• Anonym (Va)

Vuxen varannan vecka

Klart ni inte ska sluta med varannan vecka för att du tycker att hans son är ouppfostrad. Det är fortfarande hans barn, tycker du att det är rimligt att pappan ska sluta umgås med honom?

Men ja, de har uppfostrat en mansbebis, dags att lära om. Du har all rätt att säga till om detta så prata med din sambo och förklara för bonusbarnet att han får tvätta sina kläder själv, laga mat ibland och städa lika mycket som ni andra. Fråga om han inte tänkt söka jobb i o m att han är vuxen så kanske han tar åt sig. Säg att din dotter letar lägenhet på X och Y, ifall han också gjort det så blir det kanske pinsamt att erkänna att han inte tar ansvar. Säg att din dotter betalar Z kr/mån och att det inte är mer än rättvist att han betalar lika mycket, till det behövs då ett jobb. "Behöver du hjälp att skriva CV?".

Men du, ställ lite krav istället, för allas skull. Inte juste mot din dotter heller som beter sig som en vuxen och någon annan glider in och blir omhändertagen som ett litet barn.

• Anonym (Va)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-17 21:43:27 följande:

Håller med om allt utom att han ska göra lika som dottern. Han bor där 50% av tiden och ska då betala 50% av vad dottern gör "hjälpa till" 50% av vad dottern gör osv.

Om man räknar allt som allt, visst, och det är väl underförstått. Men den tiden han är där ska han göra lika mycket som dottern, sedan är han där halvtid och då blir det sammantaget inte lika mycket. Men absolut ska han betala procentuellt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Vill bli "barnfri") skrev 2019-03-17 20:46:25 följande:

Tillsaken hör är att min sambo inte vill att han tvättar utan det som ligger i tvättkorgen ska tvättas.

Min sambo tycker synd om honom istället pga inget jobb. Men jobb kommer inte till dörren...

Min sambo blir jätte arg på mig och är allmänt dum om jag vill att hans vuxna soon ska behandlas som vuxen.

Sen umgås dom inte på veckorna i alla fall säger god morgon hej hej då. Inga samtal mm. Utan sonen sitter på sitt rum hela tiden och anser att frukost lunch middag ska serveras.

Men du bor också där och har rätt att säga ifrån utan sambons tillåtelse. Han är ju ingen vårdnadshavare längre då sonen är myndig.

Om ni inte delar upp tvätten kan han väl sätta på någon maskin då och då åtminstone? Vad händer om du pratar direkt med sonen angående att bli serverad mat och sådant? Det är inget hotell.
  • Anonym (Va)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-20 21:33:30 följande:

jaha? för en massa  väldigt unga föräldrar vill ju samhället ha. (obs ironi)

Det är väl inget att uppmuntra till precis 

För det är bättre för samhället med outbildade ungdomar som vägrar arbeta?

Sen tolkade jag inte inlägget som uppmuntran till att mansbebisen som bor med pappa ska sätta barn till världen precis. Mer som att vissa människor är vuxna med egna hem och familjer i den åldern - enligt mig klart att föredra!
Svar på tråden Vuxen varannan vecka