Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?

Man bytte inte pensionssystem för nöjes skull utan för att ATP hade utvecklats till en Ebberöds bank och skulle ha kollapsat några decennier senare.

Att man höjer pensionsåldern beror på att vi lever längre. Det är inget konstigt i sig. Det tog inte ATP hänsyn till. I takt med att vi lever allt längre måste pensionskapitalet räcka längre tid och det kan lösas på olika sätt:

Jobba längre, så att kapitalet inte behöver tas ut under längre tid
    Spara mer själv till pensionen, så som vi blivit uppmanade till sedan 1994
    Acceptera att nivån på månadsutbetalningen blir lägre.

Hur du vill välja mellan dessa alternativ eller kombinera dem är upp till dig, vilket är en stor frihet. Irland har t.ex. en fix pensionsålder på 68 år. Över lag höjs pensionsåldrarna litet varstans i världen nu.

Däremot tycker jag att avdragsrätten för pensionssparande borde återinföras!
  • Mentat
    nattuw skrev 2019-02-16 21:35:44 följande:
    Det skulle varit bättre med ett diversifierat pensionssystem där pensionsåldern baseras på beräknad livslängd och hälsa.

Att den som jobbat i låglöneyrken och slitit ut sig skall betala för de som är frisk och lever längre är inte optimalt. Den som har en hög inkomst har dessutom en större möjlighet att bygga upp ett eget kapital för att kunna gå i pension innan den tilltänkta pensionsåldern uppnås. Så frågan är om vi vill ha ett system där den som är fattig och sjuk skall tvingas betala för de som är frisk och rik.

Sedan är frågan hur det kommer att påverka ungdomsarbetslösheten. Kommer det att uppstå en utträngningseffekt och utslagningseffekt som drabbar ungdomar?
    Effekten av det vore att vi skulle ha en lägre pensionsålder för män än för kvinnor, eftersom kvinnor lever längre än män. Jag har dock svårt att se att ett sådant förslag skulle gå igenom...
  • Mentat
    Bejje skrev 2019-02-18 07:15:27 följande:

Men jag personligen skulle gärna betala en procent mer i skatt om hela den procenten gick till pensionssystemet.

Det är väldigt enkelt att ordna: Allt du behöver göra är att ta 1% av din lön och sätta av den till ett eget pensionssparande. Så, löst!
  • Mentat
    Bejje skrev 2019-02-19 22:54:47 följande:
    Men det påverkar ju bara mig, jag vill se en procent mer till alla och det är lätt fixat genom att dra ner på skit vi inte behöver.
    DU tycker att alla skall ha. Ja, men den logiska slutsatsen av det är ju att DU tycker att alla skall avsätta 1% av sin lön till ett eget pensionssparande. Det är ju inget problem, själv avsätter jag mer än så. Vem som behöver vad är upp till var och en att avgöra.

Var är problemet med att folk har ett eget ansvar för sitt eget liv?
Svar på tråden VILL DU HA HÖJD PENSIONSÅLDER?