Börja med flaska igen
När sonen föddes gick han snabbt ned i vikt och vi fick direkt börja tilläggsmata med ersättning. I början använde vi kopp men gick sedan ganska snabbt över till flaska. Efter ett tag kunde vi trappa ned ersättningen och han fick ungefär ett mål per dag i flaska. Det var aldrig några problem att kombinera amningen med flaska. När han var ungefär 2½ månad slutade vi med ersättningen eftersom helamning då fungerade fint.
Nu är han snart 6 månader och jag ska vid några tillfällen vara i från honom några timmar och behöver därför få igång flaskmatningen igen. Naivt tänkte jag väl att det skulle fungera felfritt som det gjorde tidigare, men nej. Han vägrar och är inte alls intresserad. Det känns som att han helt har tappat sugtekniken...
Testade att byta till en större dinapp och vi har även testat annan flaska med annan typ av napp, men ingen större skillnad. Han tuggar mest och blir till slut både arg, irriterad och ledsen. Ersättning eller bröst mjölk saknar också betydelse.
Testade att koppmata och det skvätter rejält nu och känns osmidigt då det inte rör sig om 20 ml längre utan kanske minst 100 ml.
Vad gör man? Testar med ännu större hål i dinappen (har använt flaskor från MAM och Esska)? Testar ytterligare märken på flaskor? Någon som har något supertips? Hade även tänkt att introducera välling snart och även då behöver jag ju få flaskan att fungera...
Är inte rätt för att han ska bli "tuttförvirrad" och rata bröstet eftersom jag ändå skulle vilja börja trappa ned amningen snart. Han får lite smakportioner men det handlar mest om att smaka just och det är inte tal om några större mängder som mättar.