Inlägg från: Anonym (hon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hon)

Min dotter ljuger för mig

Mammaa88 skrev 2018-11-17 19:09:20 följande:

Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, min dotter på 11 år ljuger för mig, relativt små saker men jag har kommit på henne flera gånger samtidigt som jag tänker att lögnerna kommer eskalera radikalt ju större hon blir.

Hon ljuger t.ex om att hon inte har läxor fastän hon har det, att hon tvättat händerna efter toa besök, en gång när vi var på besök hos mormor så ljög hon om att hon fått en grej av sin kompis fast hon egentligen tagit den från mormorn.

Men jag blir så arg, sist hon ljög (sist jag kom på henne ljuga) så förklarade jag för henne hur mkt jag hatar lögner, att hon alltid ska säga sanningen oavsett vad det var, att ljuger man flera ggr så blir det en vana, att folk aldrig kommer tro vad hon säger pga att hon är en lögnare osv. Jag är sååå ledsen för att jag kom på henne precis.

Hon ljög rakt upp i ansiktet på mig, fastän jag frågat flera ggr ang läxor.

Vad ska jag göra???

Trodde hon aldrig mer skulle ljuga för mig efter det vi pratat sist.

Jag är orolig, vill inte att hon ska ljuga nå mer, blev så arg att jag började gråta. Hatar verkligen lögner, speciellt när det kommer från ens egen dotter, det gör så ont på mig.

Vill inte att hon ska bli som sin pappa. Han ljög hela tiden om allt och han var såååå manipulativ.

Tycker ni jag är knäpp? Överreagerar jag?

Hon ljuger för att slippa att du blir arg på henne. Och hon hoppas varje gång att du inte ska komma på henne. Så när du blir arg för att hon ljugit så ljuger hon ännu mer om småsaker som hon vet att du kommer att reagera negativt på.

Ta inte hennes lögner så personligt och ffa blanda inte ihop henne med hennes pappa - de är olika personer och man ärver inte ljugande. 

Om det var mitt barn så skulle jag släppa lite på mina frågor om ditt och datt. Jag skulle förvänta mig att hon tvättade händerna på toa, gjorde läxan, och liknande. Då behöver hon inte ljuga om det när du frågar och du kan lämna över ansvaret för det till henne - påminn i så fall istället på en vänligt sätt.

Om hon stjäl saker och ljuger om det så är det ju ett större problem. Men även där kommer det inte att löna sig att du blir arg - prata istället om hur man är mot andra, hur blir det för mormor om hon tar saker från mormor? Hur vill hon vara mot sin mormor? Är det saken hon vill ha eller tar hon bara för att...
  • Anonym (hon)
    nernu skrev 2018-11-19 21:07:04 följande:
    Man kan inte lägga över ansvaret för så viktiga saker på en elvaåring. Då har man abdikerat som förälder.
    Nja, det vet jag inte om jag håller med om.

Men framför allt så kan man hjälpa till med saker på olika sätt: påminna istället för att fråga om det är gjort, erbjuda hjälp och stöd i att göra läxan, försöka utröna varför läxan inte blir gjord.  

Tycker du att handtvätt efter toa också är för komplicerat för en 11-åring att ta ansvar för?
Svar på tråden Min dotter ljuger för mig