RebeckaZ70 skrev 2019-03-13 08:46:11 följande:
"The lesser of 2 evils"
Ibland får man lov att nöja sig med det.
För ett tiotal år sen jobbade jag på ett mycket lönsamt företag där vi tillverkade en ganska enkel produkt som vi sedan sålde med mycket rejäla påslag. Så fick vi en ny vd som var mycket förtjust i CMB (Corporate Management Bullshit), tillsammans med det hov av jasägare han omgett sig med så lanserade han en idé som ur mitt perspektiv innebar att man förpackade den enkla produkten i bjäfs och försökte sälja den betydligt dyrare.
Tydligen tyckte kunderna också det, så bjäfset blev ingen succé. Men vd och hans hov gav sig inte. De ville känna att de var i framkant inom den teknologiska utvecklingen, så avdelningen som tillverkade den enkla lönsamma produkten fick sälja produkten till ett lägre pris än det kostade att tillverka den till bjäfsavdelningen, som då kunde sälja bjäfset med dess innehåll till ett ganska rimligt pris.
Ett år senare fick jag frågan av en bekymrad vd och hans hov om jag kunde förklara varför lönsamheten sjunkit för den avdelning som producerade den enkla produkten (och alltså subventionerade bjäfsavdelningen).
Så blev det vd-byte och nästa vd:s idé var att kunderna inte skulle kunna köpa den enkla produkten utan vidhängande bjäfs. Ett år senare bytte jag arbetsgivare i samband med att mitt gamla företag konkursade.
Vad jag vill säga är att Sveriges största problem är ett som inget parti försöker lösa, utan där de politiska partierna i stället är en del av problemet.
Överorganisation, omorganisation. okunniga ledningars ängsliga försök att låta konsulter konstruera modeller över mänsklig verksamhet i syfte att ge ledningen känslan av att de har kontroll över verksamheter de egentligen inte begriper.
Det är Sveriges största problem. I veckan kunde man läsa om att många operationer på Nya karolinska ställs in på grund av att operationslagen saknar operationsverktyg eller att de fått blodiga verktyg från Sterilcentralen.
Nya karoliska jobbar numer delvis efter en modell som konstruerats av Bostan Consulting Group, som kostat sjukhuset 100-tals miljoner i konsultarvode och som bland annat inneburit att Sterilcentalen inte fungerar.
Och jag jobbar numer för ett företag som sysslar med att befria företag från uppdrag som inte stämmer överens med deras kontrollmodeller.
Det går ganska bra