Inlägg från: Anonym (Alternativ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alternativ)

Får ingen information från skolan gällande min son

Ge mamman två val. Antingen ser hon till att skolan och vården ger dig samma information som hon får och samma möjlighet att kunna söka stöd och behandling eller så får hon ta allt ansvar själv för att det ska gå bra för barnet. Det betyder att hon tar ansvar för läxor osv samt för att söka vård om barnet blir sjuk /skadad under ditt umgänge. Det betyder att hon aldrig kan ta ledigt från sitt ansvar och att hon alltid måste vara tillgänglig för att komma och hämta barnet för att ta det till sjukvården vid behov.

• Anonym (Alternativ)
    Limajo skrev 2019-01-20 10:15:15 följande:

Skolan och vården får inte lämna ut information till andra än vårdnadshavare så det kan inte läggas över på dem. Däremot kan mamman ansvara för att pappan får den information han behöver (som läxor t.ex.).

Jag skulle gissa att mamman vet vad enskild vårdnad innebär och att hon drivit igenom det av en orsak...

Det FÅR och ska dem när vårdnadshavaren har intygat och bett om det som i Ts situation. Dumheter att insinuera att Ts är en olämplig vårdnadshavare.
  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (me too) skrev 2019-01-22 12:25:57 följande:

Att sonen har stödfamilj har inget som helst med vårdnaden att göra, inte heller umgänget. Vårdnaden handlar bara om det juridiska ansvaret, inte hur boende och umgänge ser ut.

Det har det visst det. Vid gemensam vårdnad kan Ts erbjuda sig att ta hand om sitt barn utan att nyttja stödfamilj. Ts har även rätten att neka. Och kan begära att få ha barnet växelvis eller boende hos sig om boendet hos den andra föräldern inte är för barnets bästa. Jag gissar att rutan för ensam vårdnad "råkade" kryssas i på ansökan om skilsmässa utan att Ts förstod det innebär att föräldraskapet med allt vad det innebär gällande ansvar och beslutanderätt skulle tas ifrån honom.
  • Anonym (Alternativ)
    storstadspappa skrev 2019-01-22 23:50:39 följande:
    "Så är det ju inte, det är ju bara trams och bristande insikt att du hävdar att Socialtjänsten skulle VILJA att du ser oansvarig ut. Varför skulle de vilja det liksom?"
    Svågerpolitik kanske? Min exfrus bror sitter på en mycket bra postion inom liberalerna och har ett omfattande kontaktnät inom kommuner och landsting. 
     (Han var med på slutförhandlingen i tingsrätten tillsammans med sin fru. Hon skämdes ögonen ur sig när hon fick höra ljudinspelningar på hur min dåvarande fru bla. fick vår son att kasta saker på mej, eller kalla min nya tjej för grova könsord. Han var helt oberörd).
    "Vilka punkter är det exakt som gjort att de anser att du inte har basala kunskaper om barns behov? Några saker har du gjort/inte gjort och sagt för att de ska komma fram till det."
      Den frågan ställde jag till utredarna efter utredningen var klar. Svaret jag fick var att jag berättat för dem att min son kunde somna i mitt knä framför tv på kvällarna ibland. De tolkade det som att han kan ha missat borsta tänderna då.

Jag vill betona att jag är noga med att min son borstar tänderna två gånger varje dag, en gång på morgonen efter frukost och en gång kvällen innan han somnar.

Ett tips är att låta sonen borsta tänderna direkt när han vaknar och äta frukost tidigast 30 minuter efter det om ni inte har tid att vänta minst 30 minuter efter frukosten till att han ska borsta tänderna. Du låter som en bra pappa som blir motarbeta av barnets mamma. Jag hoppas att du orkar ta strid om vårdnad och umgänge eller växelvis boende alternativt boende hos dig. Du behöver inte anlita en advokat för att stämma henne. Men du behöver ha självbehärskning och fokusera på vad det är som barnet mår bäst av. Det jag vet är att barn far illa under hela sin uppväxt av att föräldrar bråkar.
  • Anonym (Alternativ)
    storstadspappa skrev 2019-01-22 23:50:39 följande:
    "Så är det ju inte, det är ju bara trams och bristande insikt att du hävdar att Socialtjänsten skulle VILJA att du ser oansvarig ut. Varför skulle de vilja det liksom?"
    Svågerpolitik kanske? Min exfrus bror sitter på en mycket bra postion inom liberalerna och har ett omfattande kontaktnät inom kommuner och landsting. 
     (Han var med på slutförhandlingen i tingsrätten tillsammans med sin fru. Hon skämdes ögonen ur sig när hon fick höra ljudinspelningar på hur min dåvarande fru bla. fick vår son att kasta saker på mej, eller kalla min nya tjej för grova könsord. Han var helt oberörd).
    "Vilka punkter är det exakt som gjort att de anser att du inte har basala kunskaper om barns behov? Några saker har du gjort/inte gjort och sagt för att de ska komma fram till det."
      Den frågan ställde jag till utredarna efter utredningen var klar. Svaret jag fick var att jag berättat för dem att min son kunde somna i mitt knä framför tv på kvällarna ibland. De tolkade det som att han kan ha missat borsta tänderna då.

Jag vill betona att jag är noga med att min son borstar tänderna två gånger varje dag, en gång på morgonen efter frukost och en gång kvällen innan han somnar.

Du ska anmäla om din svåger var med och fattade beslutet. Det är inte inom lagen gränser att det sker.
Svar på tråden Får ingen information från skolan gällande min son