man blir lurad ? Eller kan de uppskattas fel åt både mindre eller större ? Något du har hört om ? Tack för att du delar med dig .

När vattnet gått får det bara bara gå ett antal timmar innan man måste snittas, tror det är 18 timmar. De tog hål på hinnorna så vattnet gick men inget hände. Jag vet faktiskt inte om vikten är svårare att uppskatta på större barn men i en del mammagrupper har jag hört om mammor som fått sagt att de har stora barn i magen men sen har bebisarna vägt normalt eller mindre
  • Matildalinea
    Kronärtskockan skrev 2019-04-27 05:56:34 följande:

När vattnet gått får det bara bara gå ett antal timmar innan man måste snittas, tror det är 18 timmar. De tog hål på hinnorna så vattnet gick men inget hände. Jag vet faktiskt inte om vikten är svårare att uppskatta på större barn men i en del mammagrupper har jag hört om mammor som fått sagt att de har stora barn i magen men sen har bebisarna vägt normalt eller mindre

Kan inte annat än att hoppas att det är så .. fick göra ett tul nu i torsdags och tyvärr Köndes jag inte alls att det hjälpte trots att det visade bättre än senast. Läkaren som gör tul säger medans hon kikar att hon ser att det är ett större barn och att det gör allting svårare samt att hon ser med en gång att uppskattningen inte kommer bli bra pga. Hur bebis ligger då det är en massa skuggor från skelettet som gör att man inte ser riktigt vart bebis börjar och slutar. Vilket innebär att hon egentligen gissade på måtten. Så trots att det visade 8,7%+ istället för mer så kan jag ändå inte känna mig lugn eftersom hon sa detta utan snarare att det kommer bli ännu svårare för mig att få min Bm att lyssna på mig nu då hon kommer hänvisa till tul och att det såg bra ut.. just nu känns de som att mitt hopp är att hon har gissat extremt bra och/eller att min bebis kommer tidigare
  • fjanten
    Matildalinea skrev 2019-04-27 09:18:30 följande:

Kan inte annat än att hoppas att det är så .. fick göra ett tul nu i torsdags och tyvärr Köndes jag inte alls att det hjälpte trots att det visade bättre än senast. Läkaren som gör tul säger medans hon kikar att hon ser att det är ett större barn och att det gör allting svårare samt att hon ser med en gång att uppskattningen inte kommer bli bra pga. Hur bebis ligger då det är en massa skuggor från skelettet som gör att man inte ser riktigt vart bebis börjar och slutar. Vilket innebär att hon egentligen gissade på måtten. Så trots att det visade 8,7%+ istället för mer så kan jag ändå inte känna mig lugn eftersom hon sa detta utan snarare att det kommer bli ännu svårare för mig att få min Bm att lyssna på mig nu då hon kommer hänvisa till tul och att det såg bra ut.. just nu känns de som att mitt hopp är att hon har gissat extremt bra och/eller att min bebis kommer tidigare

Jag förstår att du oroar dig! Men tro mig, stora barn är toppen Jag har fött två stora barn, och jag är inte en stor kvinna själv! Min första föddes ca 40 % större än snittet för tiden (4767 gram), och dottern runt 33 % större för tiden (3596 gram i vecka 37+0). Jag sprack inget med något av barnen, och då kom första ut med sugklocka. Det som är smidigt med stora barn är att de hjälper till mycket mer vid krystandet. Min första var betydligt trevligare att krysta ut än andra barnet - trots sugklocka och hans storlek.

Är nu gravid med 3:an och oroar mig inte alls för storleken!

Jag hoppas att du ändå kan finna något slags lugn i din situation. Det kommer nog gå finfint

P.s. ett husmorsknep för att starta igång förlossningen lite tidigare själv är jättenattljusolja. Svägerskan är bombsäker på att det fick igång hennes förlossning tidigare
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn