kioskvältare skrev 2019-03-30 17:45:30 följande:
Okej, tack för era svar. Det är inte jag som vill dit utan en vän men som vill att jag ska följa med. Jag undrar lite hur det brukar se ut därinne? Sitter man på läktare och tittar på någon "den" där hundarna kommer eller är det som en stor "marknad" där man går runt och så står uppfödarna där vid sitt bord med sina hundar eller hur är det?
Jag är själv inte så väldigt husdjursintresserad ochhar bara ett svagt minne om att jag varit på en kattutställning för många många år sedan där det var uppbyggt som en loppis typ, alla hade sin plats och så gick folk runt i gångarna och tittade och pratade med kattägarna.
Då skulle jag nog säga att hundutställningen har loppis-format också. Hundarna ställs i så kallade ringar och det brukar finnas ganska många sådana. I varje ring visas ett antal olika raser, fast bara en åt gången. Varje ekipage har ett nummer som ropas upp när de skall in, man tar några hundar i taget, då varje ras är indelad i olika klasser. Ringarna, som är fyrkantiga, brukar bilda ett stort rutnät på utställningsområdet och runt varje ring brukar alla som skall ställa i just den ringen sätta sig med sina hundar och diverse nödvändiga prylar som trimbord, burar. Dock brukar man försöka hålla fria gångar mellan ringarna så att man kan ta sig runt. Som åskådare är du i princip välkommen överallt utom just inne i ringarna, men du kan gå i gångarna, prata med folk som står med sina hundar utanför ringen och själv stå och titta längs kanten. Det brukar klarna när man väl kommer in där!