Anonym (maus) skrev 2019-05-23 07:49:39 följande:
Jag har redan sagt så många gånger att det inte kommer bli bra att resa vi 3 och bo i samma rum etc. men han vägrar acceptera. Han tycker att jag ska visa vad jag vill med dem som familj genom att åka med o visa att jag är vuxen och försöka komma nära tjejen.
Hans tanke är bra, men det känna inte som att det kommer fungera med en 16 åring helt enkelt. Tycker att de 2 ska göra en pappa/dotter resa istället. Jag vill alltid ge dem egentid och håller mig undan så mycket jag kan när hon är här så de kan göra saker ihop. Det uppskattas inte! Han vill ha med mig alltid och överallt !!
Jag hade kunnat förstå det mer med den yngre sonen men med en sextonåring? Det verkar så konstigt också att han inte passar på att ta tillvara de sista år han har med tjejen innan hon flyttar hemifrån. Ett barn kan ju rent teoretiskt ändra sig över en natt, upptäcka kompisar, träffa en pojkvän och inte alls vara intresserad av att umgås med honom längre.
När ska han visa vad han vill med er som en familj och ställa lite krav på sitt barn? Hans barn behandlar inte dig som familj och vad gör han åt det? Han verkar mest tycka att du ska lösa det problemet själv. Hans dotter tycker att det är hennes hus? Hur blir du som i en familj under de omständigheterna?
Säg inte bara till honom vad du tycker, är det inte läge nu att tala om hur du tänker göra och så får han finna sig i det. Låt honom sura. Hellre han än du. Låt det bli hans problem. Sluta låta honom lägga problemen på dig. Just nu har han inga problem fastän allt är hans ansvar. Låt honom ha lite tid med sin dotter så får han också gott om tid att prata med henne om det här med relationer, att hans relation med dig inte på något sätt konkurrerar med hans relation med henne. Dom behöver tid att prata om det. Ställ krav på honom att han spenderar tid med henne ensam och pratar med henne om såna saker.
Har hon någonsin haft någon pojkvän? Du kanske kan hoppas att hon träffar någon snart så att hon förstår hur det är. Då är det kanske pappan som kommer att sura för att hon släpar med sig pojkvännen överallt?
När han vill ha med dig överallt och alltid, hur är det för dig då? Har du kul?