• Anonym (Ts)

Sluta med cannabis- vad väntar?

Min sambo har lovat att sluta med cannabis. Han är redan extremt lättretlig. Vad kan jag mer förvänta mig? Vad kan jag göra?

Han har rökat dagligen i säkert 20år. Har aldrig hållt upp mer än några dagar under vårt förhållande.

• Svar på tråden Sluta med cannabis- vad väntar?
  • Anonym (Njaaa)
    Anonym (Frustration) skrev 2019-01-11 18:37:34 följande:
    Och nej - cannabis är inte inkörsport. Om det är något som är det så är det alkohol och cigaretter. 
    Så kan man kanske se på saken...

Jag känner rätt många som rökt på, och ännu fler som dricker alkohol. Bland cannabisanvändarna är det en påtaglig andel som det gått åt helvete för, bland alkoholanvändarna ett fåtal.

I princip samtliga jag känner som knarkat ihjäl sig gick via cannabis.
  • klyban
    Anonym (Anono Mys) skrev 2019-01-13 15:02:07 följande:
    Så irritation, sömnbrist, svettningar, självmordstankar och massor av återfall skulle inte tyda på ett fysiskt beroende? Jo, tjena. Alla som förespråkar cannabis vill så gärna att det ska vara ofarligt men enbart det som det gör med minnet och hur korkade folk blir som röker länge borde ju få vem som helst att fatta att cannabis är skit. Jag har levt med en man som höll på i smyg och hans humör var inte att leka med, för att inte tala om korttidsminnet. Jag skulle haft fler givande samtal med en guldfisk.
    Att jämföra cannabis som inkörsport med att dricka vatten var ju också ett lysande exempel. Ett glas vatten ger mig veterligen inget rus.

Nej, det är det inte.
    Det räcker prata om sex, spel och shopping missbrukare/beroende.
    Där man har samma symtomer,gör det shopping till ett fysiskt beroende(och nu pratar vi om kroppen, inte om kläder).

hur många meter var det?
  • Anonym (Frustration)
    Anonym (Njaaa) skrev 2019-01-13 19:34:46 följande:

Så kan man kanske se på saken...

Jag känner rätt många som rökt på, och ännu fler som dricker alkohol. Bland cannabisanvändarna är det en påtaglig andel som det gått åt helvete för, bland alkoholanvändarna ett fåtal.

I princip samtliga jag känner som knarkat ihjäl sig gick via cannabis.

Du vet att man inte kan knarka ihjäl sig på cannabis?
  • klyban
    Bolliz skrev 2019-01-13 17:31:16 följande:
    Tramadol är det absolut värsta att sluta med anser jag. Abstinensen håller i sig flera månader om man missbrukat många år.
    Har hört från andra blad missbrukare att det är värre än heroin.
    Men ja jag håller med dig. Idag är det tramadol och andra opiater som råder bland ungdomar. Även Dimor som kan överdoseras för att slippa abstinens. Cannabis är nog kvar i den äldre generationen. När jag var ungdom fanns inte tramadol tex.
    Cannabis är den överlägset största droger efter alkohol, ohotad.
    Och kommer så förbli.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Njaaa)
    Anonym (Frustration) skrev 2019-01-13 20:20:43 följande:
    Du vet att man inte kan knarka ihjäl sig på cannabis?
    Det var inkörsport till tyngre droger vi diskuterade!

Och bland de som jag känner som rökt cannabis är det en märkbar andel som gått vidare i missbruket och en del av dem lever inte längre. Bland de som hållit sig till alkohol är det nog ingen som gått vidare direkt till tyngre droger. Några enstaka har supit ihjäl sig - dock klart färre jämfört med de som dött av narkotika - dit de kom via cannabis.
  • klyban
    Anonym (Njaaa) skrev 2019-01-13 20:28:33 följande:

Och bland de som jag känner som rökt cannabis är det en märkbar andel som gått vidare i missbruket och en del av dem lever inte längre. Bland de som hållit sig till alkohol är det nog ingen som gått vidare direkt till tyngre droger. Några enstaka har supit ihjäl sig - dock klart färre jämfört med de som dött av narkotika - dit de kom via cannabis.

Nej, finns inget stöd för någon inkörsport, och har aldrig funnits på cannabis.
    Och sen pratar du om alkohol att ingen gått till tyngre droger, varför skriver du så konstiga saker för?
    Debuter på droger sker mycket ofta under påverkan av alkohol.

Och en sak jag noterat, det är när man ska hävda nått om cannabis, så pratar man alltid om andra droger.
    What gives?

hur många meter var det?
  • Anonym (Njaaa)
    klyban skrev 2019-01-13 20:39:50 följande:

Nej, finns inget stöd för någon inkörsport, och har aldrig funnits på cannabis.
    Och sen pratar du om alkohol att ingen gått till tyngre droger, varför skriver du så konstiga saker för?
    Debuter på droger sker mycket ofta under påverkan av alkohol.

Och en sak jag noterat, det är när man ska hävda nått om cannabis, så pratar man alltid om andra droger.
    What gives?

Jag beskriver bara vad jag har sett bland de i min omgivning.

Bland de som inte lägre lever har de flesta rökt cannabis och sedan gått vidare.

Bland de som druckit alkohol men inte rökt cannabis är det betydligt färre som det slutat illa för. (I absoluta tal, men framför allt relativt sett.)
  • Anonym (Ts)

Jag är chockad!

Idag tackade han nej till att köpa ny röka!!!

• Anonym (Frustration)
    Anonym (Njaaa) skrev 2019-01-13 20:28:33 följande:

Fast der är ju individens val att ta en väg till tyngre droger.

Att testa ett icke beroendeframkallande rusningsmedel som cannabis där man vet att man inte riskerar ett beroende samt livshotande nackdelar leder inte till ett tyngre missbruk av ett dödligt berusningsmedel. Det är personen som väljer det.

Att fortfarande tro att cannabis är en inkörsport är bara naivt.

Varför i allsin dag skulle man testa något farligt medvetet bara för att man har rökt cannabis?

Dom som du nämner var berodde av alkohol har dött av alkoholen.

Dom som har dött av tyngre droger dog inte pga cannabis.

Hade det vart cannabisen som vart farlig så hade dom aldrig nått vidare från den men dom valde att testa annat. Därav är cannabis ingen inkörsport utan individen är det
  • Anonym (Njaaa)
    Anonym (Frustration) skrev 2019-01-13 21:36:01 följande:
    Fast der är ju individens val att ta en väg till tyngre droger.

Att testa ett icke beroendeframkallande rusningsmedel som cannabis där man vet att man inte riskerar ett beroende samt livshotande nackdelar leder inte till ett tyngre missbruk av ett dödligt berusningsmedel. Det är personen som väljer det.

Att fortfarande tro att cannabis är en inkörsport är bara naivt.

Varför i allsin dag skulle man testa något farligt medvetet bara för att man har rökt cannabis?

Dom som du nämner var berodde av alkohol har dött av alkoholen.

Dom som har dött av tyngre droger dog inte pga cannabis.

Hade det vart cannabisen som vart farlig så hade dom aldrig nått vidare från den men dom valde att testa annat. Därav är cannabis ingen inkörsport utan individen är det
    Du kan kalla det individens val om du vill, men jag konstaterar fortfarande att samtliga jag känner som dött av tyngre droger rökte cannabis innan.

Jag ser ett samband.
Svar på tråden Sluta med cannabis- vad väntar?