Inlägg från: Kronärtskockan |Visa alla inlägg
  • Kronärtskockan

Rädsla att föda stort barn

Lita inte på tul. Jag gjorde två tul med 10 veckors mellanrum där båda sa att bebis skulle väga 3,6kg vid födsel. Det sista tul gjordes i vecka 41. Bebis föddes med akut snitt och vägde 5,2kg och var 56cm. Blev igångsatt i 56h innan beslut om snitt togs. Inte mening att skrämmas, men så ser min sanning ut!

• Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-24 22:50:34 följande:

Fy låter inte alls kul och detta är en stor del jag är rädd för, att ligga där och krysta i x antal h för att sedan inse att det inte går, eller i värsta fall att bm ber en fortsätta köra så man spricker mellan himmel och jord :( tog dom beslutet om snitt för lång igångsättning eller insåg dom tillslut att bebis var för stor ?

Jag har hört att vikten är svårare att uppskatta på större barn, kan det vara så att dom lättare uppskattas mindre då så man blir lurad ? Eller kan de uppskattas fel åt både mindre eller större ? Något du har hört om ? Tack för att du delar med dig .

När vattnet gått får det bara bara gå ett antal timmar innan man måste snittas, tror det är 18 timmar. De tog hål på hinnorna så vattnet gick men inget hände. Jag vet faktiskt inte om vikten är svårare att uppskatta på större barn men i en del mammagrupper har jag hört om mammor som fått sagt att de har stora barn i magen men sen har bebisarna vägt normalt eller mindre
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-27 09:18:30 följande:

Kan inte annat än att hoppas att det är så .. fick göra ett tul nu i torsdags och tyvärr Köndes jag inte alls att det hjälpte trots att det visade bättre än senast. Läkaren som gör tul säger medans hon kikar att hon ser att det är ett större barn och att det gör allting svårare samt att hon ser med en gång att uppskattningen inte kommer bli bra pga. Hur bebis ligger då det är en massa skuggor från skelettet som gör att man inte ser riktigt vart bebis börjar och slutar. Vilket innebär att hon egentligen gissade på måtten. Så trots att det visade 8,7%+ istället för mer så kan jag ändå inte känna mig lugn eftersom hon sa detta utan snarare att det kommer bli ännu svårare för mig att få min Bm att lyssna på mig nu då hon kommer hänvisa till tul och att det såg bra ut.. just nu känns de som att mitt hopp är att hon har gissat extremt bra och/eller att min bebis kommer tidigare

Du kanske kan få ett planerat snitt om du skulle vilja? Men även om ditt barn är något större så betyder inte det att du går spricker. Du kan skriva i ditt förlossningsbrev att du är oroad för skador och vill bli guidad till hur du ska andas, krysta osv. Vissa föder bebisar på 3kg som spricker, vissa föder 4-5kg utan en skråma. Det kommer gå galant för dig!
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-28 19:43:18 följande:

Snitt är ju ingenting jag vill egentligen, hade hoppats på att min bm vill hjälpa mig med hinnsvepning för att starta igång det liiite mer ?naturligt? men just nu vet jag varken ut eller in ...ska till läkaren imorgon och prata om detta så får vi se hur det går :) försöker och tänka bort rädslan, är tyvärr ibland lättare sagt än gjort haha. Tack så mycket :)

Ja stå på dig och säg att du är livrädd osv så kanske de kan göra en hinnsvepning!
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-04-29 15:56:07 följande:

Tack för peppen ! Idag Kändes det så bra efter mitt samtal med läkaren. Jag berättade om min oro samt att det är något som inte stämmer, antingen stor bebis eller fel datum jag är beräknad på. Fick förklara hur och varför jag trodde och kände så och efter lite räkning och titt i tidigar anteckningar samt mått från mina olika ul höll hon med och tyckte att jag skulle flyttas fram hela 8 dagar med en beräknad bf 7/5 :D imorgon ska jag även få hjälp med att boka in en hinnsvepning. Känns som en sten släppt ifrån hjärtat! Så tråkigt bara att man ska behöva kämpa så mycket för att någon äntligen skall lyssna. Hon sa även till mig att de va bra att jag stod på mig :)

Åh vad bra! Då kanske du får hinnsvepningen runt 4-5 maj då?! Man brukar få/kan få tre hinnsvepningar om inget händer något har jag hört! Ska du igångsättas annars den 7e maj?
  • Kronärtskockan
    Matildalinea skrev 2019-05-02 05:30:09 följande:

Hinnsvepningen är bokad 6e maj, kan ju alltid hoppas att det drar igång av sig själv innan haha... har nytt bm besök imorgon då jag hade lite högt undertryck och protein +1 i urinen, hoppas allt ser bra ut imorgon, annars vet jag inte om dom kanske sätter igång mig för havandeskaps men tror de ska vara lugnt :) ska även fråga vad vi gör om hinnavepningen inte lyckas, det pratade vi nämligen aldrig om Haha

Hur har allting gått?
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn