Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?

RebeckaZ70 skrev 2019-03-06 19:18:38 följande:
    Allt handlar trots allt inte om dig, det finns andra SD-hatare som är väldigt tydliga i sitt Israelhat.
    Jag tror du blandar ihop människors reaktioner på din reaktionära inställning med deras tankar om landet.

Det finns kritiska röster i Israel kring hur landet agerar och som vill lägga om kursen och så finns det människor som bara vill skylla ifrån sig. Det kommer inte att bli människor ur den sistnämnda gruppen som kommer att skapa fred. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    K Kalle skrev 2019-03-07 07:51:40 följande:
    Ja, det är så klart den mobbades fel att hen alltid blir angripen och måste försvara sig. Jag hoppas att du inte arbetar på en skola eller liknande.
    Vem är mobbad?

Det finns två stridande parter i Israel - Palestinakonflikten och båda har utfört terroristhandlingar, båda är skyldiga till att de har legat i fejd sedan staten Israel bildades.

Den som ensidigt förhärligar den ena eller andra sidan kommer att få höra det.

Jag hoppas ingenting om ditt eventuella jobb. Naturligtvis, för jag kan hålla isär person och sakfråga.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-07 22:35:28 följande:
    Noterar att du hänvisar till bl.a. Ted Pike i din länk. En kristen fundamentalist som flirtar med vit makt grupper, en förintelseförnekare som hävdar att Auschwitz aldrig existerat, att evolutionsläran är en judisk konspiration och mycket annat.

Om du vill bli tagen på allvar borde du ha lite bättre koll på vilken skit du länkar till.

Även om jag inte delar dina åsikter, så hade jag åtminstone lite högre förväntningar än så här på vad du länkar till.
    Bra jobbat! Det fanns FLERA HUNDRA NAMN och en lång, lång, lång lista på israelisk terrorism, etnisk rensning utförd av "prominenta" israeler jämte mycket depraverade uttalanden från Israels "stolta" ledare, men ingen kommentar på det förstås. Blunda riktigt hårt så kanske det bara försvinner!

Ted Pike är ingen person jag ställer mig bakom, men de drygt 650 israeliska övergreppen kommer från FN-protokoll och kan inte viftas bort med hänvisning till annat Pike uttalat sig om. Han har uttalat sig om nazisterna och hur de efter alla grymheter mot judarna under andra världskriget efter rättegång blev dömda, hängda och begravda "både fysiskt och under mänsklighetens förakt" medan det motsatta hände med Israels terrorister. Ben-Gurion, Begin, Shamir och Sharon valdes istället alla till Israels ledare Kräks

Jag varken delar dina åsikter eller har några andra förväntningar än att du ska fortsätta att glorifiera Israel och hetsa mot Palestina. Det är verkligen dags att båda sidor tar ett delat ansvar för situationen. När tänker du bidra genom att sluta förneka Israels del av ansvaret?'

Jag förväntar mig att ALLA svenska regeringar ska fortsätta att prata med båda sidor eftersom de fram tills nu inte klarat av att prata med varandra. Och så får vi hoppas att inte Israel har ihjäl fler svenska rödakorsarbetare och FN-medlare. Man kan ju inte bara skjuta alla som inte stödjer ett stor-Israel.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-03-08 02:19:44 följande:
    Vad i hens inlägg är det som får dig att tro att hen inte visste exakt vad hen länkade till?
    En allmän ovilja eller oförmåga att se Israels del i Israel-Palestinakonfliken och att vilja prata om precis allt under solen förutom just det faktum att båda parter är skyldiga till övertramp och terrorism. 
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-08 14:17:11 följande:
    Ted Pike är ingen pesron du ställer dig bakom, men ändå fortsätter du att citera honom?

Kräks.

Sedan är de delar jag citerar av Pike sammanställningar gjorda av FN gällande israelisk terrorism och övergrepp. Ointressant ämne för så klart som du fullständigt ignorerar. Passar förstås inte in i din gullegullegull-Israelbild.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-08 14:18:56 följande:
    Jag föredrar att skriva den sortens inlägg. Det skulle gå mycket lättare att fortsätta på den vägen om man slapp ständig namecalling och annat skitprat från vissa. 

Taggarna åker ut helt automatiskt och man sänker sig tyvärr till deras nivå. 
    Det är ingen som har pratat skit om dig eller kallat dig några namn. Din aggressiva ton och den låga nivån du hamnar på är du är du helt och hållet ansvarig för själv.

