Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?
Lägger den här..
Lägger den här..
Då har vi två sätt som en politiker kan agera på. Vilket tycker du minst om, Bill?
1. Säga "Vi är öppna för att fasa in marknadshyror" innan valet.
2. Säga "Marknadshyror är en dålig politik för vanligt folk. Många skulle bli tvungna att flytta från sin bostad, unga skulle ha svårt att flytta hemifrån och klyftorna i samhället skulle öka. Jag och mitt parti står för en helt annan politik" innan valet och sedan själv införa marknadshyror när politikern ifråga blivit statsminister.
www.facebook.com/stefanlofven/posts/moderaterna-och-sverigedemokraterna-vill-avreglera-hyresmarknaden-enligt-hyresg%C3%A4/2283310591709822/
Socialdemokraterna var klara med att man inte ville ta bort värnskatten men var samtidigt tydliga med att Socialdemokraterna var öppna för en blocköverskridande skattereform.
I Dagens Industri skrev SDs ekonomiskt politiske talesman Oscar Sjöstedt att SD ville att värnskatten skulle avskaffas. I kvällens Aktuellt sade Jimmie Åkesson att SD aldrig föreslagit att ta bort värnskatten (en uppenbar lögn). Att kritisera andra för en politik som man själv ställt sig bakom kallas för hyckleri.
www.di.se/opinion/sd-vart-program-for-allianssamarbete/
Trots stor dramatik i svensk politik den senaste tiden ligger partiernas väljarstöd relativt stabilt.
Det visar januarimätningen från DN/Ipsos.
- Socialdemokraterna ligger något högre än valresultatet medan Moderaterna har tappat något, säger Nicklas Källebring på Ipsos till DN.
www.expressen.se/nyheter/de-ar-vinnare-efter-maktkampen-/
KD vill lägga 45 miljarder kronor på bistånd, vill göra FN:s barnkonvention till lag, var pådrivande för att ge papperslösa laglig rätt till vård år 2013, vill att fler ensamkommande från Afghanistan ska få stanna i Sverige och KD vill också att personer som har fått uppehållstillstånd i Sverige och uppfyller försörjningskravet ska kunna ta hit sina åldrande föräldrar. Rimmar inte så väl varken med M:s eller SD:s politik...
www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hajpen-runt-ebba-busch-thors-kd-ar-svar-att-forsta/
- - -
Än så länge kvarstår mer av den gamla politiken än de flesta väljare torde känna till. Ta biståndet, till exempel: KD värnar om det så kallade enprocentsmålet och slogs för det i budgetförhandlingarna med Moderaterna i höstas. För år 2019 betyder det att det samlade anslaget uppgår till hela 45 miljarder kronor. Det är knappast en hållning som tjusar högersinnade väljare.
Ett annat exempel är FN:s barnkonvention. KD har länge kämpat för att denna konvention ska bli svensk lag, trots den tunga kritik som har riktats mot idén från bland andra Lagrådet. Räkna med att den lagen kommer att åberopas av alltifrån terrorister som längtar hem till kriminella som inte vill bli vräkta eller utvisade.
KD:s migrationspolitik kan nog också förvåna en och annan ny sympatisör. Partiet var pådrivande för att ge papperslösa laglig rätt till vård år 2013. På hemsidan kan man också läsa om en rad förslag för att göra migrationspolitiken mer generös. När det gäller rätten till familjeåterförening har KD redan blivit bönhört av Januariavtalet.
Men partiet vill även återinföra regeln om synnerligen och särskilt ömmande omständigheter. Så sent som sommaren 2017 vädjade Ebba Busch Thor i en debattartikel om att fler ensamkommande från Afghanistan skulle få stanna i Sverige. En annan bestämmelse som KD vill ha tillbaka enligt hemsidan är ?Sista länken?, som ska möjliggöra för personer som har fått uppehållstillstånd i Sverige och uppfyller försörjningskravet att ta hit sina åldrande föräldrar.
Undrar vem som har noll koll egentligen...
det verkar som om den navelluddsvurmande intelligentian på FL tror att (eller försöker inbilla resten av forumet) att Sverige kommer att införa abortlagar typ Argentinas om KD får något att säga till om i frågam.
För ett tiotal år sen jobbade jag på ett mycket lönsamt företag där vi tillverkade en ganska enkel produkt som vi sedan sålde med mycket rejäla påslag. Så fick vi en ny vd som var mycket förtjust i CMB (Corporate Management Bullshit), tillsammans med det hov av jasägare han omgett sig med så lanserade han en idé som ur mitt perspektiv innebar att man förpackade den enkla produkten i bjäfs och försökte sälja den betydligt dyrare.
Tydligen tyckte kunderna också det, så bjäfset blev ingen succé. Men vd och hans hov gav sig inte. De ville känna att de var i framkant inom den teknologiska utvecklingen, så avdelningen som tillverkade den enkla lönsamma produkten fick sälja produkten till ett lägre pris än det kostade att tillverka den till bjäfsavdelningen, som då kunde sälja bjäfset med dess innehåll till ett ganska rimligt pris.
Ett år senare fick jag frågan av en bekymrad vd och hans hov om jag kunde förklara varför lönsamheten sjunkit för den avdelning som producerade den enkla produkten (och alltså subventionerade bjäfsavdelningen).
Så blev det vd-byte och nästa vd:s idé var att kunderna inte skulle kunna köpa den enkla produkten utan vidhängande bjäfs. Ett år senare bytte jag arbetsgivare i samband med att mitt gamla företag konkursade.
Vad jag vill säga är att Sveriges största problem är ett som inget parti försöker lösa, utan där de politiska partierna i stället är en del av problemet.
Överorganisation, omorganisation. okunniga ledningars ängsliga försök att låta konsulter konstruera modeller över mänsklig verksamhet i syfte att ge ledningen känslan av att de har kontroll över verksamheter de egentligen inte begriper.
Det är Sveriges största problem. I veckan kunde man läsa om att många operationer på Nya karolinska ställs in på grund av att operationslagen saknar operationsverktyg eller att de fått blodiga verktyg från Sterilcentralen.
Nya karoliska jobbar numer delvis efter en modell som konstruerats av Bostan Consulting Group, som kostat sjukhuset 100-tals miljoner i konsultarvode och som bland annat inneburit att Sterilcentalen inte fungerar.
Och jag jobbar numer för ett företag som sysslar med att befria företag från uppdrag som inte stämmer överens med deras kontrollmodeller.
Det går ganska bra
Vad hindrar dem, inte precis så att de går i konkurs, skattemedlen sinar aldrig :D
App app app! Tänk på att vården där är av yppersta världsklass! Allt annat är alternativa fakta och faktaresistens! Det har ju Annika Strandhäll (S) sagt!
I Uppsala är det naturligtvis också världsklass på vården:
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/skyddsombuden-slar-larm-kritiskt-lage-pa-akutmottagningen
Skyddsombud vid akuten slår larm: "Det värsta någonsin"
Patienter som blir liggande mellan 24 och 36 timmar i korridorerna, personal som går på knäna och platsbrist på sjukhusets vårdavdelningar. Nu kommer nytt larm om arbetsmiljön på Akademiska sjukhusets akutmottagning.