Bolliz skrev 2019-01-11 19:06:41 följande:
Klyban kan säkert förklara för dig varför det du skriver är helt fel I stora drag så legaliserar man drogen för att kostnaden är mindre än om det är olagligt. Kaffe, nikotin, socker, alkohol etc är farliga ämnen som troligtvis skulle vara förbjudna idag om de upptäcks nu.
Cannabis är en inkörsport pga att man testar sig fram. Har man aldrig provat en drog så är chansen att säga ja till att testa ytterst liten, men har du rökat en del så är du nyfiken på vad mer som finns för rus.
Jag har varit missbrukare i många år. Dock inte cannabis. Jag vet hur det är. Mitt missbruk har gett mig allvarliga men för livet. Det är inget jag nånsin skulle önska någon!!
Nu hanterar vi inte fantasier om en utopisk värld.
Utan nu pratar vi om verkligheten.
Du har inget stöd för inkörsport, då den inte existerar.
Det lilla som håller den i liv, det är att vi forcerar befolkningen att söka upp skumma människor att tillhanda hålla cannabis.
Inkörsportsteorin är stendöd, för vi har livstidsprevalens på 1,3 miljoner på cannabis(15-63år).
Hade den stämt, så hade antalen varit betydligt högre på tynger droger.
Det finns inget i cannabis som gör att man tar mer droger, psykisk ohälsa är en som brukar resultera att man testar andra droger i hopp om att må bättre, efter man insett att sjukvården inte kan ge en adekvat hjälp.
Sen pratar du om missbruk, den siffran är mycket låg på cannabis, man säger ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion.
Men varför pratar du som om det vore ~96%?
Alkohol har siffror på 12-15% som får en problematisk konsumtion.
Och alkohol står för upp till ~80% vissa år för våld under påverkan av alkohol.
Det blir 20% våld över för alla som andra kan begå, menar då att finns inget att hämta ur våld heller.(Men väl kriminellanätverk, det finns bara ett sätt och ta dom)