Den här underbara inställningen till palestinier som du pratar om finns säkert här och där i Israel, men tanken om etniskt "rena" områden är också högst levande och har en tradition som går hela vägen tillbaka till bildandet av staten Israel och före det och som involverar terrorism, etnisk rensning och uttalande om att israeliska araber ska fördrivas eller helt enkelt inte existerar. Här protesterar judiska israeler över att israeliska araber köper hus i "deras" bostadsområde:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l15AL7/ar-israel-pa-vag-mot-en-apartheid-stat

Regeringen vill gärna prata med båda sidor även när de inte vill prata med varandra.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-08 14:21:26 följande:
    Jag hade en fåfäng förhoppning att personen ifråga stod på en lite högre moralsik nivå än att ta till sig propaganda från "white supremacy"-figurer. Men där hade jag fel. Man lär sig på vägen. Personen kommer fortsättningsvis att ignoreras till 100%
    Precis som du ignorerar till 100% Israels del i skulden till Israel- Palestinakonflikten.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-09 10:54:36 följande:
    Men som jag skrev - vägen till helvetet finns i många olika varianter, där somliga inte ens är stensatta av goda föresatser, utan snarare motsatsen. Vad gäller Israel-Palestinakonflikten finns det nog exempel på båda varianterna på bägge sidor.
    Det finns personer som orkar förhålla sig till att det är mycket möjligt att det är "den egna sidan" som bär det större ansvaret i en konflikt. Nu är det ingen tävling i att hitta den större busen när båda är busar, men om båda parter skulle börja tänka så kanske en lösning kunde vara närmare.

"My central argument is that, contrary to the standard mythology, especially in Israel, Israeli terrorism has been significantly worse than that of the Palestinians."

Så säger Jerome Slater, en judisk amerikan och universitetsforskningsprofessor (emeritus) vid State University of New York i Buffalo. Hans huvudsakliga forskningsintressen omfattar amerikansk utrikespolitik i Mellanöstern och Israel-Palestinakonflikten.

https://www.mepc.org/terrorism-and-israeli-palestinian-conflict

Och varför en lösning INTE är nära stavas USA. Intervju med Slater från 2015:

Sedan dess har utvecklingen mot ett allt större muslimhat rullat på inte minst i USA under Trump så en lösning torde vara längre bort än någonsin, medan den svenska regeringen försöker förhålla sig till båda sidor, vilket Israel förstås inte gillar.

Det är ingen slump att Israel bestämde sig när de gjorde att istället för att jobba mot fred i regionen passa på att flytta fram sina positioner och utropa Jerusalem som sin huvudstad.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-03-09 14:52:32 följande:
    Äggkastning i betongbunker...
    Med ditt inlägg visar du att du vill vara med när personen i fråga går till personangrepp mot mig för att hen inte gillar att höra att båda sidorna har sin del i Israel-Palestinakonflikten och att den svenska regeringen ska prata med båda sidor.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-11 02:24:09 följande:
    Språkliga nyanser är inte min starkaste sida, har nog nämnt det innan, nån gång. En släng av dyslexi och "lite annat" gör att jag har svårt ibland med att "se skogen för alla träd" och då och då missar det subtila.
    Då vet du åtminstone själv orsaken till att du så frenetiskt förnekar allt israeliskt ansvar i Israel-Palestinakonflikten och trashar den svenska regeringen som vill prata med båda sidor. Men det räcker inte. Det duger inte att sluta prångla ut israelisk propaganda i diskussionsforum. Du får ju se den större bilden och hur din svart-vita inställning motverkar fred i det land du har valt att leva i. Kanske kan man som ny medborgare bli onödigt nationalistisk i sin iver att platsa, men jag hoppas att en sådan överkompensation ger vika för en mer balanserad syn med tiden.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-11 02:24:09 följande:
    Visst är det möjligt att flytta hit, även om man inte tillhör den judiska gruppen, men det är lite krångligare. 
    För att inte tala om hur det är för palestinier:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l15AL7/ar-israel-pa-vag-mot-en-apartheid-stat

(Och naturligtvis finns precis samma inställning bland vissa palestinier beträffande judar i muslimdominerade områden)
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-03-12 18:37:40 följande:

Annie Lööf påstår att hon försökt få Snuskil att avgå sedan i höstas. Konstigt att hon utsåg honom till vice ordförande i utrikesnämnden för bara några dagar sedan. jag får inte ihop det där.

Klart du inte får ihop det när inget av det du säger stämmer.

Kollar du aldrig upp NÅGOT innan du vomerar ut text?
  • nihka
    nattuw skrev 2019-03-12 23:20:54 följande:
    Mitt mitt inlägg visar att jag läst en del av dina inlägg i denna och andra trådar.
    Ditt inlägg visar du att du vill vara med när personen i fråga går till personangrepp mot mig för att hen inte gillar att höra att båda sidorna har sin del i Israel-Palestinakonflikten och att den svenska regeringen ska prata med båda sidor.

Tack för visat intresse!
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-03-13 10:32:40 följande:
    Stämmer. Den 5/3 presenterade Lööf stolt centerns nya talespersoner, däribland vice ordförande i EU nämnden.

