• Anonym (Lurad)

    Hjälp! Jag har blivit lurad!?

    Det hela börjar med att jag beställde ett soffbord på deras hemsida för 3000:-

    Detta var i December strax innan jul så jag valde att köpa soffbordet mot faktura.

    Och bordet skickades hem till mig.

    Jag hade tänkt först köpa bordet kontant men jag behövde helt enkelt pengarna till julklappar.

    Nu under Januari så har de skickat 2 stycken påminnelse fakturor till mig och jag har kontaktat dem via Mail och sagt som det är, att januari månad blir riktigt tuff för mig och att jag inte kan betala soffbordet denna månaden för pengarna räcker inte till. Men att jag kan betala fakturan i februari för då kommer jag ha pengar.

    Men nu kommer vi till det som skedde idag.

    På hemsidan hade de mycket mer fina saker och jag valde att köpa dekoration till hemmet och summan landade på cirka 600 kronor. Dock valde jag att betala kontant (med kort) denna gången eftersom jag hade pengar.

    Detta var i morse och summan drogs med en gång från mitt bankkonto.

    Sen går det några timmar och jag får ett Mail om att min order är makulerad.

    Så jag går in på deras hemsida och ser att man kan chatta med kundtjänst så jag gör det och jag frågar varför min order har blivit makulerad.

    Då svarar han för att du inte har betalat din faktura.

    Jag svarar då att jag har redan mailat kundtjänst och förklarat läget med min ekonomi.

    Han svarar då att han inte bryr sig och att mina varor skickas när jag betalat fakturan.

    Jag säger då att jag vill ha mina pengar tillbaka eller så vill jag prata med hans chef.

    Då skriver han helt plötsligt att jag är störd i huvudet.

    Han skriver att jag ska gå söka hjälp och så skriver han att jag är bortskämd och kallar mig för ett jävla adopterat barn.

    Och SÅ lämnar han chatten.

    Jag blev helt paff så jag bestämmer mig för att ringa i stället. Och det är samma kille som svarar och när han får höra att det är jag så lägger han på luren. Jag ringer flera gånger efteråt men han vill inte svara.

    När jag gjorde denna betalningen med kort så gjordes den genom paypal. Kan de hjälpa mig på något sätt?

    Får han ens göra på detta viset?

    Vad ska jag göra nu?

  • Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit lurad!?
  • Anonym (Ojsan)

    Det låter som ett riktigt punghuvud du råkade ut för om han sagt så, helt stört. Men ta kontakt med paypal, det är iallafall ett seriöst företag som kommer med råd i såna här situationer...

  • Lånehajen

    Du bör kunna få pengarna tillbaka genom paypal om du informerar dem om att ordern nu är makulerad och att de vägrar leverera varorna du beställt. Självklart ska man inte bete sig på det sättet du beskriver att han gjort heller och kalla kunder för sådana saker. Däremot är det inte särskilt klyftigt att beställa mer saker när du inte betalat föregående faktura och man kan verkligen undra vad för ekonomiskt tänkande du har som köper ett bord du inte har råd att betala för att sedan handla mer samtidigt som du uppenbarligen saknar pengar nu i Januari. Fakturor ska betalas i tid och även om det oftast finns möjlighet att lösa ev. betalningssvårigheter kan man inte utgå ifrån att företaget ska vara helt OK med att du inte betalar på utsatt datum.

  • Anonym (Lurad)
    Lånehajen skrev 2019-01-21 20:31:26 följande:

    Du bör kunna få pengarna tillbaka genom paypal om du informerar dem om att ordern nu är makulerad och att de vägrar leverera varorna du beställt. Självklart ska man inte bete sig på det sättet du beskriver att han gjort heller och kalla kunder för sådana saker. Däremot är det inte särskilt klyftigt att beställa mer saker när du inte betalat föregående faktura och man kan verkligen undra vad för ekonomiskt tänkande du har som köper ett bord du inte har råd att betala för att sedan handla mer samtidigt som du uppenbarligen saknar pengar nu i Januari. Fakturor ska betalas i tid och även om det oftast finns möjlighet att lösa ev. betalningssvårigheter kan man inte utgå ifrån att företaget ska vara helt OK med att du inte betalar på utsatt datum.


    Men jag vill ha dessa saker jag har beställt. Det var väldigt fina saker som jag inte tror att någon annan butik har. Hur kan han makulera min ord och behålla pengarna?
  • Anonym (X)

    Se de 600 som avbetalning på de 3000 kr du ännu inte betalt.

