Anonym (Ts) skrev 2019-03-09 01:02:56 följande:
Började må skit för 3 år sen. Då åt jag veg och fisk. Innan dess åt jag kyckling och mådde bra. Inte ätit rött kött på 6 år. Slutade med fisk för 2 år sen. En järntablett innehåller mer än 4 dagars ranson än kött och jag äter 2 tabletter per dag tillsammans med c vitamin och minst 2h mellan koffein och kalcium.
Jag är säker på att viktökningen beror pga trötthet och att jag inte blir mätt. Så jag fyller magen med skit som ger tillfällig energi.
Jättekonstigt att du fortfarande har järnbrist, låter ju som att du tar tabletterna på rätt sätt. Brist på andra näringsämnen ligger ju närmare till hands, eftersom du, som du säger, inte orkar äta ordentligt. Men du har fortfarande konstaterad järnbrist?
Jag tycker också att det är märkligt att du inte blir mätt på vegetarisk mat (ifrågasätter inte din upplevelse, tycker bara att det är skumt). Själv upplever jag att linser/bönor etc. är lika mättande som kött (som jag inte äter längre). Har det alltid varit så?
Du skriver att vegetariska halvfabrikat bara är skit, men det är ju inte helt sant. Självklart är det alltid bäst med mat som är lagad från grunden, men orkar man inte så är ju inte ett par sojakorvar eller en wrap med pulled oumph! ett dåligt val, om alternativet är att äta godis eller ingenting.
Är du helvegetarian eller lakto/ovo?
Avocado är f.ö jättebra mat och inget du blir tjock av. Likaså nötter, om du gillar det?