En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
Hej,
Vet inte om den här tråden är aktuell fortfarande. Vi gjorde infertilitetsutredning i slutet av 2016 då jag slutade med p-piller 2013 och ingenting hände. Mensen började försvinna 2013 och hoppade över ibland 3 månader ibland mer. Har aldrig fått utslag på äl-tester. 2016 konstaterades att jag har lågt amh, man såg även få äggblåsor på ultraljud och man kunde även se att äggstockarna börjat skrumpna. Jag kommer därmed att hamna i förtidigt klimakterie. Vi försökte med IVF privat i mars 2017, tyvärr fick man vid första försöket endast fram en äggblåsa, vid andra försöket blev det inte någon äggblåsa alls. Vi fick inte fortsätta med IVF på den kliniken och de sa att äggdonation var vårt enda alternativ. Vi bestämde oss för att testa ett till IVF försök på en annan klinik och därefter göra äggdonation. Men i juni 2017 blev vi spontant gravida! Nu har vi en son på 19 månader :) ska även tilägga att jag idag är 31 år.
Jag hoppas att min historia kan ge lite hopp till någon därute som kämpar!
Med syskonförsök är vi tillbaka i samma situation igen. Har nu försökt få syskon till vår son i 11 månader, började försöka november 2018, i september 2019 började vi med ägglossningsstimulering på klinik med gonal f, första och andra försöket fick vi en äggblåsa varje gång, men vi blev inte gravida, nu på tredje omgången blev det inte någon äggblåsa alls. Läkaren kunde bara se att det fanns två pyttesmå äggblåsor som "var på vänt" i reserven om jag förstod det rätt. Hon var inte särskilt positiv och sa att vi bör tänka på äggdonation.
Självklart är det lättare att hantera alla känslor och besvikelse denna gången då vi har en son. Men det är ändå en sorg att inte kunna få ett syskon och det är så frustrerande att min kropp inte fungerar. Många av våra vänner ska få nummer 2 nästa år, så det blir ytterligare en påminnelse. I dagsläget är inte äggdonation aktuell då jag inte har landat i det och har svårt att tänka mig att syskonen inte är helsyskon, vi får se om fyra år kanske. Planen nu är att testa IVF långt protokoll efter vår sista omgång med gonal f, mest för min egen skull så att jag kan känna att vi testat allt. Vore skönt att få skriva av sig lite med andra som också försöker!