• luciabarn

Köpt nyproducerad bostad, tillval och deklaration

Jag och min sambo köpte under 2018 en nyproducerad bostad, vi flyttade in i höstas. När vi gjorde köpet så gjorde vi även tillval så som spotlights i badrum och kök, dyrare köksluckor, inbyggd diskmaskin, badkar etc. kostnaden för tillvalen gick på 60 000:- som vi betalade vid inflytt.

Har förstått att många av tillvalen kan gå att dra av på skatten. Men har också tolkat det som att det isåfall görs när vi en dag säljer? Eller är det något vi kan göra avdrag för redan nu?

• Svar på tråden Köpt nyproducerad bostad, tillval och deklaration
  • luciabarn
    Kjell2 skrev 2019-01-11 08:38:45 följande:

Har ni sålt en bostad för att flytta till den nya?

Nej vi flyttade från en hyresrätt.
  • Kjell2
    luciabarn skrev 2019-01-11 10:14:32 följande:
    Nej vi flyttade från en hyresrätt.
    Då blir det inte aktuellt med avdragsmöjligheter förren ni säljer. Kan vara idé att få in tillägen i köpeskillingen. Att vid försäljning dra av förbättringar äldre än fem år går inte. 
  • luciabarn
    Kjell2 skrev 2019-01-11 10:17:57 följande:

Då blir det inte aktuellt med avdragsmöjligheter förren ni säljer. Kan vara idé att få in tillägen i köpeskillingen. Att vid försäljning dra av förbättringar äldre än fem år går inte. 

Hmm.. så om jag tolkar dig rätt så kan vi endast dra av tillvalen om vi säljer inom 5 år annars inte? :/ hur får man in tillvalen i köpeskillingen i efterhand och vad innebär det att göra det? Förlåt för massa frågor, det är vårat första bostadsköp :)
  • Kjell2
    luciabarn skrev 2019-01-11 12:15:34 följande:
    Hmm.. så om jag tolkar dig rätt så kan vi endast dra av tillvalen om vi säljer inom 5 år annars inte? :/ hur får man in tillvalen i köpeskillingen i efterhand och vad innebär det att göra det? Förlåt för massa frågor, det är vårat första bostadsköp :)
    Jag vet inte om och ur det går att få in tillvalen i köpeskillingen, kolla med mäklaren/byggföretaget7säljaren.

När ni säljer drar ni av säjpriset mot köppriset. Skillanden är vinsten och ska beskattas, idag 22%. Om ni har nya, fem år, förbättringar kan ni minska vinsten med det beloppet.

Svar på tråden Köpt nyproducerad bostad, tillval och deklaration