Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Rädsla att föda stort barn

Vad mer konkret är du rädd för när det gäller att föda ett stort barn? Det är lättare att bearbeta en rädsla om man vet mer exakt VAD man är rädd för tänker jag

Min förstfödda vägde 4,7 kg och hade stort huvud. Det var ingen rolig förlossning, men det hade inget med hans storlek att göra (jag fick tvillingvärkar och det tog över ett dygn innan det var dags att krysta). Han var väldigt smidig att krysta ut, tog inte många minuter. Större barn har ofta mycket egen kraft och hjälper själva till mer under själva utdrivningen. Jag sprack heller ingenting. Ham var 37 % större än normalt för tiden.

Andra barnet följdes med tillväxtultraljud, hon föddes i 37+0 på 3,5 kg. Tror det klassades som ca 33 % större än normalt för tiden. Utdrivningen med henne var betydligt smärtsammare och tog längre tid än när jag födde hennes bror.

• Körsbärsdalen
    Matildalinea skrev 2019-04-24 10:23:12 följande:

Det jag mest är rädd för att att spricka, vet att det är svårt att undvika oavsett barn och Stl men vet också att chansen är större med ett större omfång på bebisens huvud, sen har jag också hört som du säger att större barn kan vara enklare eftersom dom orkar hjälpa till mer, men tänker att det inte spelar roll om huvudets omfång är större? Jag har försökt läsa mycket förlossningsberättelser för att lugna ner mig lite där just många säger att barnen ofta hjälper till mer och så men det hjälper inte :( det ligger ändå i bakhuvudet på något sätt. Är även rädd att bebisen ska vara för stor så det blir akut snitt. Självklart om det är de bästa att göra men har jag ett val vill jag helst inte det, särskilt inte efter att ha legat och krystat x antal timmar innan dom kommer fram till att barnet kanske är för stort. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, försöker ta in det och använda det till att vända på mina rädslor, det är svårt men tack det uppskattas :)

Men stort huvud betyder inte stort barn och tvärtom Förlossningsläkaren berättade förra graviditeten att huvudets storlek sällan beror på barnets övriga storlek - inte nämnvärt i alla fall. Hon menade att det var minst lika vanligt att normalstora bebisar hade stora huvuden som stora bebisar. Om du får göra ett till TUL så lär de mäta huvudet och se att det troligen är normalstort!

Det som kan vara ett problem med större barn är snarare axlarna, men det brukar inte heller bli problem om inte barnet är väldigt stort (5+ kg) i samband med att kvinnan har ett mindre bäcken.

Ta det lugnt! Det kommer nog gå jättebra för dig
  • Körsbärsdalen
    Aniara II skrev 2019-04-24 19:29:32 följande:

Har för mig att den tidigare gränsen för vad som räknas som för tidigt född var allt före 38+0 men att man flyttat det en vecka, kanske för att barn födda i 37+ normalt inte behöver kuvös etc.

Det är flera som skriver om att spricka och få skador mm. Det är vanligare att få svåra skador om man är bedövad för då känner man inte ifall något är på väg att brista. Du har bättre kontroll över kroppen också obedövad. Själv körde jag bara lustgas och det gick bra, fick en light grad 2-skada för att barnet inte roterade som det skulle (modekakan var i vägen) men det var läkt på en månad. När jag kände att det började spricka sade jag åt bm att göra det där greppet vad-det-nu-heter sedan vågade jag ta i på riktigt. Smärtan var det sista jag tänkte på, fokus låg på att få ut ungen välbehållen. Dessutom är man så pumpad på adrenalin och andra naturliga smärtstillande hormoner. Jag var förvånad över att det inte gjorde mer ont faktiskt. Gick en profylaxkurs innan som var till stor hjälp.

Jag hade all bedövning som gick att få med båda mina och sprack ingenting.
  • Körsbärsdalen
    Aniara II skrev 2019-04-24 20:14:36 följande:

Ja det är det många som har men tyvärr har inte alla den turen.

Många har lättare att hålla igen när barnmorskan säger till när de är bedövade, kontra när ingen bedövning finns och därför krystar ändå för att det ska gå snabbare (ökad risk att spricka). Det går inte att säga att ena sättet är mycket säkrare för att slippa sprickor än det andra.

För övrigt skulle jag gärna se dina källor om ökad risk för npf om man föds i vecka 37-38 och ökad chans för hög IQ om man föds nära inpå överburen.
  • Körsbärsdalen
    Aniara II skrev 2019-04-24 23:28:33 följande:

Det har jag aldrig påstått heller. Men att det är vanligare med svåra skador vid bedövning är ingen nyhet.

Googla på ex. "longer gestation higher iq", det finns hur mycket som helst. Ja det finns ett samband och det går åt båda hållen.

Jag har inga direkta källor (men kan kanske finns på nätet) ang. större adhd-risk redan i v.37+, nämnde bara att jag känner till två fall. Men det är väl ganska logiskt att risken är större ju tidigare man är född. Att hjärnan utvecklas under hela graviditeten är fakta - det är därför huvudet brukar vara större i proportion till kroppen på barn som gått över tiden.

Om man nu skulle föda tidigt skulle det ev. gå att mildra "skadan" om man äter extra omega 3 och helammar. Då kanske hjärnans utveckling kommer ikapp. Bara en teori jag har.

Okej, egna hypoteser och anekdotisk bevisföring m.a.o.
  • Körsbärsdalen
    Matildalinea skrev 2019-04-29 15:56:07 följande:

Tack för peppen ! Idag Kändes det så bra efter mitt samtal med läkaren. Jag berättade om min oro samt att det är något som inte stämmer, antingen stor bebis eller fel datum jag är beräknad på. Fick förklara hur och varför jag trodde och kände så och efter lite räkning och titt i tidigar anteckningar samt mått från mina olika ul höll hon med och tyckte att jag skulle flyttas fram hela 8 dagar med en beräknad bf 7/5 :D imorgon ska jag även få hjälp med att boka in en hinnsvepning. Känns som en sten släppt ifrån hjärtat! Så tråkigt bara att man ska behöva kämpa så mycket för att någon äntligen skall lyssna. Hon sa även till mig att de va bra att jag stod på mig :)

Tyvärr är det lite så med framförallt kvinnovård... Man får skrika jäkligt högt för att bli hörd. Hoppas allt går bra för dig!
Svar på tråden Rädsla att föda stort barn