• Anders Johansson

Till Medelahavet utan flyg

Vi är en familj som precis som andra har viss klimatångest. Vår vardag är hyggligt miljömedveten även om det givetvis finns mycket att göra.

Till sommaren skulle vi vilja åka till Medelhavet, tex Kroatien eller Italien, och funderar på om det är realistiskt att resa utan att flyga. Vi bor i Stockholmsområdet och det borde gå att åka tåg även om det känns krångligt att boka med många gränspassager. Alternativt kanske man kan ta färja från Nynäshamn och bila ner med egen bil (5 pers i bilen borde vara bättre än flyg) eller ansluta med tåg.

Är det någon som funderat på liknande sätt? Vi behöver tips och idéer eftersom detta blir mycket mer utmanande (och roligare) att planera än att bara boka en flygbiljett. Vi tar gärna några stopp på vägen ner och eftersom yngsta barnet är 8 år behöver vi inte ta den hänsyn som yngre barn kräver.

• Svar på tråden Till Medelahavet utan flyg
  • cutepenguin

Då min pappa alltid varit rädd för att flyga är det här enda sättet jag någonsin rest med familjen. De bestämde sig för att bila ner till Italien första gången när jag var 5 år. Sen har vi åkt varje sommar till Italien/Kroatien med bil. :) HUR antagit som helst och jag uppskattar bilresa framför flygresa. Man upplever så himla mycket mer! KÖR!

• cutepenguin
    cutepenguin skrev 2018-12-19 13:23:41 följande:

Då min pappa alltid varit rädd för att flyga är det här enda sättet jag någonsin rest med familjen. De bestämde sig för att bila ner till Italien första gången när jag var 5 år. Sen har vi åkt varje sommar till Italien/Kroatien med bil. :) HUR antagit som helst och jag uppskattar bilresa framför flygresa. Man upplever så himla mycket mer! KÖR!

HUR mysigt som helst** ska det stå.
  • sextiotalist

Om ni tar er till Köpenhamn som kommer ni lätt vidare. Det är bara i Sverige, har jag för mig, som det är svårt att boka över landsgränserna.
    Jag har flera bekanta som tar tåget genom Europa och då har de startpunkt Köpenhamn.
    Till Köpenhamn är det lätt att ta sig från Stockholm, det går ett SJ-tåg och tar drygt 5 timmar.
    Sedan kan ni utnyttja interraikort (tågluffa helt enkelt). Så släpp inte detta, utan kolla vad som finns.

Svar på tråden Till Medelahavet utan flyg