    Varför köper du mer saker från en sida som du har en obetald räkning på som du fått påminnelse på två gånger?

    Sedan är såklart hans beteende INTE ok någonstans. Men det betyder inte att ditt beteende är ok, att köpa och sedan inte betala.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Lurad) skrev 2019-01-21 20:37:30 följande:

    Men jag vill ha dessa saker jag har beställt. Det var väldigt fina saker som jag inte tror att någon annan butik har. Hur kan han makulera min ord och behålla pengarna?


    Du kan beställa sakerna när du gjort rätt för dig och betalat fakturan. Du har INTE blivit lurad. Däremot fick du ett dåligt bemötande av kundtjänst. Däremot tror jag inte ett dugg på att han blev otrevlig från ingenstans, jag är övertygad om att du provocerade fram det där.

    Jag tror inte heller att de kommer behålla pengarna, utan det kommer ta några dagar för dig att se dem på kontot, precis som det gör när du lämnar tillbaka något i affären.

    Jag tycker också att det var helt och hållet rätt av butiken att neka dig att beställa mer innan fakturan är betald.
  • FuckGoggleAskMe

    I betalningsvillkor jag sett, brukar man behöva betala inom 7-10-14-20-30 dagar. Gör du inte det vill de väl inte göra mer affärer med dig, åtminstone inte innan du först betalat detta, så inte konstigt att orden makulerades. Däremot var det ett väldigt otrevligt bemötande (trots att det var du som lurade dom när du inte betalade i tid). Att januari är tufft för dig, är inte deras problem; dom behöver ta exakt noll hänsyn till det och kan skicka ärendet till inkasso, kronofogde osv med avgifter som följd.

  • Anonym (surgubbe)

    Hej TS

    Ta inte detta negativt mot dig men man kan se det från olika håll. jag vet att januari är en tuff månad för många, inkl mig.

    Killen kanske driver ett litet enmansföretag (jag vet ju inte vilken butik det gäller) och kämpar för att få det att gå runt. När kund nummer 47 detta året inte betalar fakturan som han måste ha in för att betala sina leverantörer eller egen lön så tappar han det. När sen samma kund som inte betalat kommer och viftar med pengar och vill köpa andra saker (mer saker) kan jag förstå hans reaktion att inte vilja göra affärer med strulpellar.

    MEN, han skötte det inte snyggt. Man kan göra detta på olika smidiga sätt, hans var i den lägre skalan av smidighet.....

  • Anonym (njae)

    Affären har all rätt att neka dig att handla mera för att dom inte vill ha dig som kund. Däremot får dom inte själva besluta om att använda pengar från ett avtal till ett annat. Dvs när du la den nya ordern och betalning så tillhörde pengarna det avtalet. Eftersom dom sagt upp avtalet måste dom även avsäga sig pengarna som medföljde avtalet. Dom kan inte själva bestämma att pengarna tar dom tilllgodo för den andra obetalda ordern. 


    Så med andra ord dom får makulera ordern och ska skicka tillbaka dig de 600 kronorna. 

  • Anonym (Lurad)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-21 20:42:37 följande:

    Du kan beställa sakerna när du gjort rätt för dig och betalat fakturan. Du har INTE blivit lurad. Däremot fick du ett dåligt bemötande av kundtjänst. Däremot tror jag inte ett dugg på att han blev otrevlig från ingenstans, jag är övertygad om att du provocerade fram det där.

    Jag tror inte heller att de kommer behålla pengarna, utan det kommer ta några dagar för dig att se dem på kontot, precis som det gör när du lämnar tillbaka något i affären.

    Jag tycker också att det var helt och hållet rätt av butiken att neka dig att beställa mer innan fakturan är betald.


    Hade jag betalat dessa dekorationer mot faktura hade jag förstått. Men jag betalade med kort. Beloppet drogs med en gång !!

    Jag har chatt konversationer kvar. Innan han skrev så som han gjorde till mig så skrev jag till honom att jag tyckte att han var lite dryg och att jag ville chatta med en av hans kollegor i stället.

    Du behöver inte tro på detta. Du får tro vad du vill.

    Nej jag kommer inte få pengarna tillbaka sa han. Tillbehören jag beställde skickas när jag betalat min faktura sa han
Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit lurad!?