• Anonym (Hjälper det?)

Erfarenheter av tyngdtäcke? Får ni bättre sömn och mår ni bättre överlag? Värt att köpa?

Som rubriken säger. Nån som blivit hjälpt av tyngdtäcke? Har du som använt och fått hjälp haft nån diagnos/sjukdom? Vilken sorts täcke och tyngd använder ni?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Erfarenheter av tyngdtäcke? Får ni bättre sömn och mår ni bättre överlag? Värt att köpa?
  • SupersurasunkSara

Dottern har ett kedjetäcke från Clas Ohlssons och hon älskar det. Hon har asperger. Hennes är på 5 kg och det är lagom tycker hon. Hon sover lugnare och är därmed mer utsövd. 

• Anonym (Hjälper det?)

Tack för svar. Va härligt att höra att det hjälper henne :)

Beställde nyss ett pärltäcke till grabben på 11kg. Han har inga diagnoser men har haft sömnproblem och svårt att komma till ro även om det blivit bättre. Hoppas mycket på detta.

• Anonym (Fibertäcke)

Jag fick mitt fibertäcke utskrivet via en arbetsterapeut. Jag känner mig mindre rädd, fibertäcket ger mig en trygghet. Jag är väldigt nöjd med fibertäcket och skulle inte byta ut det! Sover dock inte utan medicin, men frsmtidshoppet är att endast sova med täcket.

Kan du få det utskrivet? De är kostsamma täcken, köpte mitt bolltäcke själv. Det kostade nästan 10.000 kr.

Värt att kolla upp iaf!

• Anonym (Hjälper det?)
    Anonym (Fibertäcke) skrev 2018-12-27 14:55:09 följande:

Jag fick mitt fibertäcke utskrivet via en arbetsterapeut. Jag känner mig mindre rädd, fibertäcket ger mig en trygghet. Jag är väldigt nöjd med fibertäcket och skulle inte byta ut det! Sover dock inte utan medicin, men frsmtidshoppet är att endast sova med täcket.

Kan du få det utskrivet? De är kostsamma täcken, köpte mitt bolltäcke själv. Det kostade nästan 10.000 kr.

Värt att kolla upp iaf!

Tack för svar! Jag beställde ett för några timmar sen :) Hade tanken på att kolla med arbetsterapeuten men vet vilken tid det kan ta och nu när det är jul o nyår..

Ville inte vänta nu när jag bestämt mig för att köpa ett :)

Va skönt du trivs med täcket. Strax över 2000 så helt ok och väl värt varenda krona om det hjälper sömnen och välmåendet på traven. Då hade det lätt vet värt mycket mer <3
  • Anonym (Fibertäcke)
    Anonym (Hjälper det?) skrev 2018-12-27 15:32:34 följande:

Tack för svar! Jag beställde ett för några timmar sen :) Hade tanken på att kolla med arbetsterapeuten men vet vilken tid det kan ta och nu när det är jul o nyår..

Ville inte vänta nu när jag bestämt mig för att köpa ett :)

Va skönt du trivs med täcket. Strax över 2000 så helt ok och väl värt varenda krona om det hjälper sömnen och välmåendet på traven. Då hade det lätt vet värt mycket mer <3

Jo, jag förstår dig i tanken om att "har jag bestämt mig, så vill jag ha det nu". Ja, jag tyckte också att pengarna var välspenderade när jag köpte mitt bolltäcke. Fibertäcket ger ett mer lugn, bollarna kändes mer stressande.

Hoppas du får en god effekt av täcket ????
  • Anonym (aspie)

Jag har ett fibertäcke som jag fick av hab. Tyvärr är det för varm så jag kan bara använda det på vintern vissa dagar/veckor men när jag använder det så är det perfekt.

• Anonym (Jo)

Har ett kedjetäcke på 12kg! Har hjälpt en del :)

• Anonym (Wow)

Funderar på att köpa ett till mitt barn, något ni rekommenderar?

• Anonym (14 kg)

Jag använder kedjetäcke på 14 kg, fått det utprovat av kommunens arbetsterapeut. Betalade en avgift för utprovningen, runt 250 kr men inget för själva täcket, täcket var helt nytt och jag får behålla det så länge jag vill. Jag märker stor skillnad på sömnen, vaknar inte lika ofta på natten och somnar om fortare, täcket omsluter mig och jag kan slappna av.

• Anonym (Hjälper det?)

Tack för era svar! Det känns helt rätt att satsa på ett tygndtäcke känner jag när jag läser era svar :).Det är ett svalt täcke vi beställt med pärlor i.

Jag förstår att det inte är ett mirakel men hoppas verkligen det kan hjälpa sonen på vägen att somna tidigare och bli mer utsövd. Nu är det kämpigt då han har svårt att få rätt dygnsrytm :/

Svar på tråden Erfarenheter av tyngdtäcke? Får ni bättre sömn och mår ni bättre överlag? Värt att köpa?