Forumets skithuvuden hänger upp sig på semantik. Att råka skriva utrikesnämnden istället för EU nämnden är i deras värld som att fritera kattungar levande samtidigt som man runkar till barnporr.
    När du inte har ordning och inte kollar dina fakta är andra "skithuvuden" som påpekar att du inte har ordning och inte kollar dina fakta. Det är ju att ta det bra. Eller inte  

"I deras värld". Nej, du kan inte häfta på andra dina vidriga tankar. De är dina.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-15 08:17:54 följande:
    Jag avundas inte Mattias Karlsson som ska lämna som gruppledare för SD i riksdagen för att i stället skapa en konservativ tankesmedja.

Han verkar uppriktigt mena att den ska vara seriös - vilken gigantisk uppgift som ligger framför honomSkrattande
    En konservativ tankesmedja. Gud bevare mig. Tankarna går till  Avpixlats kommentarsfält eller som det numer heter Samhällsnytt - vad det nu är som är så nytt med defekationsretorik.

Eller tror du att man tänkte sig bortse från vad "folket" tänker när man tänker?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-15 14:39:28 följande:
    Cirka 17 minuter in i sändningen så intervjuas han.

tinyurl.com/yyo2sow2
    Jag lyssnade på intervjun som Expressen publicerade och där nämnde man "det känsliga ordet". Fattar inte vilket ord man syftar på. Ensamstående? SD? Tanke?

https://www.expressen.se/nyheter/overraskande-att-karlsson-anvander-det-kansliga-ordet/

U
    ndrar vad "den konservativa tankesmedjan" kommer att säga om det här:

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-politiker-vill-bygga-moske-i-kramfors/

B
    ra initiativ från partiet som verkar sakna partiideologi.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-16 08:30:44 följande:
    Metapolitisk?

Jag tror att tankesmedjan är en del i strategin att försöka bryta isoleringen, alltså en tanesmedja som ska stå det tänkta brunblå blocket nära.

Han kan ju försöka locka till sig Sara Skyttedal och andra KD-personer med ambitionen att leda partiets marsch mot den renodlade högerpopulismen.

www.dn.se/nyheter/politik/sara-skyttedal-kristdemokraterna-orban-och-macron-ar-lika-destruktiva/

För undervegetationen blir väl betydelsen av en ny tankesmedja inte större än att man kan utbyta material man inte förstått med varandra, alltså precis som tidigareSkrattande
    Ideologisk skolning? Så då ska främlingsfientlighet och rasism förpackas om till något som för tankarna till mormors köttbullar med hemmagjord lingonsylt som för övrigt ligger i linje med SDs gamla tugg om trasmattor och väggbonader

Nyttan med att C och L avståndstagande mot SD genom att markera mot M och KD blir allt tydligare ju längre tiden lider.

Jag blir faktiskt lite stolt över hur vi här i Sverige har hanterat extremhöger- och högerpopulistvågen. Den var ju förutspådd länge innan och därmed väntad men tycks ändå överraskat och fått oproportionerligt stort inflytande på annat håll i Europa. Det handlar om en (större) minoritet som då inte har fått trumfa över majoritetens syn här i Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt-fler-hogernationalister-i-europas-regeringar
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-16 18:45:19 följande:
    Ja, jag var också tidigare stolt över våra politiska partier som inte lät sin politik trasas sönder av detaljrapning modell SD.

Idag är jag lite osäker på M och direkt tveksam till KD - som enligt min uppfattning i retorik och praktik - om än inte i partiprogram - vädjar till de politiskt enögdas behov av enkla förklaringar och tydliga syndabockar.

Det är väl kanske i detta sammanhang man ska se Mattias Karlssons kommande projekt - nyhögern behöver en berättelse eller en ideologisk grund att stå på.

Det ska bli intressant att se om han utvecklar sitt synsätt på medborgarskap utifrån kategorierna etnisk tillhörighet och lojalitet-illojalitet gentemot nationen.
    Det man gör får ju ha stöd i partiprogrammet eller så får man ändra i partiprogrammet. SD har ju gjort det ett antal gånger med den följd att texten har gått från att vara konkret rasistiskt till abstrakt rasistisk. Det är ju färre som orkar bena i "nedärvd essäns" 2019 "än i "Ut med alla etniska främlingar, Invandrare parasiterar på samhället och Stoppa adoptionen utanför Norden" 1994.

Angående att inte hålla sig till partiprogrammet så kommer nu reaktionerna på SDaren som vill bygga en moské i Kramfors, dels hans egen, förvåning = nästan gulligt, men också SDs extremistiska falang som kommenterar på sedvanligt sätt om hängning, arkebusering, elektriska stolen och annat som ligger dem nära hjärtat. SD-Mark Collins är ju av allt att döma av kommentarerna en moderatkommunist, infiltratör, ett beställningsjobb och snart kommer Aisha Lööf att ansöka om medlemsskap i SD. Får förstås inte länka dit, men här är iaf SD-Mark Collins:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mark-collins-sd-jag-forstar-inte-att-det-finns-sa-mycket-hat?fbclid=IwAR1hUq2kNSA3mAnzaLPzNodbKbFQcaLKS_7XfHJVT1B29WXiH0UZGmvoidc

Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?